Disperat, el a căutat sprijin într-un jurnalist cu notorietate, care să poată presiune publică anti DNA și anti Laura Codruța Kovesi. După o prospectare a pieței, acesta l-a găsit pe Sabin Orcan, care i-a fost recomandat ca un om fără principii solide, dar extrem de sensibil când vine vorba de bani, au dezvăluit surse pentru Capital.
Având la dispoziție un buget de 150.000 de euro, Orcan a construit o redacție nouă la România Liberă din jurnaliști care scriau la Evenimentul Zilei, Mălin Bot, Mircea Marian sau Silviu Sergiu fiind printre cei mai cunoscuți. Doar că managementul a fost unul defectuos, astfel că site-ul publicației avea un trafic extrem de scăzut, nereușind să depășească decât rar 50.000 de unici, ceea ce genera un venit foarte mic din publicitatea online.
În acest context, Alexander Adamescu era nemulțumit și dorea ca mesajul său anti DNA să fie răspândit mai mult în mediul online, dar și prin intermediul televiziunilor. Astfel, le cererea sa, Sabin Orcan a discutat cu mai mulți jurnaliști, printre care și Dan Andronic, dar și redactori de la o publicație economică pentru a-i ruga să publice articole favorabile lui Adamescu, dar care și să critice DNA, dar și pe Laura Codruța Kovesi. I-a fost destul de greu să găsească sprijin în piață, la fel cum i-a fost și să găsească soluții pentru a scoate România Liberă din colaps. Practic publicația s-a prăbușit aproape total sub conducerea lui, fiind dominată de editoriale, care aveau doar câteva sute de accesări. Deci impactul la public era minim și nu asta se dorea din partea lui Adamescu.
Orcan, de la anti DNA la pro DNA, în funcție de „sponsor”. Finanțatorii Newsweek
În paralel, fiind cunoscut ca un jurnalist flexibil, Sabin Orcan ar fi primit o altă ofertă, mai exact să coonducă o revistă cu nume prestigios și buget considerabil, Newsweek România. De data aceasta, mesajul trebuia să fie unul pro DNA și pro Laura Codruța Kovesi, dar și să susțină candidatul la prezidențiale pentru care ar opta mare parte din grupul Repatriot, format din oameni de afaceri cu greutate, influență și legături cu serviciile de informații. Nu a fost o problemă pentru Orcan ca astăzi să fie pro DNA și mâine anti DNA.
Printre cei mai importanți finanțatori ar fiMarius Bostan, fost ministru în Guvernul Cioloș. De altfel acesta a și promovat intens revista Newsweek, cea pe care ar fi fondat-o Orcan din economiile personale în mai 2018, după cum susține el, dar după cum îl contrazic sursele noastre.
Este greu de crezut că Newsweek a fost fondată din economiile lui Sabin Orcan întrucât, deși într-adevăr a primit sume uriașe de la Alexander Adamescu, el și-a cumpărat un autoturism în valoare de 50.000 de euro recent, iar numai ca să poată folosi numele Newsweek mai plătește 50.000 de euro anual. Deci câte economii să fi avut un jurnalist integru precum pretinde că este?
Newsweek inexistentă în online. Se vinde slab și la chioșcurile de ziare
Ori o revistă nouă nu se poate susține nici măcar o lună singură, ci cu un buget consistent. Din ce să plătești 20 de oameni? Plus promovarea permanentă contra cost pe rețelele de socializare, plus spațiu de emisie la B1 Tv, în condițiile în care Newsweek aproape că nu există în spațiul public. Ce companie ar cumpăra publicitate pe un site care nu are accesări sau într-o revistă care nu se vinde?
Cert este că la aproape 10 luni de la lansare, site-ul Newsweek.ro nu există în google și nu a transmis niciodată publicului de câți cititori accesează este accesat. Deși au investit masiv bani și în facebook, se pare că site-ul nu reușește să atragă nici măcat 5.000 de cititori unici pe site. Publicația se bucură într-adevăr de notorietatea unor jurnaliști de impact, însă se pare că aceștia nu reușesc să atragă cititorii și pe site, reușind să-i păstreze activi doar pe rețelele sociale, spun sursele noastre. Așteptăm datele oficiale ale Newsweek care să infirme aceste informații.
Lipsa popularității publicației i-ar nemulțumi pe anumiți sponsori care-și doresc ca mesajele lor să atingă un public cât mai numeros. La chioșcuri, revista se vinde foarte slab, conform reprezentanților mai multor centre de difuzare a presei. Se pare că Newsweek ajunge mai mult pe mesele celor de la Repatriot, decât pe cele ale cititorului de rând, ceea ce nu este deloc satisfăcator pentru cei care vor să se facă auziți.
Newsweek, acuzații grave de FAKE NEWS
Încă de când a lansat revista, Sabin Orcan a reușit să se facă de râs prin diverse luări de poziție halucinante. „Pe langa ce va aparea in print, online vor fi stiri la zi, articole de opinie. Vizam nisa oamenilor care nu mai vor sa vada fake news – nu vor fi stiri care circula fara sa aiba vreo relevanta, fara sa fie verificate, fara sa fie respectate regulile de deontologie”, declara Orcan într-un interviu pentru paginademedia.ro.
Cu toate acestea, de numele Newsweek, în SUA se leagă fix ideea de fake news, care se pare că a început să se transmită și în România. După o scurtă analiză a articoleleor publicate, am identificat enorm de multe informații eronate pe site, pe care le vom detalia cu altă ocazie. Momentan le numim doar pe câteva identificate în varianta americană a publicației.
Newsweek SUA a decis să accepte cedarea dreptului de franciză, după ce în trecut au avut grave probleme financiare, dar și de imagine. Așadar nu s-au gândit că asocierea imaginii Newsweek cu un jurnalist cameleonic, pro și anti DNA, simultan, le-ar putea leza imaginea, pentru că nu-i interesa foarte tare acest lucru, ținând cont de acuzațiile la adresa lor.
În 2017, Newsweek SUA a publicat o poveste care susține că prima doamnă a Poloniei a refuzat să dea mâna cu președintele SUA Donald Trump; Snopes, un portal care lupta impotriva fake news si verifica stirile, a descris afirmația ca fiind „falsă”. Newsweek nu a putut demonstrat cu imagini stirea lor initiala și-a corectat povestea.
În 2018, Newsweek a susținut o poveste care afirma că președintele Trump a colorat în mod greșit steagul american în timp ce vizita o sală de clasă; Fotografiile de la eveniment nu au demonstrat asa ceva
În august 2018, Newsweek a scris că democrații din Suedia, partid de extremă dreapta, ar putea câștiga majoritate în alegerile parlamentare suedeze din 2018. Sondajele au arătat că partidul era departe de a câștiga majoritatea. Până în septembrie 2018, articolul fals al Newsweek era încă pe site.
În conformitate cu o coloană din 2015 din NY Post („Media Ink”: 6 martie 2015), circulația Newsweek-ului a scăzut la „puțin peste 100.000” de exemplare pe saptamana, ceea ce este extrem de puțin în SUA pentru o publicație care vindea milioane de exemplare.
De aceea a și fost cedat dreptul de a-i fi folosit numele de oricine contra unei sume de bani.