Care sunt cele șase niveluri de conducere autonomă
Volvo, Mercedes, Audi, Tesla și alții au deja mașini cu o serie de caracteristici autonome. Aici intră controlul complet al vitezei de croazieră cu radar stop-and-go, centrarea benzii, asistență la parcare și multe altele.
De fapt, cu toate elementele sale activate, cel mai recent model Mercedes E400 controlează mai mult progresul mașinii decât o face șoferul în circumstanțe normale. Dar nimic din toate astea nu face ca o mașină să fie „autonomă”, scrie Autoweek.
Mașinile autonome, fie autoturisme personale, taxi-uri sau autobuze, fascinează de multă vreme. Dar până când vor fi date în folosință pe scară largă, va mai trece multă vreme.
Tesla și-a numit sistemul „Autopilot,” cel de la Audi l-a numit „Traffic Jam Assist”, iar la Volvo este „DrivePilot”.
Nivelul 0—Fără automatizare
Șoferul uman este responsabil cu normă întreagă de toate aspectele sarcinilor de conducere dinamică, chiar și atunci când mașina este îmbunătățită de sisteme de avertizare sau intervenție. Acest aspect descrie și astăzi aproape toate mașinile de pe drum.
Nivelul 1 — Asistență pentru șofer
Se întâmplă atunci când un șofer controlează fie direcția, fie accelerația/decelerația folosind informații despre mediul de conducere, așteptând ca șoferul uman să îndeplinească toate aspectele rămase ale sarcinii de conducere dinamică. Acest scenariu acoperă practic controlul de croazieră actual bazat pe radar.
Nivelul 2 — Automatizare parțială
Este nivelul la care un „mod de conducere” controlează atât direcția, cât și accelerația/decelerația, dar șoferul uman „îndeplinește toate aspectele rămase ale sarcinii de conducere dinamică”. Înseamnă că șoferul este în continuare responsabil pentru schimbarea benzilor, ieșirea de pe autostrăzi, viraje și altele.
Nivelul 3 — Automatizare condiționată
Este nivelul în care „sistemul de conducere automatizat” monitorizează mediul de conducere. Controlează accelerația, frânarea și direcția, dar se așteaptă ca omul care deține controlul mașinii „să răspundă în mod corespunzător la cererea de intervenție”.
Nivelul 4 — Automatizare înaltă
Acum sistemul controlează toate aspectele sarcinilor de conducere, inclusiv când un șofer nu răspunde în mod corespunzător la solicitările de intervenție.
Atât Ford, cât și Volvo au spus că vor oferi o mașină de nivel 4 înainte de 2021.
Nivelul 5 — Automatizare completă
Mașina este operată cu normă întreagă de un sistem de conducere automatizat, De fapt, toate aspectele sarcinilor dinamice de conducere, în toate condițiile de drum și de mediu, sunt controlate autonom. Este ceea ce se așteaptă cel mai mult.
Nivelul 5 este atunci când poți să te urci în mașină dimineața, să-i spui să conducă spre serviciu și să tragi un pui de somn. Niciun producător auto nu a stabilit un calendar pentru aducerea pe piață a unei mașini de nivel 5.