Amy Verdun, profesor de Științe Politice la Universitatea din Victoria (Canada), asigură că această criză a migrației din Canalul Mânecii necesită participarea Regatului Unit. Întrebat care este poziția lui Boris Johnson cu privire la imigrație în criza refugiaților de la Calais, acesta a spus că Guvernul Marii Britanii vrea să fie văzut, pe plan intern, ca un jucător puternic în domeniul migrației.

„Aceasta este o provocare pentru Marea Britanie, care a încercat să realizeze Brexitul tocmai pentru a „recăpăta controlul”. În acest moment, criza migrației din Canalul Mânecii nu dă un semnal clar că Regatul Unit deține controlul. Pentru a rezolva provocările legate de migrație, este necesară colaborarea internațională. Migrația este o provocare pentru țările Uniunii Europene chiar și fără ca Regatul Unit să fie prezent. Problemele legate de migrație au devenit mai politizate în UE din cauza provocărilor legate de migrație cauzate de Belarus la granița de est a UE. Mai mult, pe frontul de vest, recenta tragedie din Canalul Mânecii în care au murit 27 de persoane a pus în centrul atenției provocările actuale din Marea Nordului”, a spus renumitul profesor, pentru La Razon, citat de Rador.

Cine este de vină pentru această tragedie?

Amy Verdun: Responsabilitatea pentru această tragedie este multiplă. Mulți dintre acești migranți sunt solicitanți de azil și refugiați, oameni care fug de război sau care încearcă să iasă dintr-o situație dificilă în țara lor de origine. Migranții caută un loc în care să călătorească pentru a începe o nouă viață. Deoarece este dificil să ajungi legal în Europa, ei caută alte opțiuni. Contrabandiştii de oameni profită de dorinţele refugiaţilor şi le oferă trecerea pe aceste ambarcaţiuni contra cost.

Cercetările efectuate în 2017 au arătat că persoanele care călătoresc din afara UE în Franța au fost mai interesate să sosească în Regatul Unit decât să rămână în Franța. Acest lucru s-ar putea datora limbii sau legăturilor de familie sau imaginii pe care acești migranți o au despre diferențele dintre țările europene. Mulți imigranți nu cunosc bine regulile sau obiceiurile țărilor în care doresc să ajungă. Creșterea recentă a călătoriilor cu barca se datorează parțial închiderii altor rute către Regatul Unit.

Ministerul de Interne britanic estimează că peste 25.000 de oameni au încercat să traverseze canalul cu barca. Deși estimările sunt dificile, iar coronavirusul va fi jucat un rol, se estimează că anul acesta numărul persoanelor care au sosit cu vaporul în Marea Britanie s-a triplat față de anul trecut. Autoritățile franceze au calculat că numai în acest an au existat aproximativ 47.000 de încercări de a traversa Canalul din Franța către Regatul Unit și că 7.800 de persoane au fost salvate pe mare.

De ce au s-au înmulţit traversările maritime dacă este mai periculos?

Amy Verdun: Autoritățile ambelor țări au sporit controlul asupra transportului rutier, feribotului sau tunelului canalului, așa că acum mai mulți încearcă călătoria periculoasă pe mare cu nave nesigure care nu sunt potrivite pentru această traversare. Aceste cifre nu sunt mai mari în termeni absoluți, dar mai mulți călătoresc în Marea Britanie în acest fel.

În plus, Regatul Unit are cifre de migrație mai mici decât de obicei. În 2020 a înregistrat o scădere netă a populației; există de fapt o lipsă de forță de muncă în Marea Britanie. Organizații neguvernamentale, cum ar fi Amnesty International și Crucea Roșie din Regatul Unit, critică politicile guvernului și susțin că nimeni nu-și pune viața în pericol dacă nu există urgență. Londra spune că a primit puțin peste 37.500 de cereri de azil până la sfârșitul lunii septembrie. Marile țări UE au primit mult mai multe cereri (Germania primise deja în primele 6 luni ale anului peste 113.000 de cereri și Franța peste 87.000 de cereri de azil la sfârșitul lunii iunie).

Paralel cu criza migrației, Franța și Regatul Unit negociază limitarea licențelor de pescuit. Întrebat dacă crede că vor ajunge la un acord în curând, Amy Verdun a spus că blocadele actuale ale pescarilor francezi se vor adăuga la conflictele dintre Franța și Regatul Unit. Comisia Europeană este implicată, întrucât politica în domeniul pescuitului afectează și UE. În urmă cu două zile, Bruxelles-ul a avertizat Regatul Unit și a stabilit un termen până pe 10 decembrie pentru a ajunge la un acord cu pescarii.