Activitatea CFR Marfă este redusă la jumătate faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, societatea deţinând 69% din piaţa transportului feroviar, dar chiar dacă ar deţine monopolul în acest domeniu, ar transporta numai 70% din volumul de marfă transportat în 2008, potrivit directorului companiei.Directorul CFR Marfă, Graţian Călin, a declarat, miercuri, că din datele CFR Infrastructură pe primele cinci luni, CFR Marfă are o cotă de piaţă de 69% din piaţa transporturilor
Activitatea CFR Marfă este redusă la jumătate faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, societatea deţinând 69% din piaţa transportului feroviar, dar chiar dacă ar deţine monopolul în acest domeniu, ar transporta numai 70% din volumul de marfă transportat în 2008, potrivit directorului companiei.
Directorul CFR Marfă, Graţian Călin, a declarat, miercuri, că din datele CFR Infrastructură pe primele cinci luni, CFR Marfă are o cotă de piaţă de 69% din piaţa transporturilor feroviare din România, ceilalţi aproximativ 25 de operatori feroviari privaţi deţinând restul de 31%.
CFR Marfă pierde teren în faţa companiilor private
Costurile de transport diferenţiază major CFR Marfă de transportatorii privaţi, a precizat Graţian Călin. Astfel, dacă un tren privat lucrează cu cinci-şase angajaţi, unul al CFR lucrează cu 60 de angajaţi.
„Societatea activează pe o piaţă total liberă, dar dacă facem o simulare şi CFR Marfă ar efectua tot traficul feroviar din România, respectiv sută la sută, n-ar avea mai mult de 72 la sută faţă de volumul transportat în aceeaşi perioadă a anului trecut. Este o certitudine că suntem în criză şi trebuie luate măsuri de criză. Este foarte important că salariaţii şi liderii de sindicat înţeleg situaţia prin care trece CFR Marfă, care nu este o societate bugetară, nu accesează bani publici, efectiv puţinii bani care se fac aici la CFR Marfă sunt bani făcuţi de această societate”, a subliniat Călin.
Cădere în lanţ
Dacă în 2008, CFR Marfă transporta 200.000 de tone pe zi, acum depăşeşte uşor 100.000 de tone zilnic.
„Căderea este în lanţ. Înainte, CFR Marfă, pentru un produs câştiga de trei ori. Pentru un produs, ca de exemplu tablă, pe de o parte transportam materiile prime pentru Arcelor Mittal, de exemplu, pe de altă parte evacuam materia finită şi transportam cantităţi importante de cărbune în complexele energetice pentru produsele finite. În prima jumătate a anului trecut, CFR Marfă transporta 70.000-80.000 de tone de cărbune pe zi, iar acum transportă aproximativ 20.000-30.000 de tone zilnic”, a precizat directorul CFR Marfă.
Potrivit lui Graţian Călin, CFR Marfă este barometrul industriei româneşti. „Greul în transportul feroviar îl duce CFR Marfă, căzând piaţa, a căzut şi CFR Marfă. Suntem o societate de servicii şi trebuie să ne înţelegem rostul şi rolul”, spune Călin.
Principalele mărfuri transportate
CFR Marfă transporta, până la sfârşitul lui 2008, minimum 250.000 de tone de produse pe lună numai de la Arcelor Mittal, iar în prezent traficul a scăzul cu aproximativ 45 la sută.
Dar în alte domenii, cum sunt îngrăşămintele chimice, materialele pentru contrucţii – piatră, ciment, transportul a scăzut cu aproximativ 90 la sută.
„Ducem cinci trenuri pe săptămână cu maşini Dacia în Germania şi Franţa, faţă de două trenuri pe zi anul trecut, plus alte trei pe zi cu maşini demontate în Portul Constanţa”, a spus Graţian Călin.
CFR Marfă transporta, în 2008, leşia de la Oltchim, folosită în industria aluminiului, câte un tren pe zi, iar în prezent, un tren-două pe săptămână. Anul trecut din Constanţa plecau câte 25-30 de trenuri pe zi, a mai spus Călin.
SURSA: Mediafax