Acordul a fost parafat în cadrul Conferinţei mondiale de radiocomunicaţii şi se referă la atribuirea de frecvenţe radioelectrice pentru a urmări la scară mondială zborurile aviaţiei civile. 

Acesta va permite reperarea avioanelor peste tot în lume din 2017, în condiţiile în care în prezent 70% din suprafaţa terestră (oceane, deşerturi, munţi) nu permite această supraveghere. 

'Atribuirea de frecvenţe pentru ca staţiile spaţiale să poată primi semnale ADS-B care provin de la aeronave va permite asigurarea monitorizării zborului în timp real peste tot în lume', a declarat Francois Rancy, director de radiocomunicaţii la UIT, instituţie specializată a ONU pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţie. 

Totuşi, Organizaţia pentru Aviaţie Civilă Internaţională (OACI), o altă agenţie ONU cu sediul la Montreal, este cea care va trebui acum să pună în practică măsura împreună cu companiile aeriene.

În mod concret, experţii reuniţi la Geneva au decis să atribuie banda de frecvenţe 1 087,7-1 092,3 MHz serviciului mobil aeronautic prin satelit pentru recepţia de către sateliţi a emisiilor de semnale ADS-B provenite de la aeronave, a precizat UIT într-un comunicat. Informaţia va fi apoi trimisă automat la staţiile terestre care răspund de controlul aerian. 

În prezent, acest spectru de frecvenţe este utilizat pentru transmisia de semnale ADS-B dinspre aeronave spre sateliţi ai pământului cu care există o relaţie de vizibilitate directă. 

Această bandă este 'acum atribuită în sensul Terra spre spaţiu pentru emisiile aeronavelor cu destinaţia sateliţi. Transmisia semnalelor ADS-B va fi astfel extinsă dincolo de vizibilitatea directă, ceea ce va permite reperarea poziţiei aeronavelor dotate cu dispozitive ADS-B peste tot în lume, inclusiv deasupra zonelor oceanice, polare şi altor regiuni izolate', explică UIT. 

Acest acord intervine în urma dispariţiei şi a pierderii tragice a zborului MH370 al Malaysian Airlines care asigura legătura Kuala Lumpur-Beijing în martie 2014 cu 239 de persoane la bord, ceea ce a suscitat o dezbatere la nivel internaţional privind monitorizarea zborurilor la scară mondială. Epava avionului nu a fost localizată nici până în prezent.

AGERPRES