Adio, hipermarketuri 100% românești!

Nici o rețea de hipermarketuri aflată în proprietatea unor antreprenori locali nu a supraviețuit crizei: Pic-ul fraţilor Ilie şi Cornel Penescu s-a transformat într-un mare (in)Succes, iar sibienilor de la Trident – cel de-al doilea mare retailer autohton, după PIC, administratorul judiciar i-a închis, săptămâna trecută, ultimul hipermarket.

După de a închis hipermarketurile de la  Mediaș și din Sfântu Gheorghe, BDO Bussines Restructuring SPRL, administrarorul judiciar al rețelei Trident (intrată în insolvență în august 2009) a băgat în “Inventar”, săptămâna trecută, și ultimul magazin Trident, cel din Sibiu.
Constantin Mateescu, sibianul ce deține lantul de retail Trident, susţine că încă de când a preluat administrarea firmei, BDO Bussines Restructuring a avut intenția să o bage în faliment și a și făcut toate demersurile pentru asta.
Într-o discuție anterioară, Mateescu vedea insolvența firmei ca pe "o gură de oxigen; în insolvență te poți reorganiza, replia și supraviețui”, justifica el. Acum, vede lucrurile total diferit: firma care ar trebui să-l ajute să se reorganizeze financiar și să restructureze datoriile Trident vrea, de fapt, să-l scoată din piață. Din punctul lui de vedere, vanzarea de active – Trident deține proprietăți și mijloace fixe evaluate la peste 25. mil. euro-, ar fi fost o soluție de depășire a crizei, pe care administratorii judiciari ar fi putut să o ia în calcul.
Trident Trans Tex, afacerea soților Alina și Constantin Mateescu, a început ca o simplă companie de comerț de haine, pentru a se extinde apoi în domenii dintre cele mai diferite, de la exploatări forestiere și transport intern și internațional de marfă până la imobiliare. Din 2004, de când a deschis la Mediaș primul hipermarket sub brandul Trident, Mateescu a investit peste 35 de milioane de euro în alte două supermarketuri, la Sibiu și la Alba Iulia, plus două hipermarketuri, la Deva și la Sf. Gheorghe. Au urmat, în 2008, la Sibiu un depozit de legume și fructe și – în 2009, o investitie de 15 milioane de euro – primul magazin de tip mall al rețelei, Trident Shopping Center.
La începutul lui 2008, grupul avea aproape 1.000 de angajați și o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro. La mai puțin de patru luni de la deschidere, pe ușa Trident Shopping Center, a apărut un afiș care anunța că ”Centrul Comercial Trident își suspendă activitatea pe perioada crizei financiare”. Acesta a fost începutul declinului retailerului sibian care azi nu mai operează nici un magazin.
Mateescu a contestat decizia administratorului judiciar de a închide și ultimul magazin și speră să i se dea dreptate.