Îmbunătățiri aduse sistemului e-Factura
Ministerul Finanțelor a intensificat eforturile de îmbunătățire a sistemului e-Factura. A făcut acest lucru prin colaborarea strânsă cu firmele de contabilitate și cu reprezentanții mediului de afaceri. Printre actualizările recente, cea mai semnificativă este introducerea funcției de autofacturare. Aceasta permite transmiterea facturilor în numele furnizorului.
Această modificare vine în întâmpinarea cerințelor mediului de afaceri. Este o funcționalitate solicitată în discuțiile cu experții MF/ANAF, a transmis instituția într-un comunicat.
Un alt aspect important semnalat de contribuabili a fost dificultatea de acces la sistem în perioadele de mentenanță a Spațiului Privat Virtual. Echipa CNIF a identificat soluții tehnice pentru a permite utilizarea e-Factura în mod normal, inclusiv în timpul lucrărilor de mentenanță.
„Am luat foarte în serios feedback-ul primit din partea antreprenorilor cu privire la dificultățile întâmpinate în timpul lucrărilor de mentenanță. În consecință, echipa noastră a intervenit pentru a găsi soluții și a asigura că e-Factura rămâne accesibilă și funcțională în orice moment. Pe această cale încurajez contribuabilii în continuare să semnaleze orice probleme sau sugestii legate de utilizarea platformei.
Așa am ajuns să implementăm și autofacturarea, dar și să efectuăm o serie de corecții la aplicația de completare oferită gratuit de MF/ANAF. De asemenea, echipa continuă să colaboreze strâns cu reprezentanții platformelor de facturare, pentru a asigura sinergia între tehnologii. Au fost peste 1.200 persoane implicate, fiind organizate zilnic discuții”, a declarat ministrul Finanțelor, Marcel Boloș.
Facturile sunt filtrate în funcție de anumite criterii
Pe lângă acestea, furnizorii de servicii de contabilitate au solicitat posibilitatea de a filtra facturile în funcție de anumite criterii specifice. Această facilitate a fost introdusă prin intermediul unei modificări la apelul de listare a facturilor disponibile, accesibil printr-un API.
Ministerul Finanțelor a anunțat că începând cu 16 ianuarie, nu se mai pot introduce facturi duplicate în sistemul e-Factura. În contextul implementării obligatorii a sistemului RO e-Factura pentru relațiile business-to-business (B2B) începând cu 1 ianuarie 2024, până în prezent, au fost înregistrate cu succes în sistemul e-Factura peste 18 milioane de facturi, cu o valoare totală de 75 miliarde de lei.
Statusul facturilor expediate este actualizat la fiecare 30 de minute aici, a mai transmis instituția.
Noi webinarii în luna fabruarie
În zilele de 7 și 8 februarie, sunt planificate noi sesiuni de webinarii. Scopul este de a optimiza interacțiunea cu utilizatorii finali.
În cadrul acestora, ei pot adresa întrebări și primi răspunsuri de la experții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF)/Centrului Național pentru Informații Financiare (CNIF).
Până în prezent, au avut loc patru astfel de cursuri online. La fiecare dintre acestea, s-a atins capacitatea maximă de înscriere de 1.000 de persoane.
Ce trebuie făcut dacă sistemul e-Factura nu este funcțional?
Ministerul Finanțelor a mai precizat că, dacă sistemul național pentru factura electronică RO e-Factura nu funcționează timp de cel puțin 24 de ore, obligația de transmitere, așa cum este stabilită la articolul 10, alineatul (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021, este suspendată până când sistemul este repus în funcțiune.
Termenul limită pentru transmiterea facturilor emise, pentru livrările de bunuri și prestările de servicii care au locul livrării sau prestării în România, în cadrul sistemului național pentru factura electronică RO e-Factura, este de 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la data-limită prevăzută pentru emiterea facturii conform articolului 319, alineatul (16) din Codul fiscal.
În perioada 1 ianuarie – 31 martie 2024, nerespectarea termenului limită pentru transmiterea facturilor în cadrul sistemului național pentru factura electronică RO e-Factura nu se sancționează.