Adio publicitate, dar raman cu tine!

De cativa ani, Cristian Burci s-a orientat spre alte afaceri decat publicitatea. In 2004, agentia pe care a fondat-o, Graffiti/BBDO, a inregistrat pierderi. Pentru 2005, bilanturile nu sunt definitivate. Spre deosebire de ceilalti pionieri ai publicitatii romanesti, care sunt inca implicati in afacerile de comunicare pe care le-au infiintat, Cristian Burci, fondatorul grupului Graffiti, pare detasat de lumea publicitatii. Chiar el recunoaste ca n-a mai calcat prin agentia Graff



De cativa ani, Cristian Burci s-a orientat spre alte afaceri decat publicitatea. In 2004, agentia pe care a fondat-o, Graffiti/BBDO, a inregistrat pierderi. Pentru 2005, bilanturile
nu sunt definitivate.

Spre deosebire de ceilalti pionieri ai publicitatii romanesti, care sunt inca implicati in afacerile de comunicare pe care le-au infiintat, Cristian Burci, fondatorul grupului Graffiti, pare detasat de lumea publicitatii. Chiar el recunoaste ca n-a mai calcat prin agentia Graffiti/BBDO de cativa ani buni, fiind mai mult preocupat de celelalte afaceri ale sale: audiovizual, industrie, imobiliare. Dar asta nu inseamna ca pur si simplu a rupt legatura cu firmele sale, conduse de oamenii sai de incredere. Dan Moraru (managing director Graffiti/BBDO), Carmen Lixandru (Media Direction), Diana Tobosaru (Graffiti/BBDO), Violeta Rusca (Global Media), Alexandru Calinescu (Prospero) ii raporteaza lui Burci despre evenimentele importante care tin de business. Dan Moraru spune ca fondatorul este “implicat cat trebuie in afacerile grupului si neimplicat tot cat trebuie”. Cristian Burci impreuna cu tatal sau detin participatii majoritare sau semnificative in mai toate companiile din grupul Graffiti: Graffiti/BBDO, Media Direction si Proximity, dar si in firmele ce functioneaza in jurul acestor entitati: Carlo Production, Prospero, Global Media.


Reteaua internationala BBDO, parte a concernului Omnicom, apare direct doar in actionariatul agentiei de publicitate Graffiti si in Media Direction. Indirect, BBDO este prezent in compania de productie audio/video Carlo Production. Cele trei companii raporteaza americanilor, fiecare separat, performantele financiare. Potrivit contractului, BBDO isi poate majora oricand participarea in agentia de publicitate din Romania. Dan Moraru spune ca nu este stabilit un termen limita si nici modalitatea sau pachetul de actiuni pe care ar urma sa-l cumpere cei de la BBDO. Reteaua americana nu este prezenta in actionariatul Proximity, dar, conform contractului de afiliere, pot in orice moment sa cumpere 20% din firma. Jennifer Schaeffer, care a condus agentia pana in vara anului trecut, a ramas in actionariatul Proximity.


In afara grupului Graffiti/ BBDO, Burci a pus pe picioare mai multe companii de comunicare. Desi sunt legate prin actionariat de grup, aceste firme au libertatea de a opera independent. De exemplu, agentia de BTL Prospero a castigat cu ani in urma clientul Tuborg si abia apoi contul de comunicare a intrat si in portofoliul lui Graffiti/BBDO. Una dintre “marile iubiri” ale lui Cristian Burci este Global Media, agentie care a operat in decursul timpului clienti locali. Global Media si-a castigat notorietatea si prin contractul de asociere in participatiune cu televiziunea MTC Constanta, prin care a administrat un buget de sase milioane de dolari pentru promovarea televiziunii si a imaginii unor institutii din subordinea Ministerului Transporturilor. In configuratia actionariatului se observa o dispersare a participatiilor in pachete foarte mici, iar printre asociati se regasesc nume ce activeaza in prezent la companii concurente: Marijana Popescu (divizia de media a ISM) sau Dragos Grigoriu (Tempo Advertising). Explicatia tine de istoricul firmei Graffiti, prima agentie din Romania, in care au lucrat acestia si de faptul ca actionariatul nu a mai suferit modificari semnificative.
Pentru anul 2005, conducerea grupului Graffiti/BBDO este zgarcita cu declaratiile legate de performantele financiare ale firmelor (desi aceste cifre vor fi publice in cateva luni la Ministerul de Finante). Motivatia: nu sunt definitivate. De remarcat ca, in anul 2004, Graffiti/BBDO a avut pierderi de 2,67 miliarde ROL (66 de mii de euro), la o cifra de afaceri de 320 miliarde ROL. Se estimeaza o revenire a profitului net in 2005 la aproximativ 320 de mii de euro. Totusi, reprezentantii grupului nu au dat nici o cifra despre evolutia financiara a vreunei companii.


Dan Moraru este omul caruia Cristian Burci i-a acordat deplina incredere pentru a-i conduce afacerile in publicitate. El apare asociat in patru firme: Graffiti/BBDO, Media Direction, Prospero si Proximity. A primit aceste participatii pentru atasamentul sau fata de Graffiti, unde lucreaza din 1993. El mai detine o microintreprindere, Horizon Management&Consulting, care a avut in 2004 o cifra de afaceri de 89.595 euro. si Carmen Lixandru are o firma, Millenium Media Services, cu o cifra de afaceri de 60.213 euro in 2004.


Cristian Burci mai este asociat cu Radu Rotar, directorul Carlo Production, in alte doua companii din jurul Graffiti: Digital Video, cu o cifra de afaceri de 79 de mii de euro in 2004, si Light Video Production, cu o cifra de afaceri de 200 de mii de euro, dar cu pierderi de 27 de mii in 2004.
Imperiul Cristian Burci din industria publicitatii se poate contura in doua buzunare: unul este al lui cu oamenii sai de incredere, celalalt este impartit cu americanii de la BBDO.

Grupul de comunicare Graffiti si alte firme ale lui Cristian Burci

Graffiti/BBDO (agentie de publicitate)

Actionari: Iordan (Dan) Moraru – 5%, Mihail Burci – 55,5%, Cristian Burci – 6,5%, Iulian Sandu – 2,5%, Marijana Popescu – 2,5%, Diana Tobosaru – 5%, Steluta Cristiana Smarandescu – 0,5%, Sabrina Valeriu Buxar – 2,5%, BBDO Worldwide (USA) – 20%.

Cifra de afaceri 2004: – 7.898.270 euro, pierderi – 66.011 euro

Cifra de afaceri 2005: 13,3 milioane euro, profit net – 320 de mii euro
(estimare Capital)

Media Direction (agentia de media)


Actionari: Cristian Burci – 51,9%, Iordan (Dan) Moraru – 7,7%, Diana Tobosaru – 7,7%, Carmen Lixandru – 7,7%, BBDO Worldwide – 20%, Graffiti/BBDO – 5%.

Cifra de afaceri 2004: 16.698.685 euro, profit net – 165.845 euro

Cifra de afaceri 2005: Nedeclarata

Proximity (Costumer Relationship Management)


Actionari: Cristian Burci – 61%, Carmen Gabriela Enescu – 10%, Diana Tobosaru – 10%,
Iordan (Dan) Moraru – 10%, Lynn Jennifer Schaeffer – 9%

Cifra de afaceri 2004: 1.046.904 euro, profit net – 19.227 euro

Cifra de afaceri 2005: Nedeclarata

Prospero (BTL)


Actionari: Cristian Burci – 43%, Alexandru Calinescu – 31%, Diana Tobosaru – 13%,
Iordan (Dan) Moraru – 13%

Cifra de afaceri 2004: 2.563.521 euro, profit net – 46.312 euro

Global Media (media)


Actionari: Mihail Burci – 3,9%, Cristian Burci – 78%, Violeta Rusca – 7,9%, Iulian Sandu – 3,1%, Ioana Straulea – 3%, Ion Tobosaru – 3,9%, Constantin Diamandi – 2,9%, Gheorghe Marangoci – 5%,
Iulian Vasile Dutu – 1,1%, Sorina Turdeanu – 0,018%, Nora Marcovici – 0,056%, Dragos Grigoriu – 0,18%

Cifra de afaceri 2004: 4.001.837 euro, profit net – 2.279 euro

Bilanturile pentru 2004 sunt calculate la cursul mediu ROL/euro