privat?
Ada Roseti: Poate ca in alte meserii, trecerea de la televiziunea publica la una particulara este un semn al calitatii. In cazul meu, faptul ca am fost cooptata in echipa TVR a fost unul dintre cele mai placute complimente care mi s-au facut vreodata. S-ar putea crea o perceptie gresita, cum ca fiind la televiziunea publica si fiind vorba de bani publici, nu exista acelasi tip de responsabilitate fata de achizitii ca in cazul posturilor particulare. Lucrurile nu stau asa. Sunt o persoana foarte riguroasa. Asa cum n-as arunca in mod nejustificat banii unui patron, tot asa nu am pornirea de a arunca banii publici in mod absurd, nici eu si nici cei care lucreaza in acest serviciu.
Capital: Care este valoarea bugetului de achizitie al TVR in acest an?
Ada Roseti: Nu va pot spune pentru ca bugetul face parte din informatiile pe care nu dorim sa le facem publice. Bugetul de achizitie se stabileste la inceputul anului si este considerabil, as spune.
Capital: Comparabil cu al Pro TV-ului sau al Antenei 1?
Ada Roseti: Aici m-ati prins cumva pe picior gresit. Nu pot sa va dau un raspuns pentru ca nu stiu in mod oficial care sunt bugetele lor. Ce stiu in mod neoficial, reprezinta o informatie pe care n-are rost s-o comentez. Daca as cunoaste in mod oficial bugetele lor, as putea sa va dau un raspuns care, iarasi, n-ar fi foarte intelept din partea mea.
Capital: Dar stati cu ochii pe miscarile concurentei?
Ada Roseti: Ne intereseaza foarte tare concurenta. Sunt oameni care s-au grabit sa spuna ca fiind vorba de televiziunea publica audienta nu este un factor de performanta si n-ar trebui sa intram in competitie pentru achizitii de pachete importante de programe. Este o atitudine complet gresita. De ce sa cheltuiesti banii publici pe productii mai putin valoroase sau cu un potential de audienta mai mic, atata vreme cat poti s-o faci pentru programe valoroase?
Capital: Bugetul de achizitii nu este detaliat in rapoartele de activitate ale TVR si acest fapt creeaza suspiciuni. De ce nu se spune cat a costat un anumit program si in ce conditii a fost cumparat?
Ada Roseti: In primul rand este o decizie a institutiei care isi are justificarile ei. In momentul in care pui pe masa bugetul tau, atunci concurenta va sti cum sa-ti creeze probleme. De exemplu, sa ridice preturile in asa fel incat tu sa-ti consumi cat mai mult din buget. Nu vad de ce noi sa ne punem cartile pe masa si sa continuam sa jucam pocker cu ceilalti.
Capital: Dar si TVR ridica preturile. Se vorbeste pe piata ca, avand bugete foarte bune, TVR „sparge piata”, stiind ca privatii au bugetele limitate din ratiuni comerciale.
Ada Roseti: Pe vremea cand incercam sa cumpar programe pentru National TV, m-am lovit de aceeasi acuza: au venit astia si au aruncat cu banii in stanga si in dreapta si au stricat piata! In orice situatie poti fi acuzat de asta! Dar nu esti obligat sa dai publicitatii aceste cheltuieli, pentru ca sunt niste chestiuni strategice. Daca bugetul TVR e mai mare, asta se datoreaza faptului ca sunt mai multe ore de program achizitionate pentru cele patru canale. Pot sa spun ca si eu am auzit la fel de bine despre alte televiziuni ca arunca cu bani si strica piata.
Capital: Sunteti multumita de modul cum sunt promovate filmele la TVR?
Ada Roseti: Sunt nemultumita de spatiul care ramane pentru promovarea filmelor la TVR. Daca as avea posibilitatea sa intervin pe parcursul unui film cu un autopromo la un film similar, ce urmeaza a fi difuzat fie a doua zi, fie peste o saptamana, atunci sunt sigura ca „i-as prinde” pe telespectatori. In momentul in care spatiile ce raman pentru promovarea de film sunt risipite, ratacite si putine, normal ca nu poti sa-ti faci promovarea cum trebuie.
Capital: Functia pe care o aveti la o televiziune publica va favorizeaza relatiile cu furnizorii? Obtineti mai usor programele dorite sau disconturi?
Ada Roseti: Nu face nimeni disconturi pentru ca esti televiziune publica. Am avut discutii cu persoane care spuneau „daca sunteti prieteni, de ce nu iti da un pret mai bun?” Singurul moment in care prietenia se vede, este cand la acelasi pret pe care-l oferi tu si concurenta, furnizorul te alege pe tine. Este singurul moment in care, intr-adevar, conteaza ca ai o relatie buna. TVR are o reputatie extraordinara pentru ca plateste la timp.
Capital: Piata achizitiilor este sensibila la zvonuri?
Ada Roseti: Nu, zvonurile nu functioneaza, pentru ca atunci cand vine vorba de negociat ajungi sa discuti direct, fata in fata, preturi si atunci zvonul cum ca cineva ar fi oferit nu stiu ce suma, nu functioneaza.
Capital: Avem un exemplu de zvon: TVR a incheiat un contract de exclusivitate cu Universal pe cativa ani, pentru care a depus garantii de care beneficiaza si Antena 1.
Ada Roseti: Nu este adevarat! Va spun cu mana pe inima ca nu-i adevarat! In acest moment nu este semnat vreun contract cu Universal, dupa care noi sa dam filme Antenei 1 si nici nu vom face. Tot ce cumparam este al nostru.
Capital: Intre ce limite de preturi se ridica un pachet de filme tari?
Ada Roseti: Un pachet de filme tari nu vine niciodata singur. Un film tare vine intotdeauna in cadrul unui pachet cu mai multe filme. Contractele multianuale ale televiziunilor de pe piata noastra sunt de ordinul milioanelor de dolari. As spune intre unu si trei milioane, dar sunt convinsa ca exista niste sume mai mari in discutie. Televiziunile dau milioane de dolari pe pachete cu sute de filme.
Capital: Ce importanta au targurile de filme? Se spune ca sunt un pretext pentru a face turism.
Ada Roseti: Da, toata lumea spune „agentia de turism”. Este o prostie. Acolo se fac negocierile cele mai serioase si se rezolva problemele importante. Pentru un pachet de zece filme pentru copii poti sa negociezi prin telefon sau pe mail, dar negocierile grele pe pachete se fac fata in fata, la aceste targuri. In afara de asta, apuci sa cunosti noile companii sau oamenii noi ale celor vechi si, lucru deosebit de important, reusesti sa intelegi incotro se indreapta piata.
Capital: De ce nu mai realizati emisiuni cinematografice?
Ada Roseti: A fost un alt episod al existentei mele. Sa fiu sincera, nu imi lipseste. Daca mi-ar veni o idee geniala pentru o emisiune despre film sau televiziune, poate… Nu vreau sa fac o clona dupa o emisiune pe care, intr-un fel sau altul, tot eu am facut-o prima oara acum cativa ani. Nu ma umflu in pene, dar sunt destui oameni tineri care pot face astfel de emisiuni.
Carte de vizita
Ada Roseti (pseudonimul Alexandrei Tiganas), seful Serviciului Achizitie, Vanzare, Programare si Subtitrare Programe din SRTV
Studii: Absolventa a Facultatii de Chimie a Universitatii Bucuresti; masterat in chimie.
Experienta profesionala: consilier management la Departamentul Programe SRTV (ian.- iun. 2004); consilier achizitii filme la Prima TV (iul.2003 dec. 2003); director de achizitii programe National TV (ian. 2002 iun. 2003); PR Manager Media Pro Pictures (iul.2000 – mart. 2001); redactor sef al revistei CSVD (iul.1999 ian. 2000); realizator al emisiunii „Lumea Filmului” la Pro TV; realizator a numeroase emisiuni la Pro FM; reporter Mediafax (ian. 1992 feb.1993).