Documentațiile standard de atribuire a contractelor de achiziții publice cu finanțare europeană vor apărea de abia la vară. Autoritățile vor să înființeze secții specializate în instanțele românești, pentru soluționarea contestațiilor.
În luna mai, vor fi în vigoare documentaţiile standard de atribuire a contractelor de achiziţii publice pe fonduri europene, promit autorităţile. Prin standardizare vor fi eliminate contestaţiile la documentaţia de atribuire. Tot pentru un sistem de achiziţii publice mai eficient, se doreşte înfiinţarea, în instanţele din România, a unor secţii specializate pe acest domeniu.
La începutul anului, premierul Emil Boc le-a solicitat miniştrilor şi reprezentanţilor Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP) să elaboreze cât mai repede documentaţiile standardizate care să simplifice procedurile de organizare a licitaţiilor şi de atribuire a contractelor derulate cu fonduri europene pe patru domenii: transporturi, mediu, economie şi dezvoltare regională.
„În momentul de faţă, avem constituite grupurile de lucru cu experţi din cadrul ministerelor şi din partea operatorilor economici, asociaţiilor profesionale şi altor autorităţi contractante. Până la sfârşitul lunii martie, vom realiza un draft pe care îl vom prezenta experţilor Comisiei Europene şi probabil cel târziu în luna mai vom publica în Monitorul Oficial documentele standardizate“, spune preşedintele ANRMAP, Cristina Trăilă. Realizarea acestor documentaţii de atribuire standardizate are două mari obiective: de a ajuta autorităţile contractante şi de a elimina contestaţiile.
„Scopul este de a ajuta autorităţile contractante, care fie nu au experţi, fie angajează consultanţi cu mari probleme şi nu ştiu ce au de făcut. În plus, dorim eliminarea acestor contestaţii la documentaţia de atribuire, având în vedere că majoritatea contestaţiilor sunt depuse în acest scop“, a explicat Trăilă.
Autorităţile doresc să regândească sistemul actual de atribuire a contractelor de achiziţii publice, care se axează pe control. Acest lucru vizează mai ales contractele derulate cu fonduri europene, pentru că „din moment ce este constatată încălcarea legii şi aplicată sancţiunea, amenda înseamnă implicit corecţie financiară, adică bani de la UE pierduţi“.
„Un sistem funcţionează foarte bine când aceste contestaţii sunt soluţionate de instanţele de judecată, avem această procedură intermediară, cu acest organism intermediar – Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, însă este de dorit, când vom avea un sistem judiciar care să şi funcţioneze, să avem şi secţii specializate pe achiziţii publice în instanţele de judecată. Noi am făcut demersuri în acest sens, dar decizia aparţine CSM“, a conchis Trăilă.