Administratorii străzilor încep să contabilizeze sute de procese cu firmele de asigurări pentru daunele auto provocate de gropi.
Asigurătorii au început în ultimii ani să recupereze o parte din despăgubirile plătite clienţilor cu poliţe Casco pentru repararea maşinilor avariate din cauza gropilor şi şanţurilor din drumuri. Obţinerea sumelor plătite clienţilor de la instituţiile vinovate de starea proastă a drumurilor se face cu ajutorul instanţelor de judecată. Pentru a câştiga procesele sunt necesare însă probe care, de multe ori, sunt dificil de adunat.
În plus, abia în urmă cu aproximativ trei ani, asigurătorii au obţinut certitudinea că câştigarea unui astfel de proces împotriva instituţiilor publice va însemna recuperarea prejudiciului stabilit de instanţă. În trecut, instituţiile de stat erau protejate de un act normativ potrivit căruia erau obligate să îşi onoreze obligaţiile de plată numai „în limita sumelor prevăzute în buget“, fiind îngreunată executarea silită în cazul refuzului la plată. În consecinţă, chiar dacă un asigurător câştiga un astfel de proces, se putea întâmpla să nu încaseze niciodată despăgubirea stabilită de instanţă.
Începând cu mai 2007, instituţiile publice nu mai sunt protejate de acea reglementare, iar creditorii lor pot demara procedura de executare silită. De avarierea maşinilor pe drumurile publice pot fi vinovaţi însă şi antreprenorii care efectează lucrări de reabilitare.
Sute de litigii
Numărul proceselor pe care le au asigurătorii cu instituţiile statului din cauza gropilor din şoşele este dificil de contabilizat. Însă, în 2009, numai Administraţia Străzilor Bucureşti (ASB) avea 240 de procese cu companiile de asigurare, potrivit directorului general al acestei instituţii, Alina Roman. „ASB a câştigat prin sentinţe definitive şi irevocabile 21 de dosare, a pierdut trei, iar 216 sunt în curs de soluţionare“, afirmă Roman. Instituţia a plătit asigurătorilor anul trecut aproape 475.000 de lei (circa 112.000 de euro), o mare parte din sumă fiind achitată în contul proceselor pierdute în anul precedent. Firmele de asigurări încearcă astfel să recupereze o parte din despăgubirile plătite pentru maşinile cu asigurări Casco.
În 2008, ASB a plătit asigurătorilor aproape 1,7 milioane de lei ( circa 455.000 de euro). Această instituţie este responsabilă numai pentru administrarea a aproximativ 500 de străzi şi artere principale din Bucureşti, restul fiind în grija primăriilor de sector.
Şi din curtea asigurătorilor se pot număra sute de procese. Omniasig avea aproximativ 250 de litigii pentru recuperarea de sume plătite asiguraţilor Casco la sfârşitul anului trecut, potrivit oficialilor companiei. O parte se aflau pe rolul instanţelor de judecată, iar altele, în procedura prealabilă începerii acţiunilor. În 2009, compania a câştigat 14 procese, obţinând despăgubiri de circa 26.000 de lei. O altă societate, Ardaf, a fost implicată anul trecut în circa 20 de procese pentru a recupera sume plătite clienţilor Casco, fără a obţine vreo decizie favorabilă. În schimb, oficialii Allianz-Țiriac, liderul pieţei de asigurări auto facultative în 2009, afirmă că au câştigat majoritatea proceselor pe care le-au deschis. „Nu am avut foarte multe dosare, dar trei sferturi din acestea le-am câştigat“, afirmă directorul departamentului juridic al asigurătorului, Ovidiu Ciobanu. Potrivit acestuia, compania demarează un proces numai când consideră că are suficiente probe pentru a-l câştiga. De la deschiderea unei acţiuni în instanţă şi până la recuperarea despăgubirii în cazul unei decizii favorabile pot trece între opt luni şi trei ani, spune oficialul Allianz.
Probele, dificil de adunat
Strângerea probelor pentru deschiderea unui proces în scopul recuperării despăgubirii plătite unui client Casco nu este simplă. Probele la care apelează de obicei asigurătorii sunt mărturiile, expertizele şi fotografiile. În cazul craterelor din străzile administrate de unele consilii locale, acestea trebuie fotografiate în prezenţa unui angajat al administratorului drumului. O altă problemă este generată de identificarea instituţiei sau a companiei care se poate dovedi vinovată de existenţa gropii care a provocat avarierea maşinii, iar pentru a fi „acoperiţi“, asigurătorii cheamă în faţa instanţei pe toţi potenţialii vinovaţi.
Clienţii despăgubiţi pot fi chemaţi ca martori în faţa instanţei, dar unele companii preferă să-i întrebe înainte de a lua o astfel de decizie. În schimb, rudele şi afinii de până la gradul III nu pot fi martori într-un astfel de proces, chiar dacă s-au aflat în maşină când aceasta a fost avariată din cauza unei gropi.
251 de litigii avea Omniasig la sfârşitul anului trecut cu administraţii de străzi, primării şi consilii locale
Drum liber la recuperări
Creditorii pot executa silit instituţiile publice dacă acestea nu-şi plătesc datoriile în şase luni de la stabilirea creanţei cu titlu executoriu
Procese de top – Bucureşti
5.190 de lei câştigaţi în instanţă de Asirom. Nu vor fi achitaţi de Administraţia Străzilor, instanţa decizând că plata o datorează firma responsabilă pentru garanţia lucrării.
630 de lei a primit Asirom de la Administraţia Străzilor în contul avariilor provocate de o groapă de pe strada Dezrobirii.