Într-un context politic tot mai tensionat, sociologul Barbu Mateescu oferă o analiză profundă a modului în care campaniile prezidențiale din România s-au transformat, avertizând că strategiile tradiționale sunt acum insuficiente.

În opinia sa, ceea ce se desfășoară pe scena politică nu mai poate fi numit simplu „campanie electorală” sau „politică”, ci reprezintă un veritabil „război hibrid”.

alegeri votare
SURSA FOTO: Inquam Photos / Octav Ganea

De la politică la război hibrid

Barbu Mateescu atrage atenția asupra faptului că România se află într-o situație similară cu cea a Georgiei sau Republicii Moldova, confruntându-se cu influențe externe și provocări care depășesc granițele tradiționale ale consultanței politice.

„Să vii cu mijloace politice uzuale ca să încerci să obţii voturi e o iniţiativă complet insuficientă”, afirmă el, comparând această strategie cu administrarea unui calmant unui pacient cu arsuri grave – un gest fără impact în fața gravității situației.

Această schimbare majoră este evidentă în intensificarea campaniilor online, pe platforme precum TikTok și Facebook.

Sociologul descrie aceste campanii ca fiind „virulente, bine finanţate și extrem de agile”, vizând toți candidații care nu se aliniază unor agende politice bine definite.

TikTok
SURSA FOTO: Dreamstime

Agresivitatea și dinamica campaniilor online

Barbu Mateescu subliniază că succesul în actualul context politic presupune o mobilizare masivă și continuă în spațiul digital. Echipe formate din sute de persoane, sprijinite de boți și scripturi, creează, raportează și distribuie mesaje în fiecare zi. Mai mult, acest efort trebuie să înceapă înainte de anunțarea oficială a candidaturii, deoarece orice întârziere poate fi decisivă.

Această tactică agresivă nu este întâmplătoare. Campaniile sunt concepute să dezarmeze candidații „avant la lettre”, adică potențialii rivali, chiar înainte de intrarea lor oficială în competiție.

„Absolut nimic nu s-a atenuat față de perioada de dinainte de turul doi. Absolut nimic nu se va atenua până la viitorul tur doi”, avertizează sociologul.

Rolul serviciilor de informații

În acest context, Barbu Mateescu invocă declarațiile șefului diviziei Cyberint din SRI, care sublinia, acum un an și jumătate, importanța contracarării campaniilor de dezinformare și influență din mediul online. Acestea sunt percepute ca o amenințare directă la adresa ordinii constituționale, fiind tratate cu toată seriozitatea de serviciile de informații.

Măsurile descrise includ închiderea site-urilor implicate în campanii ostile și obținerea de mandate de securitate națională pentru persoanele implicate.

„Dacă voința electoratului, parte din Constituție, este schimbată prin aceste campanii, atunci trebuie să acționăm”, se arată în declarațiile oficialului.

Mesajul integral al sociologului Barbu Mateescu

„Trebuie să ai sute de oameni care să muncească non-stop pe TikTok şi Facebook, creând conturi, raportând conturi, producând mesaje, distribuindu-le. Sute de oameni pe TikTok, sute de oameni pe Facebook. Boţi şi scripturi de asemenea. Zilnic. Şi asta de dinainte de anunţarea candidaturii. După ce ai anunţat-o deja ai pierdut timp, adică zile decisive cât asamblezi echipa şi pui totul la punct. Rusia deja s-a mişcat în tot timpul ăsta.

Restul de 99% aţi fi terifiaţi. Campaniile sunt virulente, bine finanţate, extrem de agile, atacând orice candidat non-Georgescu şi non-Simion, până şi pe cei POTENŢIALI «avant la lettre», deci pre-emptiv. Absolut nimic nu s-a atenuat faţă de perioada de dinainte de turul doi. Absolut nimic nu se va atenua până la viitorul tur doi.

Dacă acea campanie e de dezinformare, de influenţă, un atac hibrid la ordinea constituţională, adică influenţează alegerile, înseamnă că voinţa electoratului, parte din Constituţie, e schimbată. Atunci noi ne folosim toate mijloacele şi forţa de care dispune un serviciu de informaţii pentru a elimina acea ameninţare (..) [avem capacitatea] de a contracara campaniile de pe social media, iar dacă e vorba de site-uri, le închidem. Dacă e vorba de persoane, luăm un mandat de securitate naţională.

Să vedem, spuse orbul. Ce trăim în aceste luni nu este politică, campanie electorală sau consultanţă politică, ci cu totul altceva, şi anume război hibrid. Suntem în situaţia Georgiei sau Republicii Moldova, nu a Austriei sau Sloveniei. Să vii cu mijloace politice uzuale ca să încerci să obţii voturi e o iniţiativă cu eficienţă redusă sau, poate mai bine spus, complet insuficientă. E precum a da Distonocalm unui pacient care suferă de arsuri grave: medicamentul ajută, dar în cu totul alte circumstanţe”, încheie sociologul Barbu Mateescu.