Conform studiului ING, trei sferturi dintre consumatorii români au un nivel redus de înţelegere a chestiunilor legate de finanţele personale şi de administrarea acestora, dar peste 90% intenţionează să îşi dezvolte aceste cunoştinţe.
În cadrul studiului ‘ING Consumer Resourcefulness’, ING a dezvoltat în premieră un test de inteligenţă financiară, validat la nivel global ca instrument de măsurare a cunoştinţelor şi abilităţilor financiare ale consumatorilor. Studiul a fost realizat în zece ţări din întreaga lume – Olanda, Belgia, Spania, România, Polonia, SUA, Mexic, India, Coreea şi Japonia.
Testul de inteligenţă financiară – ‘FQ test’ – a inclus 13 întrebări axate pe patru direcţii: viitorul financiar, aspecte financiare legate de gospodărie, economisire şi investiţii. În funcţie de numărul răspunsurilor corecte, respondenţii au fost încadraţi în patru profile de cunoştinţe privind banii şi finanţele personale: neştiutor (0-4 răspunsuri corecte); începător (5-8 răspunsuri corecte); mediu (9-11 răspunsuri corecte); avansat (12-13 răspunsuri corecte).
Japonezii și indienii se pricep la bani
Rezultatele FQ test arată că, din rândul celor zece ţări incluse în studiu, consumatorii români au unul dintre cele mai reduse niveluri de cunoştinţe şi abilităţi financiare. Astfel, într-un clasament realizat în funcţie de ponderea profilelor ‘mediu’ şi ‘avansat’, japonezii (cu 44%), indienii (40%) şi coreenii (37%) sunt printre cei mai informaţi cu privire la chestiunile legate de bani. La polul opus se situează consumatorii spanioli (cu 24%), români (23%) şi mexicani (19%).
În ceea ce-i priveşte pe români, 69% au un nivel redus de cunoştinţe financiare (încadrându-se în profilul ‘începatori’), procent sensibil peste media globală, de 63%. În esenţă, acestă categorie de consumatori înţelege elementele de bază legate de administrarea banilor, dar întâmpina dificultăţi în a utiliza concepte financiare esenţiale – precum economisirea pentru pensie sau constituirea unui fond de urgenţă. Pentru alţi 8% dintre români (ce se încadrează în profilul ‘neştiutor’) chestiunile legate de bani nu prezintă interes, aceştia demonstrând un nivel foarte de redus de înţelegere a problematicilor legate de bani.
Spre comparaţie, în Mexic şi Polonia această categorie include 10% dintre respondenţi, în Belgia – 7%, în Olanda şi Spania – 6%, în SUA – 5%, în Japonia şi India – 4% iar în Coreea – 3%. Dacă la nivel global întrebările legate de economisire s-au dovedit cele mai dificile (doar 51% dintre participanţi răspunzând corect), în România situaţia este uşor diferită. Astfel, întrebările cu cel mai redus număr de răspunsuri corecte sunt cele legate de problemele financiare din gospodărie (51% răspunsuri incorecte), economisire (49% răspunsuri incorecte), investiţii (46%) şi viitorul financiar (35%).
În privinţa obstacolelor pe care le întâmpină în demersul de educare financiară, 39% dintre români notează lipsa timpului (versus 20% global), 23% faptul ca nu ştiu de unde să înceapă (versus 27% global), 23% – obişnuinţa de a amâna (versus 26% global), în timp ce 19% au nevoie de ajutor dar nu ştiu de unde să-l obţină (versus 24% la nivel global). Pe de altă parte, doar 9% dintre consumatorii români simt că ‘este prea complicat’, procent situat la jumătate faţă de media de la nivel global.
Nu în ultimul rând, 86% dintre respondenţii români (versus 80% global) au declarat că se regăsesc în totalitate în descrierea aferentă scorului obţinut la FQ test. Este interesant de notat, în acest context, diferenţa semnificativă dintre rezultatele auto-evaluării realizate de respondenţi înainte de parcurgerea FQ test şi rezultatele obţinute efectiv prin testare. Astfel, dacă 9% dintre români s-au autoevaluat ca fiind ‘foarte buni în privinţa administrării banilor’, rezultatul FQ test a demonstrat ca procentul este de trei ori mai redus. În mod similar, doar jumătate dintre cei care au apreciat că sunt ‘destul de pricepuţi’ în administrarea banilor s-au încadrat în acest profil în urma FQ test.
SURSA: Agerpres