in acelasi domeniu. Pornita de la un magazin in Oradea, deschis de Florin Panea si Dan Pavel in urma cu zece ani, reteaua Leonardo a crescut sustinut, ajungand anul trecut la o cifra de afaceri de 32 de milioane de euro. Firma are astazi zeci de unitati in toata tara si in Ungaria si isi propune sa devina unul dintre principalii retaileri in domeniul incaltamintei si marochinariei din Europa Centrala si de Est.La inceputul anului, Dan Pavel a demisionat din functia de administrator, aducand in d
in acelasi domeniu. Pornita de la un magazin in Oradea, deschis de Florin Panea si Dan Pavel in urma cu zece ani, reteaua Leonardo a crescut sustinut, ajungand anul trecut la o cifra de afaceri de 32 de milioane de euro. Firma are astazi zeci de unitati in toata tara si in Ungaria si isi propune sa devina unul dintre principalii retaileri in domeniul incaltamintei si marochinariei din Europa Centrala si de Est.La inceputul anului, Dan Pavel a demisionat din functia de administrator, aducand in discutie retragerea sa din afacere. De atunci, Florin Panea, actionar majoritar (50,2%) a ramas administrator unic. Dan Pavel sustine ca la originea acestei decizii stau diferentele de viziune dintre cei doi asociati privind strategia companiei. „Este vorba de adresabilitate. Am sustinut ca Leonardo trebuie sa urmareasca in continuare clienti cu venituri medii si peste medie si sa nu coboare spre veniturile mici si medii”, explica Pavel. De cealalta parte, Florin Panea sustine ca partenerul sau „avea viziunea unui business mai mic si nu era de acord cu dezvoltarea afacerii”. In aceste conditii, concluzia a venit rapid. „Decat sa se ciocneasca doua puncte de vedere si sa incetineasca afacerea, mai bine ramane unul singur”, argumenteaza Dan Pavel. Strategia actuala a retelei Leonardo se indreapta catre conceptul de „supermarket de pantofi”, care presupune magazine de mari dimensiuni si oferte de produse din toate gamele de pret si modele. Incepand de anul trecut, magazinele si-au redimensionat spatiile de vanzare ori s-au reorientat spre locatii mai generoase. De exemplu, magazinul din Bucuresti Mall a fost marit la 720 de metri patrati, iar un altul cu o suprafata de 680 de metri patrati va fi deschis in Plaza Romania. Alte puncte de vanzare sunt in plan pentru Ungaria, unde Leonardo este prezent din anul 2000 si are acum 12 magazine.
Leonardo a murit,traiasca Benvenuti
La scurt timp dupa ce a renuntat la administrarea Leonardo, Dan Pavel a inceput o alta afacere, tot in domeniul comertului si distributiei de incaltaminte. Din primavara, firma Equipe, pe care o conduce, se ocupa cu distributia de incaltaminte engros la nivel national. In acelasi timp, a lansat doua noi branduri care vor sta la baza unor retele de magazine – Enzo Bertini (destinat clientilor cu venituri ridicate) si Benvenuti (pentru cei cu venituri medii). „Planul meu este sa ajung la zece magazine pana la sfarsitul anului viitor. Din 2006, dezvoltarea va continua in sistem de franciza, pentru magazinele Benvenuti”, explica Daniel Pavel. El a deschis deja un magazin Enzo Bertini (la Timisoara) si trei Benvenuti (Satu Mare, Baia Mare si, recent, Cluj-Napoca). In plus, in planurile sale figureaza un magazin Enzo Bertini in City Mall-ul care se va construi in Bucuresti, la intersectia sos. Giurgiului cu sos. Oltenitei. „Nu intru in competitie cu Leonardo. Vreau doar sa fac o afacere asa cum doresc, din care sa castig bani”, subliniaza Dan Pavel. In aceste conditii in care Pavel urmareste sa-si dezvolte o afacere proprie, iar Florin Panea ramane majoritar la Leonardo, vanzarea pachetului reprezentand 49% din capitalul firmei nu pare deloc simpla. Interesele diferite ale asociatilor fac ca finalizarea negocierilor sa se mai amane. Daca Dan Pavel urmareste, in mod firesc, sa obtina o suma cat mai buna pentru partile sociale detinute, este absolut normal ca Leonardo sa fie mai degraba atras de o infuzie de capital in companie. In timp ce Pavel spune ca se afla in negocieri avansate cu un investitor strain si un fond de investitii, Florin Panea nu a oferit nici un fel de detaliu referitor la tranzactie, limitandu-se sa spuna ca se poarta discutii cu trei posibili investitori. El afirma doar ca, dupa tranzactie, directia de dezvoltare va fi data de extinderea retelei de magazine in tarile Europei Centrale si de Est.
CUM A CRESCUT LEONARDO
· an infiintare 1994
· numar angajati 877
· numar magazine 68 in Romania, 12 in Ungaria
Rezultate financiare
2000
cifra de afaceri 10 mil. euro
profit net 204.000 euro
2001
cifra de afaceri 18,8 mil. euro
profit net 243.000 euro
2002
cifra de afaceri 28 mil. euro
profit net 232.000 euro
2003
cifra de afaceri 32 mil. euro
profit net 370.000 euro
Afacerea Leonardo a inceput la Oradea in 1994, cand cei doi parteneri, Dan Pavel si Florin Panea, au pus laolalta un capital de pornire de circa 2.000 de marci germane, un Oltcit si un spatiu comercial de 24 de metri patrati. Primul magazin de incaltaminte a fost deschis in localitate in 1996, iar acum Leonardo detine 50 de marci proprii de pantofi. Pe masura dezvoltarii activitatii, compania s-a transformat, practic, intr-un grup care include, pe langa reteaua de magazine, doua firme profilate pe productia de mobilier, una de incaltaminte si una de comert. Florin Panea are in plan transformarea societatii din SRL in SA si extinderea marcii prin sistemul de franciza.