Aceste documente au ajuns și la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) care a realizat mai multe audieri la sediul Euroins.
Miercuri, 1 februarie 2023, Consiliul ASF a hotărât că autoritatea va face o sesizare penală împotriva întregii conduceri Euroins, susțin sursele citate de Libertatea.
„Documentele arată că la Euroins au dus o politică, cu intenție, de a minți, ca să nu vină cu bani pentru rezerva de daună”, a explicat o sursă din ASF.
Firma ar fi ajuns să vândă polițe RCA fără acoperire
Prin ascunderea de ASF a numărul real de dosarele din instanță, Euroins a manipulat indicatorii săi de solvabilitate, iar resursele de daună pe care le are sunt mai mici decât ar fi nevoie în realitate. Astfel, firma ajunge să vândă pe post de polițe RCA hârtii fără valoare de acoperire.
Sursele din Euroins au confirmat constatările ASF că „un număr mare de dosare ale păgubiților a fost respins din burtă, fără să știe colegii noștri semnați pe aceste respingeri. Refuzul plății dosarelor, adică ce a descoperit ASF și a trimis prima oară la Parchet, este doar primul dintre pașii care falsifică situația reală a companiei. Când sunt refuzați, firmele și oamenii ne dau în judecată pe noi, la Euroins, pentru că ei știu că au dreptate”, arată sursele.
„Când suntem acționați în judecată, firma noastră face al doilea pas al mușamalizării. Ca să nu trebuiască să vină cu bani suplimentari, care să garanteze solvabilitatea, compania nu raportează către ASF numărul corect al dosarelor din instanță. Există în comunicările interne ale companiei noastre o rubrică numită chiar așa: „Nu raportăm”, a explicat una dintre sursele din Euroins, pentru Libertatea.
Ce spun resprezentanții Euroins?
Potrivit surselor, Tanja Blatnik, CEO Euroins, le-a explicat celor de la ASF că documentele oferite de avertizorii de integritate „erau documente de lucru”, adică erau doar de uz intern.
„Nu avem cunoștință de nicio procedură judiciară penală împotriva companiei și nici de sursa acestor informații și, prin urmare, nu putem face comentarii exacte în acest sens.
Respectăm pe deplin cerințele de raportare ale ASF și reafirmăm transparența noastră totală în aceste chestiuni. Am fost surprinși să aflăm despre această decizie din surse neoficiale din afara ASF. Din 2021, cu deplina cunoaștere a ASF, actuala conducere a început o reorganizare internă majoră pentru a prezenta transparent situația.
Toate întârzierile identificate au fost transmise către ASF imediat ce am luat cunoștință de ele, împreună cu cauzele întârzierilor și acțiunile imediate în curs de desfășurare.
Litigiile sunt raportate periodic către ASF, ca normă prealabilă. De asemenea, am informat ASF cu privire la toate întârzierile posibile, inclusiv cauzele întârzierilor și acțiunile de remediere întreprinse. După cunoștințele noastre, nu există dosare juridice neraportate”, potrivit Euroins.
„În ceea ce privește linia «NU RAPORTĂM» – se referă la comunicarea internă și nu înseamnă că ignorăm dosarele. Este un termen intern pentru DATELE CARE NU SE REFERĂ LA RAPORTUL SPECIFICAT (raport de litigiu deschis), DAR CARE TREBUIE SĂ FIE INCLUSE ÎN ALTE RAPOARTE SPECIFICE.
În acest caz exact și la tabelul prezentat, datele respective se referă la datele conținute de alte rapoarte, transmise la ASF în funcție de momentul evenimentului (denumirea raportului este simplificată din motive de înțelegere): – Litigii deschise fără răspundere (în «Raportul privind cererile de despăgubire plătite») – litigii închise în curs de plată (în «Raportul RBNS»). – Anuități (în «Raportul RBNS») – Litigii închise fără răspundere (în «Raport privind dosarele închise»)”, au transmis reprezentanții Euroins.