Este nevoie de o instituţie independentă pentru măsurători
Invitată la Antena 3, Adina Vălean a explicat că o instituţie independentă ar trebui să fie cea care va face măsurătorile privind acest canal din Delta Dunării.
„Comisia Dunării care are în spate Comisia Europeană, poate să vină cu un comitet de experţi care să propună, la solicitarea României, să propună Ucrainei, astfel încât un independent să meargă să facă măsurătorile pentru a înţelege ce se întâmplă pe Canalul Bâstroe.
Pentru experţii Comisiei Europene este complet neclar. Deci, singura metodă este să ne adresăm unei instituţii independente care, cu sprijinul Comisiei Europene, poate să facă măsurătorile acolo.
Odată ce facem acest lucru, trebuie să intrăm într-un dialog foarte clar cu ucrainenii, pentru că nu are niciun rost, scopul lor este să îşi scoată produsele pe un coridor către Marea Neagră”, a afirmat Adina Vălean la Antena 3.
O echipă a Comisiei Europene va face, între timp, verificări pe canalul Bâstroe
Până când acest lucru va putea fi îndeplinit, o echipă a Comisiei Europene care efectuează deja verificări asupra porturilor ucrainenene va efectua şi o serie de verificări pe canalul Bâstroe, a adăugat comisarul european pentru Transporturi.
„Miercurea viitoare, la 1 martie, am o echipă a Directoratului de Transport a Comisiei Europene care va face un tur al tuturor porturilor ucrainene, căreia i-am mărit mandatul, dincolo de evaluarea a ceea ce se întâmplă în porturi (…) pentru evaluarea lucrărilor care se fac în suplimentarea referitoare la Canalul Bâstroe.
Vom avea rezutatul acestui raport destul de curând, vorbim de o săptămână, maxim 10 zile, astfel încât lucrurile să fie oficiale”, a declarat Adina Vălean.
Adina Vălean: Rutele naturale ale Ucrainei sunt spre sud, drept pentru care Dunărea devine absolut esențială pentru ei
Comisarul European a mai explicat faptul că Ucraina depinde ca de aer de coridoarele solidarităţii, iar Dunărea este vitală în acest context.
„Situația arată în felul următor: pe de o parte avem tot ceea ce înseamnă Delta Dunării, biosferă, dar și canalul de transport Sulina, care este pe coridoarele de transport prioritare europene care au o maximă importanță și nu pot fi afectate în niciun fel.
Pe de altă parte, avem situația absolut îngrozitoare în care se află Ucraina, care depinde ca de un pai de respirat în apă de tot ceea ce înseamnă coridoarele solidarității europene pentru a-și asigura exporturile și importurile.
Şi când vorbesc de exporturi și importuri, cineva poate crede că e o chestiune așa economică vagă, dar nu, vorbim de la ajutoare umanitare, la combustibil, vorbim de faptul că și noi avem în Uniunea Europeană, ca și alte țări din lumea largă, nevoie de exporturile Ucrainei, de la minereuri la cereale.
Și s-a mai dovedit ceva, pentru că eu coordonez, prin Comisariatul de transport, aceste coridoare ale solidarității la nivel european și efortul pe care îl facem este absolut gigantic.
S-a dovedit însă că oricât, de exemplu, Polonia dorește să ofere, pune la dispoziție tot ce ceea ce poate pentru aceste transporturi, rutele naturale ale Ucrainei sunt spre sud, drept pentru care Dunărea devine absolut esențială pentru ei”, a mai afirmat, joi seară, Adina Vălean.