Adevărul despre Guvernul României: Un fost ministru spune cum se fac, de fapt, numirile în funcţii

S-a aflat adevărul despre Guvernul României. Un fost ministru a dat cărţile pe faţă. Acesta a dezvăluit cum se fac, de fapt, numirile în funcţiile importante din statul român.

S-a aflat adevărul despre Guvernul României. Un fost ministru a dat cărţile pe faţă. Acesta a dezvăluit cum se fac, de fapt, numirile în funcţiile importante din statul român.

Cum se fac numirile în Guvern?

Ies la iveală detalii absolut incredibile din interiorul sistemului. Fostul ministru al Educaţiei, Daniel Funeriu, s-a decis să facă dezvăluiri complete. Într-o postare de pe o reţea de socializare, Funeriu a spus cum se fac numirile în funcţii importante.

Funeriu a explicat cu ajungi într-o funcţie de secretar de stat. Fără o susţinere politică de la bun început nu ai nicio şansă.

” Constat că există o mare neînțelegere legată de secretarii de stat, anume: cum ajungi secretar de stat, ce atribuții ai, ce faci, practic. Să vă explic:

0) Funcțiile de secretar de stat sunt negociate politic la formarea guvernului. Fiecărui partid îi e alocat prin negociere un anumit număr de secretari de stat precum şi ministerele în care aceştia vor activa.

Aici intervine o dilemă: fie alegi să ai secretari de stat unde ai și ministrul, astfel încât să ai coerență, fie alegi să îl ai unde nu ai ministru, pentru a înțelege ce fac partenerii de guvernare.

1) Tehnic, secretarul de stat e numit de premier la propunerea ministrului.

În realitate fie un ministru e lăsat liber să aleagă (foarte rar), fie partidul alocă un post de secretar de stat unei filiale care îl impune ministrului. Totul depinde de raportul de forțe între ministru și partid.

2) Odată numit de premier, ministrul atribuie competențe secretarului de stat. Când ai un secretar de stat cu care nu ai chef să lucrezi îi dai competențe de ascuțit creioane sau chestii plicticoase, fără putere, gen să răspundă la interpelările parlamentarilor. Când ai un secretar de stat bun, în care ai încredere, îi delegi atribuții serioase, pe domenii mari.

3) Ce probleme apar?

Prima e când partenerul de coaliție îți vâră pe gât un secretar de stat agresiv, ahtiat după imagine, dar prost de bubuie. Asta se întâmplă des, mai ales cu oengiști vocali care nu înțeleg că acum ei conduc sistemul pe care l-au înjurat ani de zile.

E greu să îl refuzi și idiotul poate strica multe: iese cu declarații publice care încurcă toată coerența planurilor tale, ba mai te și critică sau spune invers decât ministrul.

A doua problemă e când ministrul chiar are nevoie de competență într-un domeniu greu, dar șoriceii de partid din filiala Cucuieții din Deal au „tras” ditamai secretarul de stat în domeniul cheie.

Fie te trezești cu un nătâng și ai o problemă de funcționalitate, fie nu accepți și te cerți cu partidul, iar la prima remaniere… ești pe făraș.

A treia problemă e când partenerul de coaliție sau propriul partid îți bagă un „greu”, care știe meserie, dar care poate visează să fie el ministru și te torpilează luându-ți din autoritate, comunicând binișor și promițând tot felul de lucruri partidului.

Eu am avut noroc: propunerile partidelor au fost bune, am avut un cuvânt greu de spus, ne-am respectat reciproc și lucrat coerent.

Una peste alta, armata secretarilor de stat poate salva sau demola un guvern. Soluția corectă e ca premierul să definească domenii cheie, unde secretarii de stat să fie aleși de ministru dintre oamenii capabili, și domenii mai lejere unde partidul poate să-și bage coada.

Nu e lucru ușor și poate pune pe butuci o guvernare”, a explicat fostul ministru, Daniel Funeriu.