accesibile. Realist vorbind, ofertele de cablu mai ieftin facute de operatorii Internet nu vor duce la disparitia totala a clientilor dial-up dar este o certitudine ca numarul lor scade. RDS, cel mai mare ISP (Internet Service Provider) din Romania, spune ca din cei 60.000 de utilizatori rezidentiali, aproximativ 50% sunt abonati la cablu. Totodata, numarul acestora din urma a avut cresteri anuale de peste 100%.Astral, un alt mare jucator pe piata, a introdus si el de curand o oferta de cablu ma
accesibile. Realist vorbind, ofertele de cablu mai ieftin facute de operatorii Internet nu vor duce la disparitia totala a clientilor dial-up dar este o certitudine ca numarul lor scade. RDS, cel mai mare ISP (Internet Service Provider) din Romania, spune ca din cei 60.000 de utilizatori rezidentiali, aproximativ 50% sunt abonati la cablu. Totodata, numarul acestora din urma a avut cresteri anuale de peste 100%.Astral, un alt mare jucator pe piata, a introdus si el de curand o oferta de cablu mai ieftin, care se adreseaza in special clientilor rezidentiali. „Viteza si tariful unic de conectare sunt principalele atuuri pe care am mizat in redefinirea pachetului nostru de servicii adresate persoanelor fizice”, afirma Dinu Malacopol, CEO Internet, Date si Telefonie la Astral. „Am redefinit abonamentele, am dublat viteza de transfer de la 128 la 256 kbps, am redus tariful de instalare la 20 USD si am marit traficul inclus cu pana la 500%”, adauga Malacopol.Aceasta miscare a operatorilor Internet are la baza doua motivatii. In primul rand, pentru ISP este mai rentabil sa ofere abonamente (sursa permanenta de venit) decat sa vanda cartele pentru dial-up si, in al doilea rand, pretentiile utilizatorilor persoane fizice in ceea ce priveste viteza de conectare si traficul inclus au crescut in ultimii ani. „Am analizat cu atentie portofoliul nostru de clienti, schimbarile intervenite in ultimul an in obiceiurile lor de consum si ne-am adaptat serviciile in functie de cerintele lor de conectivitate”, confirma Dinu Malacopol, reprezentantul companiei care a lansat recent pe piata o oferta de acest fel.In plus, preturile oferite de operatori sunt, in multe situatii, inferioare tarifelor rezultate din plata unui cont dial-up plus factura telefonica pentru traficul prin reteaua RomTelecom. Cu alte cuvinte, ambele parti fac o afacere.”Pretul mai scazut a contat enorm in atragerea clientilor din zona de dial-up catre cea de cablu”, explica Dan Cheia, director RDSLink. „Conteaza enorm cum pozitionezi un produs. Pentru persoanele fizice am mers pe ideea de costuri mai mici, in vreme ce pentru clientii business, subliniem un alt avantaj: viteza de navigare mai mare”, continua Dan Cheia.
Abonamentele ieftine nu garanteaza viteza de download
Pana la urma, care este aplicabilitatea concreta a abonamentele de cablu pentru clienti rezidentiali, oferite de Astral si RDS? Comparabile ca pret, produsele celor doi competitori dau posibilitatea utilizatorilor ca, pe langa citirea mail-ului si navigarea pe Internet, sa poata sa faca mai mult: de exemplu, sa descarce fisiere text mari, imagini, fotografii, jocuri, carti electronice, fisiere audio si video. Preturile celor doi mari pleaca de la 9-12 USD, pentru trafic inclus de 1-1,5 GB, si ajung pana la 29 USD pentru trafic nelimitat. Viteza de navigare promisa de ambii este de 256 Kbps, in urcare fata de 128 Kbps, cat era in etapa anterioara. Ca sa fim sinceri pana la capat, abonamentele de cablu pentru clienti rezidentiali ale Astral si RDS nu garanteaza largimea de banda. Cu alte cuvinte, in functie de gradul de incarcare a retelei, viteza de download a fisierelor text, video sau audio este variabila. Seara, de exemplu, la orele de varf, viteza de transfer va scadea. Viteza de download garantata este un atu al abonamentelor pentru companii. Dar aici intram intr-o alta zona de pret: abonamentele business sunt peste 100 de dolari. Toata lumea isi aminteste oferta (senzationala atunci) pe care a facut-o Connex in 2000, cand a inceput sa ofere Internet gratuit abonatilor sai. Era o mare bucurie pentru utilizatori, dar, in acelasi timp, o mare lovitura pentru furnizori. Acestia s-au vazut nevoiti sa coboare foarte mult tarifele, uneori pana la limita profitabilitatii. Acele vremuri au trecut insa. Pe mare parte din utilizatori nu-i mai incalzeste simplul fapt ca au Internet acasa, devenind importanta calitatea serviciului. Cat despre furnizori, acestia au inteles ca nu vor face bani daca vor continua razboiul preturilor. In definitiv, si piata a evoulat foarte mult. Daca ne uitam in stanga si in dreapta, in afara de Astral si RDS, nu prea mai vedem alti operatori puternici. De altfel, ei si-au impartit piata si, punand capat unui razboi al preturilor, va trebui sa inceapa o competitie pentru cresterea calitatii serviciilor care, sinceri fiind, nu este intotdeauna stralucita. Piata de Internet pentru persoane fizice a intrat intr-o noua etapa.