Retailerii se află sub o presiune tot mai mare din cauza inflației, deoarece plătesc mai mult pentru produsele lor, dar nu reușesc să transfere în totalitate creșterile de prețuri către consumatori, care sunt și ei afectați de inflație, scrie analistul eToro, Bogdan Maioreanu.
Acțiunile retailerilor se prăbușesc deoarece inflația le afectează profiturile
Cei mai mari comercianți cu amănuntul din SUA au avut două zile foarte proaste, în ciuda raportului privind vânzările de retail din Statele Unite, care a postat conform așteptărilor pieței, o creștere lunară de 0,9%. Raportările financiare slabe au produs acțiunilor Target (TGT) și Walmart (WMT) pierderi de două cifre, provocând pierderi de o singură cifră și altor retaileri de mall precum Costco, Macy’s, Nordstrom, Gap, American Eagle Outfitters și Victoria’s Secret. De asemenea, Amazon a scăzut cu 7,2%. Piața bursieră din SUA s-a scufundat, Dow pierzând peste 1100 de puncte, iar S&P a pierdut 4% din valoare, cea mai mare scădere din iunie 2020.
Cifra bună a vânzărilor cu amănuntul arată că, indiferenți la inflația galopantă, americanii și-au continuat cumpărăturile, dar multe dintre achiziții sunt făcute pe credit pentru a ține pasul cu creșterea prețurilor. Potrivit New York Fed, în primul trimestru al acestui an au fost emise un număr record de 537 de milioane de carduri de credit, ceea ce arată o creștere cu 31 de milioane de carduri noi față de anul trecut. Un sondaj recent a arătat că 76% dintre respondenți își reduc cheltuielile, ceea ce indică probleme la orizont pentru sectorul de retail.
Walmart (WMT), cel mai mare retailer tradițional din lume, a înregistrat marți cea mai mare scădere zilnică a prețului acțiunilor din octombrie 1987. Acțiunile sale au scăzut cu 11% în urma unor raportări financiare și estimări viitoare slabe. Compania a raportat un profit ajustat de 1,30 dolari pe acțiune la venituri de 141,6 miliarde de dolari. Analiștii se așteptau la un profit de 1,48 dolari pe acțiune la vânzări de 138,8 miliarde de dolari. Vânzările comparabile ale Walmart în SUA au crescut cu 3%, mai mult decât estimările analiștilor de creștere de 2,4%. De asemenea, compania și-a redus previziunile pentru a reflecta costurile mai mari venite pe lanțurile de aprovizionare și presiunea continuă a inflației. Deși pentru anul fiscal 2023, Walmart se așteaptă la o creștere de 4% a vânzărilor nete consolidate, față de previziunile anterioare de creștere de 3%, profitul pe acțiune ar putea însă să scadă cu aproximativ 1% sau să rămână stabil față de anul trecut. Previziunile publicate în februarie prevedeau o creștere a profitului pe acțiune de 5% până la 6%.
În timpul conferinței de prezentare a rezultatelor, Walmart a recunoscut că societatea nu a fost capabilă să adreseze complet problema creșterilor de costuri sau să transmită clienților o parte din acestea, iar acest lucru a avut un impact asupra profitabilității. Întrucât situația lanțurilor de aprovizionare este complexă și se preconizează că inflația va rămâne ridicată pentru o perioadă mai lungă de timp, compania lucrează pentru a adresa mai bine această problemă.
Vânzări slabe
Target, un alt retailer american foarte mare, a raportat cifre de vânzări slabe, iar venitul operațional a scăzut de la 2,4 miliarde de dolari la 1,3 miliarde de dolari. Marja brută a scăzut la 25,7% din vânzări, de la 30,0% în urmă cu un an, din cauza reducerilor mai mari și a costurilor legate de transport, a întreruperilor lanțului de aprovizionare și a creșterii compensațiilor și a numărului de angajați din centrele de distribuție. Acest lucru arată că cifrele slabe ale Walmart nu au fost o întâmplare, ci reprezintă o problemă la nivelul întregii industrii.
Walmart observă o creștere a traficului în magazine, dar coșuri mai goale cu o valoare mai mare a cumpărăturilor. Acest lucru este în concordanță cu sondajul care arată că doar 22% dintre respondenți au dificultăți în a plăti lucruri de bază precum alimentele, chiria și ratele la împrumuturi, 29% au ceva dificultăți și 43% nu au probleme legate de creșterea prețurilor.
Inflația ridicată susține vânzările Home Depot (HD)- lanțul american de magazine de bricolaj
Compania a înregistrat un profit pe acțiune de 4,09 dolari pentru primul trimestru, depășind estimările analiștilor cu 0,39 dolari. Între timp, veniturile au crescut peste așteptări, cu peste 2 miliarde de dolari, ajungând la 38,91 miliarde de dolari pentru acest trimestru. Această din urmă cifră a fost, de asemenea, menționată ca fiind cea mai mare din istoria companiei.
În ceea ce privește previziunile, Home Depot preconizează acum o creștere a vânzărilor comparabile de 3% în acest an, îmbunătățită de la o creștere anterioară „ușor pozitivă” a vânzărilor. De asemenea, compania preconizează că profitul pe acțiune, excluzând unele elemente, va crește cu o valoare de o singură cifră aflată la mijlocul intervalului, după ce a prognozat o creștere de o singură cifră în trimestrul trecut. Concurentul său direct Lowe’s (LOW) a afișat un profit pe acțiune de 3,51 dolari pentru primul trimestru, cu 0,28 dolari peste așteptări, dar a ratat estimările privind veniturile. Conducerea companiei a dat vina pe temperaturile scăzute din primăvară pentru întârzierea începerii proiectelor de bricolaj.
Home Depot ne-a arătat că inflația își produce deja efectele. Datele din primul trimestru au arătat că numărul de tranzacții ale clienților a scăzut cu 8,2%, dar creșterea prețurilor a ajutat ca prețul mediu de achiziție să crească cu aproximativ 11% de la an la an. Este posibil ca antreprenorii de construcții și clienții să nu fie încă speriați de inflație sau să se grăbească să finalizeze proiectele temându-se de prețuri și mai mari în viitor.