Adevărul despre vehiculele electrice. Pe măsură ce ritmul electrificării se accelerează pe fondul crizei climatice și al unei perspective economice incerte, mulți se întreabă când vor ajunge mașinile electrice la un preț rezonabil, pentru a rivaliza cu cele pe combustibil.
Adevărul despre vehiculele electrice. Deocamdată, unul dintre atu-urile vehiculelor electrice (EV) este că sunt mai ieftin de rulat decât cele pe combustibili fosili.
În schimb, clienții care optează pentru un model electric dau mai mulți bani pe asigurare, spre deosebire de o mașină pe benzină sau diesel de dimensiuni similare, relatează Euronews.
În ultimii ani, mulți au sperat că paritatea costurilor între modelele electrice și cele benzină și motorină va putea să încline balanța în favoarea vânzărilor mașinilor electrice.
În Norvegia, unde paritatea prețurilor a fost deja atinsă datorită sprijinului guvernamental extins, peste 80% din mașinile noi vândute sunt electrice. În general, VE depășesc acum mașinile pe benzină pe drumurile norvegiene.
Cum va putea fi atinsă paritatea?
Cei doi factori principali ai diferenței de preț dintre motoarele cu ardere internă (ICE) și mașinile electrice sunt costurile asociate cu bateriile și procesele de fabricație a mașinilor.
Reducerea anticipată a costurilor vehiculelor electrice va veni probabil din scăderea prețurilor bateriilor și din trecerea producătorilor de automobile la platforme de vehicule special concepute pentru VE, deoarece acest lucru permite o asamblare mai simplă, pachete de baterii standardizate și volume mai mari.
Goldman Sachs Research estimează că prețurile bateriilor vor scădea la 99 USD (89 EUR) pe kilowatt-oră (kWh) până în 2025, o scădere cu 40% față de nivelul din 2022.
Această reducere va fi determinată, în mare parte, de scăderea costurilor materiilor prime esențiale, cum ar fi litiu, nichel și cobalt.
Progresele în chimia bateriilor ar putea schimba radical industria VE
Investițiile recente în minerit și rafinare fac ca oferta globală să satisfacă cererea actuală. Prețurile bateriilor ar putea scădea anual cu o medie de 11%, din 2023 până în 2030.
Cu toate acestea, progresele în chimia bateriilor, în special după introducerea bateriilor cu stare solidă, ar putea schimba radical industria EV.
Bateriile cu stare solidă înlocuiesc electrolitul lichid din bateriile litiu-ion actuale, cu un material solid, făcându-le mai sigure prin reducerea riscului de scurgeri sau incendii în caz de deteriorare.
Aceste baterii promit o autonomie semnificativ îmbunătățită și ar putea dubla distanța parcursă de VE, de la o medie de 400 km per încărcare la peste 800 km.
Aceste evoluții tehnologice, combinate cu scăderea costurilor, pavează calea unor vehicule electrice mai accesibile și mai eficiente.
Între timp, prețul mașinilor pe benzină și diesel ar urma să crească din cauza reglementărilor UE mai stricte privind emisiile. Toți acești factori se vor combina pentru a reduce decalajul prețurilor.
Cât de mult diferă prețurile VE față de cele ale mașinilor pe benzină
În Germania, diferența de preț între versiunile pe benzină și cele electrice ale Peugeot 208 este semnificativă. Modelul 208 in Style cu motor pe benzină are un preț de 22.950 de euro, în timp ce modelul electric sare de 36.325 de euro.
În Franța, Peugeot entry-level 208 Style începe de la 20.850 EUR pentru modelul pe benzină, 23.550 EUR pentru un hibrid și ajunge la 34.100 EUR pentru versiunea electrică.
În Danemarca, Peugeot 208 Active pe benzină are prețul de 169.990 DKK (22.780 EUR), în timp ce versiunea electrică este listată la 214.990 DKK (28.811 EUR).
În Irlanda, modelul Peugeot 208 pe benzină începe de la 28.495 EUR, 29.995 EUR pentru un hibrid și 33.185 EUR pentru versiunea electrică.
De ce contează costul total de proprietate
Cu toate acestea, paritatea prețului nu se referă doar la prețul de cumpărare; trebuie luat în considerare și costul total de proprietate (TCO).
Vehiculele electrice au costuri de funcționare mai mici, inclusiv combustibil mai ieftin (electricitate), cerințe mai puține de întreținere și stimulente fiscale. Înseamnă că, chiar dacă prețurile de achiziție sunt mai mari, TCO pentru vehiculele electrice poate fi mai mic decât al celor pe benzină.
Potrivit Goldman Sachs Research, piața vehiculelor electrice ar putea atinge paritatea în ceea ce privește costul total de proprietate.
Potrivit unui raport Gartner, până în 2027, vehiculele electrice cu baterii de următoarea generație vor fi mai ieftine de produs decât mașinile pe benzină, datorită unor inovații precim arhitectura centralizată a vehiculelor, care vor reduce
semnificativ costurile de producție și timpul de asamblare.
Gartner prezice, de asemenea, că, deși producția de vehicule electrice devine mai ieftină, costurile cu reparațiile ar putea să crească, ducând la prime de asigurare mai mari.