„A înțelege întreaga semnificație a vieții este datoria unui actor; a o interpreta este provocarea sa“. Citatul, la fel de celebru ca și autorul său James Dean, exprimă clar ce înseamnă meseria de actor. Ca orice meserie, se învaţă la şcoală.
"Mai mult hobby decât business", îşi caracterizează actorul Dragoș Bucur
implicarea în şcoala de actorie de film. „Prima scânteie a venit de la Radu Munteanu. Îmi spunea că ar fi bune niște cursuri, o școală de actorie de film, ca o specializare a actorului care termină o facultate de profil“, își amintește Bucur. Treptat, ideea a fost dezvoltată împreună cu ceilalți doi parteneri, actori și ei, Dorian Boguță și Alexandru Papadopol.
De ce film și nu teatru? „Pentru că secțiunea actorie de film aproape că lipsește din învățământul românesc, în sensul că nu este dezvoltată. La noi în țară școala este specializată pe actorie de teatru și chiar face foarte bine acest lucru“, explică Bucur, el însuși absolvent al Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale“ din București. Motivul acestei absențe ar putea fi bănuit prin prisma faptului că, ani de zile, nu a existat în România o producție de filme care să determine dezvoltarea acestei specializări.
Proiectul „Actoriedefilm.ro“ s-a concretizat în martie 2010, investiția inițială fiind de aproximativ 5.000 euro, susținută de cei trei parteneri, în amenajarea spațiului și tehnologia necesară. Cu o precizare: „investiția în acest tip de afacere înseamnă, mai mult decât orice, anii de experiență pe care îi are fiecare dintre noi. Faptul că noi venim cu această experiență, că invitații noștri vin cu experiența lor surclasează de departe orice investiție financiară“, detaliază Dragoș Bucur. Evident, „de aici și diferența foarte mare dintre acest proiect și un business adevărat“, îl completează Dorian Boguță, cu mențiunea că „nu este o afacere din care să trăiești“, chiar dacă în cei doi ani de activitate numărul cursanților a fost maxim.
Invitații la care s-a referit Bucur sunt mari actori (Victor Rebengiuc, Mircea Albulescu, Andi Vasluianu), regizori (Radu Munteanu, Cristi Puiu, Corneliu Porumboiu, Constantin Popescu) sau operatori (Vivi Drăgan Vasile), care nu predau imagine sau sunet, „ci ajută actorul să înțeleagă relația pe care trebuie să o aibă cu platoul de filmare“, explică Boguță. „Am fost invitat de câteva ori să discut cu ei. Este un proiect demn de luat în calcul, pentru că întotdeauna trebuie să înveți ceva nou“, spune regizorul Cristi Puiu.
Profesioniști și amatori
Cu alte cuvinte, ce vor învăța cursanții la aceste ateliere? Mai ales că, punctează Dorian Boguță, în această meserie nu ajunge să fii natural o singură dată, ci de zeci de ori la rând în fața camerei de filmat, „trebuie să deprinzi arta interpretării în film“, să știi ce înseamnă o zi de filmare. „Te trezești la 5:30. La 7:30 ești pe platou. Ai o oră să te pregătești, cu tot ce înseamnă machiaj, costum. Evident, textul trebuie să-l știi. Ajungi pe platou și ai de filmat, până seara, trei secvențe: una de la sfârșitul filmului, una de la început și una de la mijloc. Sunt situații în care faci de 20-30 de ori același lucru pentru că așa vrea regizorul: plângi de 20 de ori, râzi de 20 de ori. Este o profesie, sunt niște reguli“, definește pe scurt Dragoș Bucur o zi de filmare din viața unui actor profesionist.
Bineînțeles că aceste cursuri nu se adresează doar absolvenților unei facultăți de profil sau celor care au legătură cu televiziunea (printre cursanți s-au aflat și Iulia Vântur, Răzvan Simion sau Malvina Cervenschi), ci unui public larg. „Vin la noi oameni din diverse domenii, care și-au dorit toată viața să vadă ce înseamnă filmul. Unii dintre ei au deja 30-35 de ani și au visat mereu să facă film“, punctează Bucur. Așa cum și-a dorit și Nida Halit (consultant PR). „Pare ceva ușor să faci actorie, dar cel mai greu este să poți rămâne natural în fața camerelor, să fii tu și în același timp să poți să-ți însuflețești personajul. La aceste cursuri înveți o lecție importantă: să fii deschis cu cei din jur, să fii sincer cu tine însuți, indiferent de situație. Și încă ceva… Da! Ai nevoie, pe lângă talent, și de «carte»; adică de cursuri, facultate și așa mai departe“, spune ea.
Şcoala funcționează într-un sediu nou – o casă impunătoare în București (aproape de Calea Victoriei) – un spațiu amenajat în nuanțe deschise, pentru a accentua și mai mult natura caldă a elementelor de decor, după ce mai mult de un an a fucționat la subsolul unei vile amplasate la fel de central. Cursurile, împărțite în trei grupe, durează trei luni (150 euro pe lună), plus o lună pentru pregătirea filmului de absolvire (250 euro, în care sunt incluse și costurile de producție). „În medie, sunt zece persoane la un curs. În filmul de final fiecare interpretează un rol principal. Se organizează apoi o festivitate, unde cursanții și invitații lor au ocazia să se vadă jucând pe ecranul noului Cinematograf al Regizorului Român sau la Muzeul Țăranului“, detaliază Boguță. Mai departe, cei trei actori investitori mizează pe faptul că, într-o zi, va exista o piață și pentru filmele românești. Altfel, cine mai riscă să investeacă într-un film dacă investiția nu va fi amortizată niciodată?
Dragoș Bucur
Este cunoscut publicului mai ales din rolurile pe care le-a interpretat în filmele „Furia“ (2002), „Polițist adjectiv“ (2009) sau „The Way Back“, în regia lui Peter Weir, unde joacă alături de Colin Farrell și Ed Harris.
Dorian Boguță
(41 de ani)
Originar din Chișinău, a devenit cunoscut publicului din România după rolurile din filmele „Francesca“, în regia lui Bobby Păunescu, unde joacă alături de Monica Bârlădeanu, și „Caravana cinematografică“, în regia lui Titus Munteanu.
Alexandru Papadopol
(37 de ani)
S-a impus prin rolurile din filmele „Marfa și Banii“ (2001), regizat de Cristi Puiu, și „Occident“ (2002), lungmetrajul de debut al regizorului Cristian Mungiu, fiind cunoscut, în același timp, și pentru rolurile din telenovele.