Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România transmite într-un memoriu ce s-a întâmplat de fapt cu piața asigurărilor RCA în anul 2020 și câți bani au încasat de fapt asiguratorii anul trecut.
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) a transmis Guvernului și Parlamentului un memoriu prin care răspunde la trei întrebări esențiale pentru 8 milioane de șoferi și unor instituții care de 30 de ani nu și-au îndeplinit atribuțiile.
Principalul efect al restricțiilor de anul trecut a fost reducerea semnificativă a circulației pe drumurile publice și a numărului de accidente rutiere. Primele de asigurare RCA sunt achitate anticipat și integral, asiguratorii nefiind obligați de lege să restituie banii, astfel încât au rămas cu un surplus de cel puțin 20% din sumele încasate pentru perioada în care a fost instituită starea de urgență. Industria de asigurări a prosperat în pandemie, înregistrând o scădere accentuată a numărului dosarelor de daună.
Dacă în anul 2019 numărul dosarelor de daună RCA a fost de aproximativ 393.000, în anul 2020 nu a depășit 300.000 – cu aproape 100.000 mai puține (echivalentul unui trimestru). Există doi factori principali care determină prețul RCA: frecvența daunei (numărul de accidente raportate la numărul de polițe anualizate) și severitatea daunei (valoarea medie a despăgubirii). În trimestrul III al anului 2020, dauna medie RCA a fost de 5.532 lei, așa cum rezultă din ultima raportare a ASF. Care a fost valoarea totală a despăgubirilor ce ar fi trebuit achitate de către asiguratorii RCA, în anul 2020, în urma determinării valorii daunei medii?
300 000 de dosare de daună deschise în anul 2020 x 5.532 lei dauna medie RCA = > 1.659.600.000 lei care reprezintă despăgubirile ce ar fi trebuit achitate de către piața de asigurări RCA, în 2020, pentru polițele emise în același an.
Câți bani au încasat asiguratorii RCA în anul 2020?
În comunicatul ASF din 11 februarie 2021 se menționează că asiguratorii au încasat în anul 2020, doar din polițele RCA, suma de 3,97 miliarde de lei, cu 5% mai mult față de anul anterior. Un simplu calcul aritmetic ne arată că la 3.970.000.000 lei încasați din polițele RCA, asiguratorii ar fi trebuit să achitate daune în valoare de 1.659.600.000 lei. Există o diferență de 2.310.400.000 lei între sumele încasate și despăgubirile plătite.
„Din raportările ASF aflăm că, în realitate, lucrurile sunt cu mult mai grave. Mai puțin de jumătate din dosarele de daună sunt achitate în termenul legal. Procentul de dosare de daune achitate în termen scade de la trimestru la trimestru, în condițiile în care numărul de dosare de daună a scăzut considerabil anul trecut. Cu toate acestea, prețul RCA continuă să crească artificial”, a declarat Vasile Ștefănescu, Președinte COTAR.
În trimestrul III al anului 2020 (ultima raportare transmisă de ASF) au fost avizate 86.429 dosare de daună, dintre care asiguratorii au achitat 40.584, rămânând alte 44.735 (51,76% din totalul dosarelor avizate) neachitate. Termenul legal de plată este de 10 zile, iar perioada de transmitere a raportărilor către ASF este de 45 de zile, termen suficient ca asiguratorii să achite toate dosarele de daună în termenul legal. Asta înseamnă că asiguratorii au achitat, în mod real, sub 50% din totalul dosarelor de daună în termenul legal. Nu trebuie uitat faptul că aproape 80% din piața RCA din România este deținută de două societăți, acestea fiind și cele sancționate de ASF, în anii precedenți, pentru neachitarea la timp a daunelor.
COTAR: Asiguratorii au inventat pretexte pentru a refuzat să plătească
O variantă mai simplă de calcul relevă faptul că cele aproape 100.000 de dosare de daună avizate în 2020, mai puține față de aceeași perioadă de raportare a anului 2019, au generat plăți de daune mai mici cu 553 milioane lei (aproximativ 115 milioane de euro). Pe cale de consecință, 80% din această sumă a rămas în buzunarele celor două societăți de asigurare care dețin această cotă de piață. În mod paradoxal, acest lucru nu a dus la îmbunătățirea conduitei celor două companii în privința plății daunelor ci, din contră, asiguratorii au inventat noi pretexte pentru a refuza să-și exercite obligațiile de plată.
În acest fel a ieșit la iveală și adevărul din spatele declarațiilor trunchiate și al raportărilor publice care conțin în mod deliberat informații incomplete:
- De ce a crescut prețul RCA în ultimele luni, deși a scăzut semnificativ numărului de accidente?
Răspuns: Pentru că statul le permite asiguratorilor să facă asta.
- Ce se întâmplă, în mod real, cu banii strânși de societățile de asigurări, din polițele RCA?
Răspuns: O mică parte se alocă pentru plata daunelor, restul de bani pleacă din țară, prin dosarul prețurilor de transfer (contracte de reasigurare fictive, contracte de consultant, contracte de prestări servicii IT, etc);
- Sunt firmele de asigurări din România „pe pierdere”, așa cum susțin public, de 30 de ani?
Răspuns: NU, dar statul le permite să figureze, în permanență, ca fiind pe pierdere.
Memoriul a fost transmis către Ministrul Finanțelor, Dl. Alexandru Nazare, Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancară și piața de capital, respectiv Comisiei economice, industrii și servicii ale Senatului, precum și Comisiei pentru politică economică, reformă și privatizare, respectiv Comisiei pentru buget, finanțe și bănci din cadrul Camerei Deputaților.