Acum, oamenii de știință de la Massachusetts Institute of Technology (MIT) au dezvoltat o alternativă la bateriile litiu-ion. Este vorba de baterii aluminiu-sulf, care, dacă ar fi adoptate, ar putea revoluționa industria mașinilor electrice, potrivit The Cooldown.
Oamenii de știință din spatele proiectului au vrut să creeze o baterie care ar putea fi folosită pentru stocarea energiei din panourile solare de pe acoperișurile caselor.
Adevărul despre mașinile electrice
Problema cu bateriile litiu-ion este că obținerea „mineralelor critice” utilizate pentru fabricarea bateriilor – litiu, nichel, cobalt, mangan și grafit – necesită exploatare minieră, care consumă cantități masive de apă, poluează apele subterane din jur și provoacă degradarea mediului.
Mai mult, China controlează majoritatea exploatării și procesării acestor minerale, făcând ca lanțul de aprovizionare să fie instabil și susceptibil la fluctuațiile prețurilor. Fosfatul de litiu și fier (LFP) și îmbogățit cu mangan (LMFP) sunt considerate alternative mai puțin costisitoare și mai durabile, prin comparație cu amestecul de nichel-cobalt-mangan (NCM) utilizat în mulți catozi ai bateriilor din dotarea mașinilor electrice vândute în prezent pe piață. Cu toate acestea, bateriile pe bază de fier nu stochează, de obicei, la fel de multă energie.
Aluminiul este al doilea cel mai răspândit metal din lume, iar sulful este cel mai puțin costisitor
Pe de altă parte, aluminiul este al doilea cel mai răspândit metal din lume (după fier). Iar sulful este cel mai puțin costisitor element nemetalic, potrivit Euronews, și se găsește din abundență deoarece este un deșeu care provine din rafinarea petrolului. Asta înseamnă că ambele elemente sunt în prezent foarte ieftine și ușor de obținut.
Mai puțin probabil ca bateriile aluminiu-sulf să ia foc
În plus, oamenii de știință spun că este mai puțin probabil ca bateriile aluminiu-sulf să ia foc, așa cum se întâmplă frecvent cu bateriile cu litiu-ion.
„Ingredientele sunt ieftine, iar rezultatul este sigur – bateria nu poate lua foc. Am vrut să inventez ceva mai bun, mult mai bun decât bateriile litiu-ion pentru depozitarea staționară la scară mică și, în cele din urmă, pentru autovehicule”, a spus profesorul Donald Sadoway, unul dintre oamenii de știință.
În ultimii ani, au fost deja dezvoltate multe alternative la bateriile litiu-ion, inclusiv bateriile cu zinc, bateriile cu protoni și multe altele. Urmează ca industriile energiei curate să adopte și să producă în masă aceste alternative.
Bateriile în stare solidă sunt mai greu și mai scumpe de produs
Toyota a dezvoltat modalităţi de a face bateriile mai durabile şi crede că acum ar putea crea o baterie în stare solidă, cu o autonomie de 1.200 km, care se poate încărca în 10 minute sau mai puţin. Compania apreciază că va putea produce baterii în stare solidă, pentru a fi utilizate în vehicule electrice încă din 2027, relatează Financial Times, care a scris pentru prima dată despre pretinsa descoperire a producătorului auto japonez.
Pe scară largă, bateriile în stare solidă sunt considerate o schimbare majoră pentru vehiculele electrice, deoarece promit să reducă timpii de încărcare, să mărească capacitatea şi să reducă riscul de incendiu asociat bateriilor cu litiu-ion, care folosesc un electrolit lichid. Acestea sunt însă, în mod obișnuit, mai greu și mai scump de realizat, ceea ce le limitează aplicația comercială. Toyota crede că poate simplifica procesul de producție.