Raportul pret/profit (in engleza price earning ratio sau PER – prescurtare deja consacrata pe pietele de capital ale lumii) arata cat trebuie sa plateasca un investitor pentru o actiune pentru a obtine o unitate monetara (un leu sau, dupa caz, un dolar) din profiturile firmei emitente. Spre exemplu, daca profitul net pe actiune este de 5.000 de lei, iar pretul actiunii este de 20.000 lei, atunci PER-ul este egal cu 4. Altfel spus, PER-ul reprezinta perioada de timp (in ani), in care se amortizeaza investitia facuta in respectiva actiune, ca urmare a obtinerii de dividende, in cazul in care intregul profit net se repartizeaza sub forma de dividende. In literatura de specialitate se precizeaza ca atunci cand actiunea are un PER mic, ea este ieftina, recomandandu-se cumpararea ei.
Datele furnizate de ultimul numar al revistei Business Central Europe aratau ca actiunile romanesti prezinta cel mai mic raport pret/ profit din tot spatiul central si est-european.
Din cele 19 actiuni listate la categoria intai a Bursei de Valori, mai mult de jumatate, 14 in 2000 si doar 10 in 1999, prezentau un raport pret/profit mai mic de 3, in conditiile in care raportul mediu pret/ profit inregistrat la bursa din Varsovia era, in luna iunie, de 10,9, iar cel de la Bursa de Valori din Budapesta, de 9. PER-ul mediu inregistrat la Bursa de Valori Bucresti era pentru luna iunie de 2,5. Deci, urmand sfatul din cartile de economie, ar trebui sa investim in actiunile romanesti.
Acelasi sfat ni-l dau oare si cunoscatorii pietei romanesti de capital ? In principiu da, dar trebuie facute o serie de precizari.
PER-ul semnifica nu numai cat trebuie sa plateasca un investitor pentru o actiune pentru a obtine o unitate monetara din profiturile firmei emitente, ci si gradul de incredere pe care investitorii il au in respectivele actiuni si, implicit, in viitorul respectivelor societati. Un raport pret/profit mare semnifica fie un pret mare al respectivei actiuni, fie un profit mic. Pentru a cumpara insa la un pret mare, trebuie sa existe si asteptari pe masura, in ceea ce priveste profitul pe care il va returna respectiva investitie. „In SUA, potentialul companiei e foarte important pentru un investitor”, marturisea Adrian Caramiha, trader la CAIB Securities. Mediul economic din Romania, in care companiile romanesti fie ca vor, fie ca nu, sunt nevoite sa evolueze, nu este insa in masura sa furnizeze acele certitudini (sau macar asteptari) cu privire la profitul viitor, certitudini de care are nevoie un investitor strain pentru a-si plasa banii aici. Piata interna s-a contractat aproape permanent in ultimii ani, fapt ce a influentat in mod clar, in sens negativ performantele companiilor ce deservesc si piata locala. In plus, incoerentele legislative, birocratia si coruptia au contribuit si ele la „alungarea” investitorilor din Romania.
Nu in ultimul rand, conteaza lichiditatea pietei si evolutia monedei nationale. Deprecierea leului in raport cu dolarul american induce pentru investitorul strain o serie de costuri, ce nu sunt reflectate in formula de calcul a PER si care duc de fapt la scumpirea actiunilor. Iar cu tranzactii de 300.000-400.000 USD pe zi, piata romaneasca de capital nu garanteaza „libertatea de actiune” a investitorului, in sensul ca iesirea de pe o astfel de piata prin vanzarea actiunilor detinute se face fie in timp, fie in pierdere (prin vanzarea acestora la un pret mic).
La ora actuala, actiunile cu cel mai mic PER sunt actiunile Azomures Tg. Mures -PER=0,82, ceea ce in termeni de randament al investitiei ar insemna, daca am compara cu dobanzile oferite la depozitele bancare si in cazul in care intregul profit net ar fi repartizat sub forma de dividende, o dobanda anuala de 122%. Pentru PER=2 echivalenta de mai devreme s-ar traduce printr-o dobanda de 50% pe an, iar PER=3 ar echivala cu o dobanda anuala de 33%. Aceste castiguri presupun pastrarea actiunii de catre investitor, pe termene mai lungi de timp.
Castigurile realizate de pe urma tranzactionarii actiunilor sunt date nu numai de valoarea dividendelor, ci si de evolutia crescatoare sau descrescatoare a pretului actiunii, factor ce influenteaza profitabilitatea actiunilor mai ales pe termen scurt si mediu (incepand de la cateva zile pana la doua-trei luni).