Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, a declarat că includerea României în noul coridor de transport și aprovizionare va fi un pas foarte important pentru țara noastră.

Adina Vălean: Toată regiunea Dunării, a Mării Negre și a Portului Constanța capătă o semnificație deosebită

„Este o conjunctură de mare semnificație pentru România, pentru că, în contextul războiului din Ucraina, membrii G7 acordă o importanță deosebită dezvoltării conectivității în regiunea noastră.

Toată regiunea Dunării, a Mării Negre și a Portului Constanța capătă o semnificație deosebită pentru conectarea viitoare a Moldovei și Ucrainei cu Uniunea Europeană și cu piețele externe”, a spus Adina Vălean.

Totodată, comisarul european pentru Transporturi a precizat că UE a inclus Ucraina și Moldova în Mecanismul pentru Interconectarea Europei, care prevede dezvoltarea unor proiecte de infrasructură de transport și energie.

„Am finalizat un studiu pentru o cale ferată cu ecartament european, care să lege Lvov, Iași, Chișinău și Odessa. Fluxul de mărfuri va funcționa mult mai bine, iar România, Moldova și Ucraina ar putea să servească mai mult piața europeană și externă”, a mai declarat Adina Vălean.

Problema Canalului Bâstroe

De asemenea, Adina Vălean a mai vorbit despre măsurile adoptate la nivelul Uniunii Europene pentru menținerea brațului Sulina drept principala cale navigabilă în Delta Dunării, dar și despre problema Canalului Bâstroe.

„Am fost recent în Ucraina și am vorbit cu ministrul adjunct despre Dunăre. Le-am reamintit faptul că orice dezvoltare în regiune trebuie să fie agreată bilateral cu statul vecin.

Cred că au înțeles foarte bine că proiectele de succes sunt cele de comun acord și nu cele care se fac împotriva cuiva.

Eu mă aștept să se întărească colaborarea între Ucraina și România, pentru simplul fapt că există interese comune”, a mai declarat comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, la Antena 3.

România a susținut că este îngrijorată de faptul că orice lucrare la calea navigabilă ce traversează zona comună a Deltei Dunării ar putea ameninţa viaţa sălbatică din situl Patrimoniului Mondial UNESCO şi ar putea încălca tratatele internaţionale de protecţie a mediului, a arătat Reuters.

Ucraina a transportat cereale pe canalul Bâstroe încercând să dezvolte rute alternative pentru exporturile sale. Un sfert din exporturile agricole ale Ucrainei trec în prezent prin porturile sale dunărene, în timp ce jumătate ies prin porturile din Marea Neagră, iar un alt sfert traversează frontiera terestră vestică a Ucrainei.