Așadar, Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a subliniat că situația din piața de asigurări este una total anormală. Potrivit transportatorilor, trei sferturi din prețul unei polițe reprezintă încasările asigurătorilor. Simultan, această pondere nu depășește o treime în țările UE.

COTAR spune că situația din piața de asigurări este anormală

Potrivit unui raport ASF, doar 25% din prețul RCA reprezintă cheltuielile cu despăgubiri. 75% încasează firmele de asigurări, arată COTAR. În țările civilizate din UE, cheltuielile asiguratorilor sunt între 15-30%.

Simultan, numărul de daune RCA nu a crescut, ci a scăzut semnificativ, din anul 2019 până în anul 2022. Astfel, a ajuns de la 400.358 de accidente la 341.470 de accidente.

Raportul ASF arată că doar 25% din prețul RCA reprezintă cheltuielile cu despăgubiri. 75% încasează firmele de asigurări, arată COTAR. În țările civilizate din UE, cheltuielile asiguratorilor sunt între 15-30%.

Numărul de daune RCA nu a crescut, ci a scăzut semnificativ, din anul 2019 până în anul 2022, de la 400.358 de accidente la 341.470 de accidente.

„Uniunea Asigurătorilor din România (UNSAR) – care din banii românilor reprezintă firmele de asigurări – ar trebui să aibă curajul să spună adevărul care stă în spatele dublării prețului la RCA, în ultimii 2 ani, precum și ce stă în spatele așa-ziselor creșteri ale despăgubirilor pretinse a fi achitate de piața de asigurări din România.

În 2019 au avut loc un număr de 400.358 de daune RCA pentru care firmele de asigurări au achitat despăgubiri în cuantum de 3.707.052.708 lei.

În anul 2022 au avut loc un număr de 341.470 de daune RCA pentru care firmele de asigurări au achitat despăgubiri în cuantum de 2.955.405.657.

De remarcat este faptul că numărul daunelor întâmplate în 2022 este aproape similar (338.038 de daune) celor din anul 2020, când au avut loc restricții de circulație (Pandemia de COVID). Pentru întreg anul 2023, ASF nu a publicat încă rezultatele”, arată transportatorii.

COTAR a subliniat apoi două aspecte importante

COTAR a subliniat apoi două aspecte importante:

  • Tarifele plafonate la RCA nu s-au realizat la nivelul tarifelor de referință prezentate mai sus și cerute de COTAR celor din ASF în 2023, ci la nivelul de preț vândut de către firmele de asigurări de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023, adică, la un nivel de preț cu mult superior tarifelor de referință.
  • În cazul transportatorilor, tarifele de comercializare ale prețului RCA practicat de către preacinstitele firme de asigurări nu sunt de 8609 lei, care reprezintă cel mai mare tarif de referință RCA publicat în acel raport de către ASF.

Majoritatea transportatorilor au avut tarife de preț umflate de către firmele de asigurări, în zeci de mii de cazuri, transportatorii au oferte și 16.000 lei pe o poliță RCA fiind încadrați imediat în categoria de „asigurat cu risc ridicat”, deși aceștia nu înregistraseră accidente și se încadrează în clasa de Bonus.

COTAR, atac la ASF

COTAR: Atragem atenția instituțiilor din România că Legea RCA trebuie păstrată în actuala formă, aceasta fiind o lege foarte bună, una Europeană, o lege care în 2017 a fost acceptată de toți actorii din piață, inclusiv de UNSAR, care astăzi o vrea schimbată.

Problemele pieței RCA nu țin de legislație, ci de supravegherea defectuoasă a sistemului de asigurări din ultimii ani. ASF și ANAF ar trebui să ofere de urgență răspunsuri documentate: de ce au ajuns prețurile la RCA mai mari în România decât în Germania pentru transportatori și pentru toți românii? De ce ANAF nu a verificat nicio societate de asigurări în 30 de ani, dar Ministerul Finanțelor crește lună de lună impozitele și taxele românilor?

Așteptăm urgent măsuri clare și nu vorbe, ca în trecut, COTAR nu mai poate tolera bătaia de joc asupra românilor și mai ales a sectorului de transport și service auto, care asigură anual 20% din PIB-ul României.

Un mesaj a venit și din partea lui Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.

„Dragi români, instituția care și-a răsplătit angajații cu 15-16 salarii pe an, având totodată cele mai mari venituri din Europa, a permis ani la rând companiilor de asigurări să își bage din ce în ce mai adânc mâna în buzunarele românilor, văzând că nu verifică nimeni. Inclusiv Uniunea Europeană a atras atenția ASF că sunt cheltuieli interne ale asiguratorilor de aprox 60%, fiind cele mai mari din UE. În țările civilizate din UE, cheltuielile asiguratorilor sunt între 15-30%, nu 60-75%, ca în România”, a declarat Vasile Ștefănescu.