Plecarea bruscă a lui Tavares de la conducerea companiei – care deține mărci precum Vauxhall, Jeep, Fiat, Peugeot și Chrysler – are loc la două luni după ce Stellantis a emis un avertisment privind profiturile.
Acţiunile gigantului auto Stellantis se prăbuşesc la Bursă
Săptămâna trecută, firma anunțase că intenționează să-și închidă fabrica de autoutilitare Vauxhall din Luton, punând în pericol aproximativ 1.100 de locuri de muncă, relatează BBC News.
Înainte de demisie, Tavares era considerat unul dintre cei mai puternici oameni din industria auto globală.
De unde a pornit totul
Într-o declarație care anunța demisia, Henri de Castries, director independent senior al Stellantis, a declarat: „Succesul Stellantis, de la crearea sa, s-a datorat unei alinieri perfecte între acționari, consiliu și directorul executiv.
Cu toate acestea, în ultimele săptămâni au apărut opinii diferite, care au dus la decizia de astăzi a consiliului de administrație și a directorului executiv.”
Tavares și-a câștigat reputația la Renault, lucrând cu controversatul director executiv, Carlos Ghosn, înainte de a prelua postul de top la PSA Group.
La acea vreme, grupul francez era la un pas de faliment. Așa s-a decis o fuziune cu Fiat Chrysler pentru formarea Stellantis, în 2021, rezultatul fiind un gigant auto global.
„Tavares era renumit pentru faptul că poate pune pe picioare companiile cu probleme și era foarte respectat”, a declarat Hans Greimel, editor la Automotive News, pentru BBC.
Cu toate acestea, poziția sa a fost subminată de o scădere dramatică a vânzărilor și a profiturilor companiei.
„Criticii ar spune că a redus prea mult costurile și a întârziat produsele, iar acest lucru a subminat calitatea”, a spus Greimel.
Scădere bruscă a vânzărilor în America de Nord
În septembrie, Stellantis raportat o scădere bruscă a vânzărilor în America de Nord.
Dealerii s-au trezit că multe vehicule au rămas nevândute, clienții nemaidorind să le cumpere.
Compania a fost criticată și pentru că a produs prea multe mașini proaste, că nu s-a adaptat la schimbarea gusturilor clienților și a pierdut teren în fața rivalilor dinamici.
Stellantis are „probleme speciale”.
Profesorul David Bailey de la Școala de Afaceri din Birmingham a declarat că, deși există „tulburări mari în industria auto în general”, Stellantis are „probleme speciale”.
El a spus:
„Cred că ceea ce contează enorm este situația din America de Nord, în care au avut rezultate îngrozitoare, o gamă de produse învechite, stocuri în creștere și cota de piață în scădere, ca urmare a faptului că toate părțile interesate – furnizori, dealeri, muncitori, investitori – sunt profund nemulțumiți. Cred că asta și i-a zdruncinat poziția”.
Acțiunile Stellantis, listate la Bursa din Paris, au scăzut cu peste 7%, după ce directorul Tavares a demisionat brusc. Stellantis a declarat că va încerca să găsească un nou CEO în prima jumătate a anului 2025 și va înființa un nou comitet executiv interimar, condus de președintele John Elkann, potrivit Reuters.