Grupul hotelier francez Accor a decis trecerea mai multor unităţi Sofitel sub brandul Pullman. În Romånia, procesul va avea loc începånd cu 1 ianuarie 2009.
Sofitel, clasificat la patru stele, este unul dintre cele mai cunoscute hoteluri din Bucureşti, fiind primul brand internaţional intrat pe piaţa locală. La mai bine de 14 ani de la deschiderea primei unităţi în Capitală, numele Sofitel va dispărea de pe frontispiciul singurului hotel din Romånia afiliat acestei reţele, pentru a face loc unui brand aparţinånd tot grupului francez Accor, Pullman. Reprezentånd o reţea formată din 35 de hoteluri, Pullman este un concept care se adresează turismului de afaceri. Toate unităţile sunt dotate în consecinţă: internet wi-fi de mare viteză, fax, calculatoare, scanner şi orice altceva ce ar putea fi util unui businessman.
Dar cum se explică decizia francezilor? „Toate hotelurile Sofitel din lume puteau fi transformate în unităţi de cinci stele, dar s-au analizat oportunităţile pieţei, mai ales că preţurile de cazare la un hotel de cinci stele variază între 250 şi 300 de euro pe noapte“, explică Bruno Vinette, director general al hotelului Sofitel din Bucureşti. „Acolo unde au existat asemenea oportunităţi, brandul a fost păstrat, dar clasificarea a fost ridicată la cinci stele. Însă acolo unde piaţa nu avea nevoie de o unitate de acest tip s-a optat pentru trecerea sub brandul Pullman“, continuă acesta. Din cele 180 de hoteluri Sofitel operaţionale la nivel global, doar 80 vor fi păstrate sub acest brand.
Pullman a intrat în portofoliul Accor în urmă cu aproximativ 15 ani. „La vremea respectivă, decizia grupului era de a transforma Pullman, clasificat la trei stele, în Sofitel. S-a păstrat brandul, dar a fost reconceput pentru a se adresa clienţilor din mediul de afaceri, iar în prezent hotelurile Sofitel care nu pot fi ridicate la cinci stele vor fi redenumite Pullman“, a adăugat Vinette. „Toţi angajaţii grupului trebuie să înţeleagă că transformarea pe care o vom face este dictată de către piaţă“, a mai spus acesta.
Investiţii de 1,5 milioane de euro în aşteptarea schimbării
Două considerente majore au stat la baza deciziei Accor de a introduce pe piaţa romånească brandul Pullman. În primul rånd, investiţiile pentru ridicarea clasificării la cinci stele ar fi fost mult prea costisitoare. Mai mult, piaţa din Bucureşti nu ar suporta preţuri de 250-300 de euro pe noaptea de cazare. „Nu suntem Dubai, Londra sau Paris. Este mai bine să fii o unitate hotelieră bună, clasificată la patru stele, cu preţuri adaptate pieţei“, spune Vinette. „Acest lucru nu înseamnă că, dacă piaţa se schimbă, nu ne vom întoarce în cinci – şase ani cu un nou hotel Sofitel în Romånia“, adaugă acesta.
Decizia transformării Sofitel a fost luată în urmă cu un an, iar lunile acestea se finalizează rebrandingul hotelului. Practic, Pullman va fi operaţional în Romånia începånd cu data de 1 ianuarie 2009.
În ultimii trei ani au fost renovate în întregime cele 202 camere ale hotelului, precum şi alte facilităţi, investiţia totală ridicåndu-se la 1,5 milioane de euro. „Am investit foarte mult, pentru că aşteptam această mişcare a lui Sofitel de foarte mult timp“, spune Vinette. „Cånd a fost luată decizia de transformare, totul s-a făcut cu mare atenţie. Trebuie să ne asigurăm că lumea va cunoaşte Pullman la fel de bine ca pe Sofitel“, adaugă acesta. Banii pentru renovare s-au distribuit şi către cazinoul hotelului, precum şi spre centrul de conferinţe care va face legătura cu noul hotel Ibis din vecinătate, a cărui construcţie va începe anul viitor. „Se doreşte construcţia unui pol hotelier Accor în nordul Capitalei“, declară Vinette. Chiar şi aşa, în următorii trei ani, nu se intenţionează inaugurarea unei alte unităţi sub brandul Pullman, întrucåt Bucureştiul nu mai are nevoie de un alt hotel de patru stele.
Ultimul an al Sofitel pe piaţa locală va fi, după estimările directorului general, destul de bun din punct de vedere financiar. Cifra de afaceri va fi de aproximativ zece milioane de euro, asemănătoare celei din anul precedent, gradul de ocupare înregistrånd o mică scădere, dar acest lucru, spune Vinette, „nu va afecta veniturile hotelului“. Dacă în 2007 gradul de ocupare a fost de 75%, pentru anul acesta indicatorul s-a situat la 68%. „Am fost afectaţi din cauza faptului că am pierdut un client, un turoperator american“, spune Vinette. Cum numărul de camere de hotel din Capitală a crescut la aproximativ 2.000, iar traficul a rămas acelaşi, hotelierii au fost afectaţi din punctul de vedere al gradului de ocupare, în special pe durata weekendului. „Cånd se atinge un grad de ocupare de 50%, hotelierul se poate considera fericit“, spune Vinette. Din cånd în cånd, Sofitel a reuşit, pe parcursul acestui an, să atingă acest procentaj. „Piaţa era foarte promiţătoare, iar rezultatele din ultimii patru ani au fost chiar foarte bune, însă acum se schimbă lucrurile. S-au deschis hoteluri noi, este criză economică, iar companiile îşi reduc costurile, călătorind mai puţin sau reducånd costurile de cazare. Cei care veneau la patru stele se duc la trei stele, însă chiar şi aşa nu cred că se vor închide hoteluri“, spune Vinette. De la mijlocul acestui an, hotelierii din Bucureşti s-au confruntat cu o scădere a gradului de ocupare de 10%-15%, comparativ cu 2007.
100 de hoteluri Pullman vor fi inaugurate pånă în luna iunie a anului viitor. În prezent, sunt 35 de unităţi la nivel internaţional