Actualele tarife RCA nu mai sunt de ajuns asiguratorilor

Daunele mari ameninta sa dea insa calculele peste cap. De cate ori se intalneste cu reprezentantii pietei pe care o reglementeaza, conducerea Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) stie ca pe un subiect de conversatie se poate baza sigur: tarifele asigurarilor obligatorii de raspundere civila auto (RCA) pe 2006. Asiguratorii le considera mult prea mici in comparatie cu despagubirile platite. Oricine le-ar privi bilanturile si statisticile, nu va gasi multe motive sa ii contr



Daunele mari ameninta sa dea insa calculele peste cap. De cate ori se intalneste cu reprezentantii pietei pe care o reglementeaza, conducerea Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) stie ca pe un subiect de conversatie se poate baza sigur: tarifele asigurarilor obligatorii de raspundere civila auto (RCA) pe 2006. Asiguratorii le considera mult prea mici in comparatie cu despagubirile platite.

Oricine le-ar privi bilanturile si statisticile, nu va gasi multe motive sa ii contrazica. Prima de asigurare, considerata tot mai impovaratoare de soferi, este intr-adevar insuficienta pentru a sustine o rata a daunei in crestere permanenta. Pentru multe companii, polita vedeta a pietei a insemnat anul acesta chiar pierdere. De ea se fac insa vinovati, in buna masura, si asiguratorii, care, in lupta pentru clienti, au renuntat de bunavoie in trecut la cateva scumpiri permise.
Pana in 2004, totul a fost simplu. CSA anunta anual tarifele RCA, iar companiile le incasau. Din 2007, dupa integrare, lucrurile vor sta exact invers: CSA nu va mai stabili nimic, companiile putand sa decida liber pretul politelor. Pana atunci, suntem in faza intermediara, in care Comisia a anuntat un set de tarife de referinta, valabile atat pe 2005, cat si pe 2006, iar societatilor li s-a acordat o libertate limitata: o ieftinire cu cel mult 10% si o scumpire maxima de 10% in 2005 si de 20% in 2006 fata de tarifele de referinta.

Toate companiile au trebuit sa isi anunte propriile tarife pentru ambii ani. Pe baza acestora s-au incasat deja prime chiar si in contul anului 2006, in conditiile in care s-a inlaturat si regula anului calendaristic de asigurare. In august 2005, spre exemplu, s-a putut incheia o polita pe 12 luni, valabila pana in august 2006. “Oricat s-ar dori acum, legea nu permite modificarea tarifelor RCA anuntate de societati pentru 2006. S-au incasat deja prime la aceste tarife si ar fi anormal ca pentru contracte similare noi, pe acelasi interval de timp, alti clienti sa plateasca un pret diferit”, spune Albin Biro, membru in Consiliul CSA.

Unde este problema? Intre scumpirea sau ieftinirea cu 10% fata de tarifele CSA, majoritatea societatilor au ales pentru 2005 varianta castigatoare in lupta cu concurenta: scaderea pretului pana la limita maxim admisa. Cat de paguboasa a fost alegerea pentru companiile care traiesc in mare masura din astfel de asigurari este lesne de banuit, in conditiile in care chiar directorul general al Allianz-tiriac, societate extrem de retinuta in reduceri de pret, dar cu un portofoliu de masini asigurate relativ scumpe, se plangea de o rata a daunei pe segmentul auto de 80%. In opinia sa, o medie cu peste 20 de procente mai mica la nivelul intregii piete nu poate fi explicata decat prin faptul ca unele societati nu platesc daunele, le platesc cu intarziere sau le “cosmetizeaza”, diminuand artificial rezervele.

Pe primul semestru al anului, daunele pe segmentul auto au ajuns la 164 milioane euro, adica 80% din totalul pietei. Proportia in venituri nu depaseste cu mult 50%.
Cresterea dramatica a daunalitatii era usor de intuit inca din anii anteriori. In parcul romanesc de masini, Daciile ieftine pierd teren in favoarea masinilor mai scumpe, reparatiile in service costa tot mai mult, iar riscul de accidente a sporit ca urmare a cresterii numarului de masini in circulatie. Anul trecut, dosarele de dauna s-au inmultit cu 20%, iar dauna medie a crescut de la 13,8 milioane de lei la 16,7 milioane de lei. Cifrele nu au fost straine societatilor care, in 2005, au ales totusi sa reduca tarifele RCA cu 10% pentru a castiga clienti. Campioni ai ieftinirilor pe 2005, ca Ardaf (ajunsa acum cu indicatorii de lichiditate si solvabilitate sub limita), Asitrans sau ABC Asigurari, au apucat sa anunte si pentru 2006 tot tarife minime. Firme ca Asirom, Interamerican sau Astra au ieftinit la limita tarifele pe 2005, preferand sa amane cresterea maxima (20%) pentru 2006. Fata de concurenta se vor afla acum intr-o pozitie ingrata. Cu tarife dintre cele mai mari pentru 2006, Allianz si-a obisnuit clientii gradual cu scumpirea, in vreme ce alte societati (Asiban, Unita, grupul Omniasig, Carpatica, BT Asigurari) au redus la maximum tarifele pe 2005, neindraznind sa compenseze pe 2006 decat cu o crestere sub cea maxima admisa. Cu tarife batute in cuie si atat de diferite, presati de rata mare a daunei si lipsiti de posibilitatea organizarii celebrelor “campanii RCA cu reduceri, tombole si premii” de altadata, asiguratorii ar trebui sa concureze anul viitor pentru castigarea clientilor dintr-o postura neobisnuita pana acum si deloc vesela.

O revenire a CSA asupra tarifelor de referinta, pentru care aproape toti insista, ar egaliza din nou lucrurile, ar scuti multi directori de dari neplacute de seama in fata actionarilor pentru pierderi, iar clientii nu vor avea de ce protesta: societatea a promis un tarif mai mic, dar legea a fortat-o sa il mareasca.












“In momentul de fata, legea nu permite modificarea tarifelor RCA anuntate de
societati pentru 2006. De altfel, deja s-au incasat prime la
aceste tarife”.

Albin Biro,

membru in Consiliul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor







Capa-citate