Este decizia momentului la nivel european! Îi priveşte direct pe toţi şoferii.

Ambasadorii statelor membre UE şi-au dat votul! Maşinile cu motoare termice devin istorie din 2035

Luni, 27 martie, ambasadorii statelor membre UE au adoptat decizia care va fi sinonimă cu finalul motoarelor termice pentru autovehiculele noi începând cu anul 2035.

Totul a fost decis în cele din urmă după ce Germania a renunţat să mai blocheze măsura, în schimbul introducerii unei derogări privind carburanţii sintetici.

Potrivit textului deciziei adoptate luni de către ambasadorii celor 27 de state membre UE, automobilele noi nu vor mai putea emite deloc dioxid de carbon (CO2), ceea ce înseamnă interzicerea de facto a autovehiculelor pe benzină, motorină şi hibride.

Marţi, 28 martie, textul va fi introdus pe ordinea de zi a reuniunii miniştrilor Energiei din ţările membre UE, pentru a fi adoptat în mod oficial, a transmis preşedinţia suedeză a Uniunii, potrivit agenţiei AFP.

Uniunea Europeană îşi doreşte astfel să lupte împotriva modificărilor climatice, ca parte a unui plan mult mai extins ce vizează atingerea neutralităţii carbonului în 2050.

Derogarea cerută de Germania ce va lăsa totuşi o portiţă pentru motoarele termice

În mod surprinzător, Germania a blocat planul pe ultima sută de metri, la începutul lunii martie, după ce trecuse deja de Parlamentul European în sesiune plenară, unde primise deja şi votul pozitiv al europarlamentarilor germani.

Germania a cerut Comisiei Europene să prezinte o propunere care să deschidă calea automobilelor care funcţionează cu carburanţi de sinteză. Tehnologia este încă în curs de dezvoltare şi ar urma să genereze carburanţi de pe urma dioxidului de carbon rezultat din activităţile industriale.

Producătorii de mărci de lux din Germania şi Italia susţin puternic această variantă, care le-ar permite să utilizeze motoarele termice şi după momentul 2035.

Multe voci sunt de părere că aceşti combustibili sintetici nu se vor impune la scară largă pe piaţă

Sâmbătă, 25 martie, Comisia Europeană şi Germania au ajuns la un acord privind deblocarea acordului, al cărui text a rămas neschimbat. Comisia s-a angajat totuşi să se implice mai ferm în domeniul carburanţilor de sinteză. Este astfel aşteptată o iniţiativă separată, care urmează să fie validată până în toamna lui 2024.

Ministrul german al Transporturilor, Volker Wissing, a anunţat că maşinile dotate cu motoare pe combustie ar putea fi înmatriculate şi după anul 2035, cu menţiunea că trebuie să folosească exclusiv carburanţi neutri în emiterea de CO2.

ONG-urile de mediu contestă totuşi această tehnologie, pe care o consideră costisitoare, energivoră şi poluantă, subliniind că nu se va impune, cel mai probabil, la nivelul pieţei, rămânând eventuală destinată doar autoturismelor de lux.