Acte necesare soferilor care trec frontiera

Daca aveti toate actele obligatorii unei calatorii cu propria masina in strainatate nu inseamna si ca veti fi in deplina legalitate in tarile pe care le veti vizita. De exemplu, daca nu aveti permis international de conducere riscati, daca sunteti verificat de catre politisti, sa pierdeti ceva timp si bani cu traducerea si legalizarea permisului auto. Permisul international nu este obligatoriu pentru a putea intra cu masina in spatiul Schengen, dar numai cu el puteti face dovada calitatii dumnea

Daca aveti toate actele obligatorii unei calatorii cu propria masina in strainatate nu inseamna si ca veti fi in deplina legalitate in tarile pe care le veti vizita. De exemplu, daca nu aveti permis international de conducere riscati, daca sunteti verificat de catre politisti, sa pierdeti ceva timp si bani cu traducerea si legalizarea permisului auto. Permisul international nu este obligatoriu pentru a putea intra cu masina in spatiul Schengen, dar numai cu el puteti face dovada calitatii dumneavoastra de conducator auto in orice tara straina. „Daca va opreste politia in strainatate, sigur va cere sa prezentati permisul international de conducere. Aici, la noi, la vama, nu te intreaba nimeni nimic de acest permis. Normal ar fi sa vi-l ceara direct de la vama romaneasca, pentru a scapa de probleme in nu stiu ce alta tara”, ne-a declarat Alin Drosu, sef centrala de alarma ACR. Pentru a detine un astfel de carnet trebuie sa deveniti membru ACR si sa achitati contravaloarea permisului la o filiala ACR din tara.
Pentru a putea iesi cu propria masina din tara aveti nevoie de Cartea Verde, de certificatul de inmatriculare, de cartea de identitate a vehiculului si de asigurarea medicala obligatorie. De asemenea, mai aveti nevoie si de pasaport (valabil pentru inca cel putin 6 luni) si de suma minima impusa (250 euro pentru Turcia si fostele state socialiste si 500 euro pentru statele Uniunii Europene), fie ca suma este la vedere sau pe cecuri de calatorie, carti de credit, ordine de plata, scrisoare de garantie sau invitatie.
Cartea Verde a automobilului este echivalentul asigurarii obligatorii de raspundere civila auto din Romania; in cazul unui accident rutier in afara granitelor Romaniei nu mai trebuie sa scoateti bani din buzunar pentru ca plateste asiguratorul. Este valabila si obligatorie pentru aproape toate statele europene, exceptie facand Iugoslavia, care accepta Cartea Galbena pentru a permite intrarea in tara. Cartea Verde se potate obtine doar la societatile de asigurari autorizate.
Certificatul de inmatriculare al masinii trebuie sa corespunda cu datele masinii (seria motorului si a caroseriei) si sa nu contina nici o greseala. In caz contrar riscati sa nu fiti acceptat la vama sau sa va intoarceti din drum. Daca masina nu este a dumneavoastra, nu uitati sa incheiati cu proprietarul, la un notariat autorizat, o imputernicire legalizata (din care sa reiasa ca v-a cedat masina pe o perioada limitata), fara de care nu veti putea parasi tara cu masina respectiva.
Verificarea tehnica a masinii nu este obligatorie, dar ar fi neplacut sa dati toti banii de concediu pentru a repara tocmai in Germania, de exemplu, o defectiune care se putea rezolva convenabil in Romania. Nici starea tehnica a autovehiculului nu se controleaza la vama. Dar la un filtru rutier in strainatate, daca masina dumneavoastra nu corespunde tehnic – in primul rand se verifica nivelul noxelor, dar se ia in calcul si poluarea fonica – masina poate sa fie remorcata sau transportata inapoi in tara, ramanand ca dumneavoastra sa suportati toate taxele necesare transportului masinii. Iar pe acolo exista riscul sa nu rezolvati mare lucru cu niste euro strecurati in buzunarul politistului.     

Conditiile necesare pentru deplasarea in strainatate cu autovehiculul
Act    Tarif (mii lei)    Observatii
Cartea Verde     970 (pentru 15 de zile)    in Bulgaria, Ungaria,
    1.130 (pentru 20 de zile)     Ucraina
    1.300 (pentru o luna)
    1.455 (pentru 15 de zile)    in alte tari europene,
    1.940 (pentru 20 de zile)    altele decat Bulgaria,
    2.420 (pentru o luna)    Ungaria, Ucraina
Asigurarea medicala obligatorie    250-400    variaza in functie de varsta si
        tara pentru care se incheie asigurarea
Permis international de conducere    1.000    este valabil doar un an
Tarife notariale pentru acte de comodat    0,5% (taxe de stat)     + 0,5 % (onorariu) din
        valoarea estimata a automobilului
Tarife notariale pentru imputernicire    200
Verificarea tehnica a autovehiculului    200-300
Testare noxe, frane     160
Scrisori de credit    7.850
Carnet de Turist    1.300 (pentru 15 zile)
    1.620 (pentru o luna)

Ce faceti in caz de pana

ACR ofera membrilor sai Scrisorile de Credit si Carnetul de Turist, recunoscute in aproape toate tarile europene.
„In cazul unei defectiuni tehnice sau al unui accident rutier, scrisorile de credit pot garanta posibilitatea de plata catre cluburile automobilistice partenere ale ACR-ului din Europa – considera directorul tehnic al ACR, Dumitru Rusanescu. Cu aceste cecuri puteti acoperi cheltuielile pentru remorcari, reparatii sau chiar cazare pentru perioada reparatiilor in valoare de 400 de franci elvetieni (valoarea unei scrisori de credit). Daca sunati la clubul automobilistic partener din Germania, de exemplu, si le spuneti ca ati ramas in pana, primul lucru pe care il intreaba este daca aveti scrisori de credit. Daca le spuneti ca nu, raspunsul va fi invariabil: „Ne pare rau, dar nu venim”.
Carnetul de turist poate tine loc si de asigurare medicala obligatorie si este recunoscut de toate tarile din spatiul Schengen. Are cupoane de asigurare medicala, pana la 30.000 de euro si de asigurare a costurilor de repatriere in valoare de 2.700 de euro.”