Deocamdată, pentru cei care vor să combată schimbătrile climatice, trenul de mare viteză este cea mai eficientă alternativă la călătoriile cu avionul pentru călătorii de până la 1.100 de kilometri. Transportând pasagerii între diverse orașe la viteze de 290 km/h (180 mph) sau mai mult, aceste trenuri sunt o combinație convingătoare între viteză și confort.
Capacitatea trenurilor de a duce rapid un număr mare de oameni o face mult mai eficientă decât conceptele nedovedite, de capacitate redusă, cum ar fi Hyperloop, scrie CNN.
Începând din anii 80, sute de miliarde de dolari au fost investite în noi căi ferate de mare viteză și de mare capacitate în Europa, dar și în Asia. Pioneri incontestabili rămân trenul Shinkansen al japonezilor și ”Train a Grand Vitesse”, celebrul TGV francez.
China, liderul mondial de necontestat, cu o rețea de 38.000 de km
În ultimul deceniu, China a devenit liderul mondial de necontestat, construind o rețea de 38.000 de km de noi căi ferate, care ajunge aproape în fiecare colț al țării. Spania, Germania, Italia, Belgia și Anglia extind rețeaua europeană, iar alte state le vor urma până în anii 2030.
Africa a beneficiat de prima cale ferată de mare viteză odată cu deschiderea liniei Al-Boraq în Maroc, iar Egiptul pare să se alăture clubului înainte de sfârșitul anilor 2020. India, Thailanda, Rusia și Statele Unite se numără printre națiunile angajate să construiască noi căi ferate, pe care trenurile vor circula între marile orașe la viteze de peste 250 km/h (155 mph).
Brandul german InterCity Express se laudă cu ”White Worm”, care atinge 330 km/h
Brandul german InterCity Express (ICE) acoperă deja o gamă mare de trenuri rapide desfășurate pe diferite rute. Dar cel mai rapid membru al familiei ICE ,„White Worm”, este ICE3 care atinge 330 km/h (205 mph).
Viteza normală de funcționare este de 300 km/h (186 mph), dar ICE3 poate atinge și 330 km/h dacă are anumite întârzieri. Cheia performanței modelului ICE3 sunt cele 16 motoare electrice, distribuite în tot trenul cu opt vagoane, care au 11.000 cai putere.
TGV-ul, pionier al tehnologiei feroviare de mare viteză
Franța este deținătoarea recordului mondial de viteză pentru trenurile convenționale, stabilit la uimitoarea viteză de 574,8 km/h (357 mph), pe 3 aprilie 2007. TGV-ul francez e recunoscut pe tot globul ca un pionier al tehnologiei feroviare de mare viteză. Dar celebrele TGV-uri portocalii din anii 1980 au făcut loc unor trenuri „Duplex” de mare capacitate, mai avansate, capabile să ajungă în țările vecine, inclusiv Germania, Elveția și Spania.
Japonia a introdus conceptul de căi ferate de mare viteză de-acum 5 decenii
Japonia a adus lumii conceptul de căi ferate de mare viteză încă din 1964 și continuă să fie un lider global, depășind limitele vitezei, capacității și siguranței pe liniile sale Shinkansen. Dacă majoritatea trenurilor Shinkansen funcționează cu o viteză maximă de 300 km/h (186 mph), „trenurile cu glonț” E5 ale Japan Railways East circulă cu până la 320 km/h (200 mph).
Spaniolii au cea mai lungă rețea de trenuri de mare viteză din Europa
Spania s-a alăturat clubului în 1992, folosind tehnologia TGV importată din Franța. De atunci și-a dezvoltat propriile trenuri super-rapide și a construit cea mai lungă rețea din Europa de linii pe distanțe lungi, care merg de la Madrid la Sevilla, Malaga, Valencia și Barcelona. Mândria flotei de trenuri spaniole sunt S-102 Talgo și S-103 „Velaro”, acestea din urmă fiind considerate ”o rudă mai puternică a ICE3.
Uimitoarele trenuri Frecciarossa
Aparținând Căilor Ferate de Stat Italiene, trenurile Săgeata Roșie au fost introduse în 2017, ca răspuns la concurența privaților.
Conceput pentru o viteză maximă de 400 km/h (250 mph), acest tren se ridică la înălțimea numelui, cu un design aerodinamic asemănător săgeții, are 10.000 de cai putere și o performanță electrizantă. Deși a fost autorizat pentru o viteză maximă de 360 km/h, trenul a atins și 394 km/h (245 mph) în 2016.
Frecciarossa operează în rețeaua de mare viteză în formă de T a Italiei, legând Torino, Milano și Veneția în nord, cu Bologna, Florența, Roma și Napoli.