Singurele proiecte de infrastructură care ar urma să fie realizate cu fonduri europene nerambursabile, în următorul program operațional 2021-2027, sunt autostrada Ploiești – Buzău și modernizarea căii ferate Arad – Timișoara.
Trebuie amintit faptul că Guvernul Orban a discutat deja despre anularea procedurilor de realizare a autostrăzillor Tg.-Neamţ – Iaşi şi Comarnic – Braşov în parteneriat public-privat (PPP), arătând că soluțiile de finanțare nu sunt realiste.
Premierul Orban evită subiectul
Mai mult decât atât, PNL a criticat puternic proiectele PSD de realizare în PPP a autostrăzilor vitale pentru România, cum ar fi Comarnic-Brașov și Tg. Mureș-Iași, din aceleași considerente, arătând că guvernarea liberală va miza pe fondurile europene pentru a realiza proiectele majore de infrastructură.
Dar deputatul USR Cătălin Drulă, membru în Comisia de Transporturi din Parlament, a publicat un document pe care Guvernul l-a discutat cu partidele politice. Astfel, în acel draft sunt listate doar două mari proiecte de infrastructură care vor beneficia de fonduri europene nerambursabile.
”Premierul Orban tocmai a evitat abil într-o conferință de presă să recunoască că nu vom avea fonduri europene pentru construcția autostrăzii Tg. Mureș-Iași. Un reporter a întrebat corect (citez aproximativ) “având în vedere scăderea fondurilor europene pentru infrastructură rutieră în noul buget al UE, precum și alocarea unei mari părți către finalizarea proiectelor deja în curs, care sunt proiectele noi pentru care mai rămân bani?” Ludovic Orban a evitat să răspundă și a recitat un punctaj despre Masterplan-în-sus, Masterplan-în-jus”, afirmă Cătălin Drulă, potrivit digi24.ro.
Situație foarte gravă
Deputatul USR a prezentat și extrasul cu informații care ar proveni dintr-un draft al programului operațional pe care Guvernul îl discută cu partidele pe tema viitorului buget al UE.
Conform documentului, singurele proiecte de infrastructură care ar urma să fie realizate cu fonduri europene nerambursabile sunt autostrada Ploiești – Buzău și modernizarea căii ferate Arad – Timișoara.
”ATÂT. Alte proiecte, cum ar fi autostrada Tg. Mureș-Iași nu au finanțare și nu sunt prevăzute în proiectul de Program Operațional. Situația este foarte gravă și ar trebui, în primul rând, ca guvernul să o prezinte cu onestitate cetățenilor și, în al doilea rând, să se lupte cu cerul și pământul la Bruxelles ca să obținem un buget mai mare pentru dezvoltarea de infrastructură rutieră”, mai spune deputatul în Comisia de Transporturi.
Guvernul ar trebui să lupte la Bruxelles
El adaugă că e nevoie ca Guvernul să lupte pentru ”obținerea de finanțare pentru autostrăzi și aici fondurile europene sunt absolut esențiale. Dacă alocările și limitările rămân ca în propunerea de astăzi de pe masa UE pentru România e o nenorocire”.
Cătălin Drulă mai atrage atenția că e nevoie și de reformarea instituțiilor care se ocupă de dezvoltarea autostrăzilor.
”Deja au trecut luni de zile de când avem acest guvern și nu se clintește nimic la CNAIR, CFR, CNAB. Dacă tot așa ca în ultimii 10 ani sperăm să facem infrastructură, ne mințim singuri”, spune deputatul.