Adevăratul motiv pentru care mâncarea de la fast-food este atât de scumpă. La McDonald’ un meniu Big Mac a ajuns să coste 18 dolari. Șefii companiei au publicat o scrisoare în care explică:
„Putem să vă spunem că suntem frustrați când auzim despre vânzarea unui meniu Big Mac la prețul de 18 USD. Mai îngrijorător este atunci când oamenii cred că aceasta este regula și nu excepția.”
Acest preț, plătit deocamdată doar într-o franciză din Connecticut, este într-adevăr o valoare anormală. Prețul mediu al unui Big Mac în SUA este de 5,29 USD, înregistrând o creștere cu 21% față de 2019.
Cu toate acestea, datele arată că prețul meselor în oraș a depășit inflația în ultimii ani, crescând cu peste 40% din 2017, comparativ cu inflația generală.
„Lăcomia corporativă distruge țara”
Analizând doar francizele fast-food majore, diferența legată de inflație devine mai mare, scrie AIER.
Mulți americani spun că prețurile mari la fast-food reprezintă mai mult decât „creșterea prețurilor”.
„Când eram copil, tata putea să ducă familia de cinci persoane la McDonald’s la cină pentru 1,35 USD. Acum mă costă mai mult de 70 de dolari să merg cu toată familia”, s-a plâns un utilizator X. ”Lăcomia corporativă distruge țara”, a continuat el.
Ideea că McDonald’s nu a fost mânată de lăcomie în anii 60, 90 sau 2010, ci a devenit brusc lacomă în anii 2020, nu trece testul economic.
Mai mult, mega-franciza a înregistrat pierderi de profituri, deoarece creșterea vânzărilor globale a scăzut pentru al patrulea trimestru consecutiv.
Deci, dacă „lăcomia” nu explică prețul ridicat al fast-food-ului, ce se află în spatele acestei tendințe?
Americanii mănâncă mult
Deși prețurile la fast-food sunt mai mari, consumatorii nu par să fie descurajați. Restaurantele McDonald’s din SUA sunt, în continuare, foarte aglomerate în orice zi a săptămânii.
Un sondaj recent Lending Tree a arătat că aproape 8 din 10 persoane din SUA (78%) spun că văd masa în oraș „ca pe un lux”, dar aceleași sondaje arată că 75% dintre americani mănâncă, săptămânal, la fast-food.
Această cifră este substanțial mai mare decât acum zece ani, când aproximativ 40% dintre americani afirmau că au mâncat fast-food cel puțin o dată pe săptămână.
Ofertă scăzută și cerere mare
Fără îndoială, prețurile la fast-food sunt mai mari din cauza inflației. Extinderea ofertei monetare cu aproximativ 33% în 18 luni a dus la creșterea cererii de bunuri și servicii, ceea ce a determinat creșterea prețurilor de consum.
Prețurile se schimbă în mod constant din varii motive, inclusiv modificări ale costurilor cu forța de muncă, costuri de producție, ofertă, cerere și diferiți alți factori.
În timp ce multe lucruri au devenit mult mai scumpe odată cu decizia Fed de a majora rata dobânzii cheie, unele prețuri au crescut doar ușor, în timp ce prețurile unor bunuri chiar au scăzut.
La nivelul cel mai de bază, prețurile sunt determinate de cerere și ofertă
Când cererea este mare și oferta este scăzută, prețurile cresc. În schimb, când cererea este scăzută și oferta este mare, prețurile scad. Când cererea și oferta se intersectează, are loc echilibrul pieței și prețurile sunt constante – cel puțin pentru o perioadă.
Mulți americani se plâng de prețurile mari, dar cererea de produse fast-food rămâne destul de mare, în ciuda prețurilor pe care mulți le consideră „prea mari”.
Poate că această rezistență la cerere provine din faptul că este vorba despre mâncare – burgeri gustoși, cartofi prăjiți și Cola – la care americanii cu greu renunță. Iar puterea voinței nu este tocmai o virtute vizibilă în zilele noastre.
Rămâne de văzut dacă tendința va continua. Consumatorii ar putea să răspundă la nevoia de a mânca fast-food, dar sunt foarte sensibili la prețuri.