In 2002, festivalul de creatie publicitara Ad Print nu a mai fost onorat cu participarea unor agentii care au un nume si premii castigate la editiile anterioare. Festivalul a devenit international de anul acesta dar, gratie unei nefericite gestionari a timpului acordat informarii externe, s-a bucurat (vai!) de o anemica participare straina. In plus, aceasta internationalizare a Ad Print e cel putin stranie, stiut fiind, de la festivalul Golden Drum citire, ca romanii, in raport cu competitia lor regionala, au mai degraba exercitiul spotului TV decat pe cel al printului. Cu alte cuvinte, acceptam din start sa fim batuti mar, ei in deplasare si noi acasa?
Pentru cine a urmarit expozitia si expunerile nominalizatilor, pentru cine a plecat urechea la vocea exersata a juriului, pentru cine conteaza maturizarea creativilor autohtoni, pentru cine a vazut ca din cele sase agentii din afara spatiului autohton prezente in concurs, trei au luat premii (Darcy Polonia, Mayer McCann, DDB Budapesta) in contextul participarii romanesti dominante, e mai limpede ca oricand ca industria de publicitate locala are o nevoie aproape organica de un festival de print. Paradoxal, aparitia AdOr-ului a ajutat AdPrint sa devina ceea ce ar fi trebuit de la inceput sa fie: o competitie dedicata exclusiv publicitatii tiparite. Pentru cei care nu stiu, acesta a fost primul an in care nu s-a admis sustinerea lucrarilor inscrise in concurs cu video ori alte forme colaterale de explicitare a mesajului.
Pentru prima data, in 2002, printul a ramas cum l-a facut mama lui, fara accesoriile spotului radio ori tv si a fost astfel mai vizibil ca niciodata cine e bine facut de la natura (ADDV exceleaza in a construi cu naturalete printuri care comunica universal – vezi Dolls ori Shreder Machine), cine merge zilnic la fitness (si in acest sens Young&Rubicam e, poate mai mult decat CAP, revelatia festivalului, pentru ca a fost vizibila evolutia creatiei de la un an la altul) si cine isi ascunde celulita in spatele faldurilor video ori de PR. Nenumarate lucrari inscrise in concurs nu au fost decat o palida reluare a vreunui cadru din spotul video. Poate tocmai de aceea, vizibila opinie discordanta au facut lucrarile premiate, unele dintre ele, in opinia noastra, de tinuta internationala – vezi nu doar lucrarile ADDV, agentia care ne salveaza in fiecare an onoarea la Portoroz in domeniul publicitatii tiparite, dar si Saatchi&Saatchi cu „Pampers inside”, Graffiti/BBDO cu DaKino, NEXT / CAP cu „Sec de Murfatlar” sau Tempo Advertising cu „Human Beings have no price”.
La Ad Print 2002 ni s-a aratat ca publicitatea tiparita nu trebuie sa fie un vagon de dormit pentru locomotiva care este spotul TV. Publicitate de calitate inseamna exploatarea pana la refuz a oricarui mediu si a particularitatilor lui. Dusul rece ce ni s-a aplicat o data cu anuntarea premiilor (din 31 de categorii, doua n-au fost onorate cu inscrierea, sase n-au avut nominalizari si cinci au ramas nepremiate) crediteaza, mai mult decat orice politici de industrie ori obiectii la stangacii organizatorice, existenta unui festival de print in general, si a Ad Print-ului in particular.
Tragem linie si adunam
Nu a fost nici o surpriza faptul ca ADDV a luat coronita: agentia anului. Stilul creativilor de la ADDV nu e unic, e de buna calitate. ADDV lucreaza simplu si concentrat (vezi „Der neue Audi A4”) si, nu de putine ori, bate recorduri prin inselarea orizontului de asteptare. (Nu e putin lucru sa publicitezi inteligent un produs pentru care stilul de comunicare e standardizat. Ne referim la Dolls-Depilzero, in care reclama la produsul de epilat infatisa matasoasele picioare ale unei papusi Barbie, fotografiata in stilul revistelor de moda).
Next/CAP, avandu-l drept lider de opinie pe Costin Popescu, om de creatie la inceputurile DArcy, pasager in etapa In Advertising si, in sfarsit, bine asezat in formula shopului de creatie CAP, a fost surpriza de anul acesta.
Tempo Advertising, mai putin spectaculos ca in anii trecuti, dar constant cand e vorba de calitatea lucrarilor, s-a relaxat comod in postura de obisnuit al podiumurilor.
Young&Rubicam a crescut mult, consistent, in doar un an, si pe print, dar si pe alte medii, iar lucrul acesta va fi probabil vizibil si la AdOr. De salutat, intre castigatorii nerostiti, si clientul Academia Catavencu, care dincolo de stilul de a-si negocia bugetele de publicitate, ramane unul cu simtul umorului si indeajuns de inteligent incat sa aprobe campanii neuzate ca cele semnate Young sau Tempo.
In aceeasi situatie e si DaKino, un client care declanseaza an de an in cazul Graffiti comunicari inspirate, inteligente, concentrate. (Va mai aduceti aminte de posterul cu clacheta de cineast tinuta deschisa de-o crenguta, gata sa-l prinda in capcana filmului pe privitor? Il puteti vedea pe holurile Prima TV.)
Cea de-a patra editie a festivalului de la Sinaia a fost o lectie de publicitate si cu asta ar trebui sa ramanem dincolo de anecdotic. Experienta unui festival de print merita retraita in Romania multi ani de acum incolo. De ce? E un etalon pentru maturitatea creativitatii, e o testare a abilitatii de a juca dupa cum canta publicitatea de tipar (fiindca in 2002 a fost ca si cum pe Mahler s-ar fi dansat hip-hop), reasaza valori si e motor pentru competitie.
Palmaresul Festivalului Ad Print 2002
Categorie Castigator
Agentia anului: ADDV
Cea mai buna campanie: Young&Rubicam – Almanahul Academia Catavencu
Cel mai bun print ad: ADDV – Dolls-Depilzero
Cel mai bun poster: Graffiti/BBDO – DaKino
Cel mai bun bilboard: DArcy Polonia – Air confort always
Cel mai bun pachet colateral: CAP – Calendar Codecs
Cele mai bune lucrari pe categorii:
Automobile: Mayer McCann Slovenia – Land Rover
Alimente: DDB Budapesta – Dragon – Knorr
Bauturi alcoolice: Next / CAP – Sec Mutant 4 Murfatlar
Produse de ingrijire personala: ADDV – Dolls – Depilzero
Mass-media: Young&Rubicam – Almanahul Academia Catavencu
Comunicatii: DArcy Polonia – Bologna
Corporatie: ADDV- Shreder Machine
Marketing social: Tempo Advertising – „Human beings have no price”
Campanii necontractate:
Cel mai bun print ad: Saatchi&Saatchi – „Pampers inside”
Cel mai bun poster: Saatchi&Saatchi – British Council
Cel mai bun pachet colateral: Graffiti/BBDO – Proximity