In orice sector de activitate unde este necesara rezolvarea rapida si eleganta a diverselor probleme tehnice, fara a se recurge la sudura, suruburi sau cuie, adezivii reprezinta o solutie simplificata, la indemana si, de cele mai multe ori, avantajoasa. Cu produse specializate, de mare performanta, se pot imbina chiar avioane, poduri, locomotive sau nave spatiale.
Pe piata exista adezivi care se utilizeaza in industrie, in lucrari de intretinere si reparatii ale utilajelor, in constructii si in reparatii de tip service auto. De asemenea, in comert se gasesc produse care se adreseaza publicului larg, respectiv utilizatorilor casnici care doresc sa-si lipeasca un papuc, un bibelou, o poseta etc.
Producatorii de adezivi urmaresc sa-si largeasca zona de activitate cautand, pe de o parte, si alti potentiali utilizatori, pe de alta parte, sa gaseasca aplicatii noi la acelasi utilizator. Produsele lor sunt valoroase nu atat prin pret, cat prin solutiile inedite si nelimitate pe care le ofera.
Printre firmele interne care concureaza pe piata adezivilor amintim: Romacril Rasnov, Anticorosiv SA Bucuresti, Comex SA Iasi, Progresul Ploiesti, Adeplast SA Oradea, Resin Ramnicu Valcea, Gumoflex Bucuresti, Victoria SA Targoviste. Firmele externe concurente ale caror produse au patruns pe piata noastra sunt si ele numeroase: Henkel, 3M, Bison, Kleiberit, CBS etc.
Produsele locale
au o piata specifica
In Romania exista o traditie a productiei de adezivi, numai ca industria de profil sufera de unele boli specifice momentului. In primul rand, este vorba de haosul managerial instalat la nivelul fostelor intreprinderi de stat. In al doilea rand, desi specialistii nostri pot obtine in eprubeta aproape orice, apar probleme la repetabilitatea parametrilor, atunci cand se trece la fabricatia in serie. Este important ca produsul sa aiba tot timpul aceeasi viscozitate si aceleasi proprietati fizico-chimice. Productia locala de adezivi se bazeaza insa pe ingrediente cumparate de pe unde se poate, cu minimum de cheltuieli, adesea dupa criteriul „cel mai ieftin”, in loc de „cel mai bun”. In aceasta situatie, rezultatul final nu poate fi stapanit.
Produsele romanesti au totusi o piata specifica, pentru ca fiecare firma care a supravietuit tranzitiei a reusit sa identifice o nisa in care sa opereze, fara a se lovi de prea multi concurenti. Astfel, exista cleiuri care se fac in mod traditional in tara, ieftine si avand o calitate multumitoare.
Romacril Rasnov fabrica adezivi pe baza de polimeri si copolimeri acrilici, respectiv aracet, detinand licenta pentru acest produs. „Unele societati aparute dupa 1990 s-au ridicat printr-o concurenta neloiala”, afirma Claudiu Carnatiu, director general. „Desi noi detinem patentul pentru aracet, acesta este produs si vandut sub alta denumire de diverse firme care nu au licenta de fabricatie, nici tehnologie de epurare si nu sunt preocupate de protectia mediului”. Pentru firma din Rasnov piata a scazut din cauza reducerii consumului de aracet in constructii si in industria mobilei.
Strainii
au prins lipici
Din punct de vedere tehnic si economic, gama de adezivi realizata la SC Anticorosiv SA din Bucuresti are aplicatii in diverse ramuri ale industriei, de la chimie si petrochimie la constructii civile si industriale, incaltaminte, electronica si electrotehnica. Unitatea produce mai multe tipuri de adezivi. Prenadezul (adeziv de contact) realizeaza imbinari ale unor suporturi flexibile sau rigide, in timp ce produsul numit acrinit se utilizeaza pentru ambalaje sau etichete, precum si in constructii pentru lipirea placilor din gresie, faianta sau marmura, pe beton. Alorex (adeziv epoxidic) se foloseste pentru reticulari la temperatura ambianta si/sau medie.
Cota de piata pe care o detine Anticorosiv SA este de 10-15% din totalul adezivilor din gama prezentata care se comercializeaza in tara. Dificultatile cu care se confrunta firma deriva din conjunctura economica generala. Restrangerea activitatii in multe domenii, blocajul financiar si lipsa de lichiditati a agentilor economici (beneficiari ai produselor) au dus la micsorarea volumului productiei de adezivi. „De asemenea, necesitatea importului unor materii prime, cu toate dificultatile ce rezulta de aici – preturi mari, plata la livrare a marfii, taxe vamale mai mari decat cele ale adezivilor ca produse finite – a influentat negativ bunul mers al firmei noastre”, afirma Radu Ionita, director general.
In ansamblu, piata romaneasca a avut o evolutie ascendenta, elocventa fiind in acest sens patrunderea in tara a mai multor firme straine. Una dintre acestea este Henkel, care fabrica o gama de peste 600 de produse specializate. Pentru aceasta companie, Romania reprezinta o piata… cu lipici. Produsele Henkel se impart in cateva mari categorii: Consumer Adhesives – marci precum Ceresit, Metylan, Tangit, Super Attak, Super Bond, Moment si Industrial Adhesives – Loctite, Teroson, precum si o gama foarte larga de adezivi utilizati pentru producerea hartiei de diferite tipuri, a timbrelor, a recipientilor din plastic, a tigarilor, a circuitelor imprimate, precum si a altor articole.
Tarile de provenienta ale importurilor sunt: Austria, Germania, Ungaria, Danemarca, Cehia si Polonia.
Anumite produse de marca tind, in mod frecvent, sa devina substantive comune: oamenii isi fac un xerox, nu o fotocopie, sau isi cumpara adidasi, nu pantofi sport. Acelasi lucru s-a intamplat si cu Loctite, marca prezenta pe piata romaneasca inca din anii ‘70: lucratorii din fabrici, atunci cand solicitau un adeziv sau un produs de etansare lichid, cereau „o loctita”.
In 1997, Henkel a achizitionat firma Loctite, unul dintre cei mai mari producatori de adezivi din SUA.
Produsele Loctite inseamna, de asemenea, o gama foarte larga de adezivi pentru reparatii, etansare si intretinere din industria automobilelor, aeronautica si a utilajelor. Principalul lor atu este ca firma ofera nu numai adezivi, ci si consultanta, inca din faza de proiectare a utilajelor.
„Noi nu comercializam chimicale in butoaie, ci solutii constructive pentru clientii nostri”, precizeaza Cristian M. Georgescu, business manager la Henkel Romania SRL, Departamentul Adezivi-Loctite.
Cifra de afaceri estimata pentru Henkel-Adezivi va fi in acest an de circa 15 milioane DM. Concurenta este reprezentata atat de producatorii autohtoni, cat si de firme straine, dar numai pentru anumite categorii de produse. Dificultatile pe care le intampina compania pe piata romaneasca sunt puterea scazuta de cumparare a populatiei, ritmul lent de dezvoltare a industriei si piata neagra pentru adezivii de uz casnic. In ceea ce priveste planurile de viitor, acestea includ constructia unei unitati de productie pe plan local.
Cei care lucreaza in domeniul adezivilor sustin ca au de-a face cu materiale spectaculoase. Unele produse se intaresc pe baza de reactie chimica (adezivi epoxilici) sau la caldura, altii la ultraviolete (adezivii fotopolimerizabili) sau datorita faptului ca isi trag umiditate din aer sau din piesele pe care se aplica. Gama produselor si a domeniilor de utilizare a acestora este imensa. Din acest motiv, pe piata mai este loc atat pentru adezivii folositi in mod curent, in industria incaltamintei, de exemplu, cat si pentru cei specializati si superperformanti, utilizati, de regula, in medicina, in lucrarile de restaurare si in electronica de mare finete