Dacă vrei să porneşti o afacere, trebuie să eviţi erorile care fac diferenţa între învinşi şi învingători. Dar care sunt cele mai des întâlnite greşeli pe care le fac antreprenorii? Şi există unele cu „specific“ românesc?
O mare parte a tinerilor din Franţa răspundeau, într-un studiu realizat anul acesta, că idealul lor este să obţină un loc de muncă în sectorul guvernamental. În România, ideea de reuşită în carieră este diferită. „Un lucru pozitiv pe care l-am observat este că românii, în general, au un apetit foarte ridicat pentru pornirea propriilor afaceri“, spune Peter Jansen, fondatorul Bucharest Consulting Group, partenerul Boston Consulting Group în România. Dar de la intenţia sau dorinţa de a porni o afacere şi până la reuşită este o cale foarte lungă, presărată cu greşeli, rateuri sau omisiuni.
Un lucru este cert. Cea mai mare greşeală pe care o fac mulţi dintre cei ce visează să aibă propria lor afacere este că nu reuşesc să treacă de nivelul de analiză, de prospectare şi să facă primul pas. Pe cei care reuşesc să depăşească acest prag îi aşteaptă multe altele, la fel de periculoase. „Cele mai mari greşeli pe care le poate face un antreprenor în perioada iniţială a intrării acestuia în afaceri sunt să aleagă o echipă nepotrivită (de parteneri sau angajaţi-cheie) şi un domeniu de afaceri fără potenţial sau fără oportunităţi. Adică, să intre într-o piaţă fie prea mică, fie prea devreme, fie prea competitivă şi cu bariere de intrare prea ridicate sau cu alte constrângeri majore“, explică Marius Ghenea, preşedintele FIT Distribution.
Vorbind din propria sa experienţă, Călin Fusu, fondatorul Neogen, consideră că a făcut numai greşeli gestionabile, niciodată unele foarte grave. „Principala greşeală, şi una pe care am repetat-o de nenumărate ori, este încercarea de a face prea multe lucruri, de a lansa prea multe produse pe prea multe segmente de piaţă“, mărturiseşte Călin Fusu.
O eroare fatală este lipsa unei strategii
La rândul lui, Dragoş Dehelean, fondatorul companiei Selenis, ce oferă servicii de consultanţă în comunicare pe internet, crede că, în prezent, o eroare fatală pentru orice om de afaceri din România este să nu aibă o strategie eficientă pe termen lung, pentru a contracara fluctuaţia forţei de muncă.
Pe ansamblu, antreprenorii consideră că, pe lângă erorile pe care le contabilizează întreprinzătorii, indiferent de ţara lor de origine, există într-o oarecare măsură şi unele care au un minim specific naţional. „Există o mică prevalenţă românească a ideilor de afaceri nerealiste, cu alte cuvinte, în loc să fructifice oportunităţi reale de piaţă, care sunt numeroase în prezent în România, mulţi antreprenori în devenire fac planuri grandioase pentru intrarea pe pieţe inexistente sau prea competitive, sau mult prea devreme pentru situaţia din România de azi“, consideră Marius Ghenea.
Învaţă din greşelile altora
Deşi în România sunt foarte mulţi oameni care visează să aibă propria lor afacere, există prea puţine modele de antreprenori de succes şi extrem de puţine companii cu potenţial de a deveni jucători regionali. Această realitate poate fi atribuită şi unor greşeli cu specific naţional. „Cred că principala greşeală pe care o fac mulţi români care îşi pornesc o afacere este că, deşi au o mulţime de idei, nu se concentrează întotdeauna foarte bine asupra execuţiei acestora. Rezultatul este că atenţia lor este distribuită în prea multe direcţii şi sfârşesc prin a face totul şi nimic în acelaşi timp“, spune Peter Jansen.
De cele mai multe ori, se spune că erorile sunt foarte utile pentru dezvoltarea ulterioară a afacerii. Dar este oare adevărat? „Utilitatea greşelilor pe care le facem este mai mult un mit. Sigur că după ce facem nişte greşeli am prefera să spunem că măcar au fost utile. Însă cel mai util pentru un antreprenor ar fi să înveţe din greşelile altora“, conchide Dragoş Dehelean. n
Cum sa faci slalom printre greşeli
Evită să fii omul-orchestră
O eroare care are, într-o oarecare măsură, specific românesc este lipsa de preocupare pentru dezvoltarea permanentă a resurselor umane. De multe ori, antreprenorul autohton continuă să fie un fel de director de vânzări-marketing-logistică-operaţiuni al propriei sale companii în loc să angajeze oamenii potriviţi la locul potrivit şi apoi să investească în formarea şi dezvoltarea continuă a acestora. Scuza cel mai des invocată, anume că managerii vor salarii şi beneficii prea mari, este contraproductivă.
Marius Ghenea, preşedinte FIT Distribution
Temperează-ţi optimismul
Greşeala pe care o fac cei mai mulţi antreprenori atunci când îşi pornesc afacerile este că sunt prea optimişti cu privire la termenul în care afacerea devine profitabilă. Astfel, în al doilea sau al treilea an de la pornirea firmei rămân fără resursele financiare necesare dezvoltării. O altă greşeală este lipsa unui plan de afaceri foarte bine definit. Existenţa unei idei de afaceri este importantă dar nu este suficientă pentru a construi o
firmă viabilă.
Peter Jansen, fondator Bucharest Consulting Group
Concentrează-te asupra chestiunilor esenţiale
O greşeală frecventă este insuficienta apelare la specialişti externi şi încercarea de a face toate activităţile cu echipa existentă a firmei. Acest lucru poate avea un impact mai mic dacă afacerea este într-un sector foarte nou sau dacă are în cadrul echipei capabilităţi de top în fiecare din domeniile-cheie. De cele mai multe ori însă, firmele îşi întârzie dezvoltarea, încercând să facă toate operaţiunile in-house.
Călin Fusu, fondator Neogen
Pregăteşte-te şi informează-te
Dan Ostahie spune că a făcut multe greşeli la începutul carierei, dar nu grave. Crede că este esenţial ca, în afaceri, să eviţi greşelile mari, iar pentru asta ai nevoie de o anumită pregătire pe care o poţi obţine fie de la şcoală, de la un mentor sau, pur şi simplu, fiind autodidact şi citind suficient de mult despre ceea ce te interesează. În opinia sa, cea mai mare greşeală este să asculţi sfaturile aşa-numiţilor prieteni care te sfătuiesc să renunţi la afaceri.
Dan Ostahie, preşedinte şi CEO Altex