Premierul Ponta, după aproape trei ani în care a blocat proiectele de infrastructură, vine acum să ceară un acord al tuturor partidelor pentru Master Planul General de Transport. Am susținut încă din 2012 când am semnat contractul de elaborare a acestui Master Plan că avem nevoie de un acord politic astfel încât să nu mai avem situații în care fiecare ministru și fiecare Guvern vine cu alte priorități pentru infrastructura de transport, iar proiectele cu adevărat importante pentru dezvoltarea economică a României nu ajung să fie finalizate decât cu ani de întârziere și la costuri umflate. În ultimii trei ani însă Ponta și amicul său Șova au dat peste cap toate proiectele care aveau deja finanțare europeană și au venit cu diferite prezentări colorate care să satisfacă orgoliile baronilor locali. Așa s- a ajuns ca din alocarea din fonduri europene pentru perioada 2014-2020 să fie achitate aproape 1.5 miliarde de euro pentru proiectele întârziate, diminuându-se astfel dezvoltarea de noi proiecte.

Senzațional însă, după trei ani de guvernare haotică, premierul Ponta și-a dat seama că de fapt ei nu se pot apuca de treabă pentru că nu au acord politic. Nu au avut nevoie de acord politic atunci când au lansat trei licitații pentru proiecte de autostrăzi în concesiune sau atunci când au licitat studii de fezabilitate pentru mii de kilometri de autostradă. Nu au avut nevoie de acord politic atunci când au tăiat panglici la proiectele începute de alții, dar au acum nevoie de acord politic pentru că ei nu au mai fost în stare să înceapă noi proiecte fiind prea preocupați să schimbe harta coridoarelor europene.

Am susținut că fiecare ministru care intră în Ministerul Transporturilor trebuie să jure pe Master Plan așa cum jură pe Constituție și pe Biblie, însă pentru aceasta avem nevoie de un Master Plan complet. Prezentarea făcută cu proiecte în valoare de peste 28 de miliarde de euro nu are nicio legătură cu un Master Plan pentru domeniul transporturilor, ci cu romanele science fiction. Problemele de infrastructură ale României nu se rezolvă cu hărți colorate, cu prezentări pompoase și cu acorduri politice pe hârtii fără valoare, ci pe termene asumate tranșant și surse de finanțare reale. Nici eu, nici PNL nu suntem împotriva proiectului, dimpotrivă, însă putem discuta doar atunci când vom avea un Master plan autentic, nu un simulacru ca cel cu care încearcă premierul să ne ia ochii.

Ponta se folosește de pretextul acordului politic pentru a-și justifica propria incompetență. Inclusiv prezentarea publică a proiectului de concesiune pentru Comarnic-Brașov nu a fost altceva decât o execuție ritualică prin care să găsească alți țapi ispășitori. Dacă realmente voia realizarea acestui proiect Ponta ar fi mers la Bruxelles să discute cu finanțatorii, cu Eurostat, ar fi găsit soluții astfel încât proiectul să nu ajungă la niște costuri exorbitante. Cu plăți anuale de 325 de milioane de euro timp de 26 de ani, sumă care ne-ar ajunge să construim în fiecare an 50 de kilometri de autostradă, Ponta nu se poate aștepta la altceva decât la o respingere publică a proiectului. Fanteziile domnilor Ponta și Șova au blocat însă aproape trei ani de zile proiectele de infrastructură rutieră, iar acum în loc să începem deja lucrările pentru Sibiu-Pitești pentru a avea și ultima legătură lipsă din autostrada dinspre Constanța spre granița de vest, noi așteptăm să vedem câte miliarde din fondurile europene alocate pentru transport vom pierde. Și între timp premierul mai scoate din joben câte o hartă colorată ba cu autostrăzi, ba cu drumuri expres, în curând probabil și cu stații de teleportare.

 

Articol realizat de
ALEXANDRU NAZARE,
deputat, fost ministru al transporturilor