Ofertele de administrare a imobilelor diferă foarte mult, atât ca număr de servicii şi complexitate,
cât şi prin gradul de calificare a personalului. Tarifele sunt şi ele pe măsură.

Vrei paznic sau „security agent“ care ştie să dea bună ziua în engleză şi să te îndrume spre un loc liber de parcare? Diferenţa contează, pentru că în funcţie de ce vrei, plăteşti de la 0,25 euro/mp/lună până la un euro. Firmele specializate în administrarea imobilelor oferă de la servicii de pază şi curăţenie până la grădinărit, plata utilităţilor, reparaţii ale clădirilor, colectarea chiriei şi primirea „musafirilor“. Şi în afară de alegerea numărului de servicii prestate, este importantă şi calificarea angajaţilor.
Personalul cunoscător de limba engleză, în zona recepţiilor sau din rândul agenţilor de pază, este important mai ales atunci când e vorba de administrarea unor clădiri de birouri de lux, unde lucrează mulţi expaţi, sau administrarea ansamblurilor rezidenţiale exclusiviste, unde de asemenea sunt foarte mulţi chiriaşi străini, vorbitori de limba engleză.

„Contează foarte mult şi calitatea oamenilor. De exemplu, compania noastră lucrează cu patru firme de pază, în funcţie de ce doreşte beneficiarul şi de complexitatea echipamentelor care se află în ansamblul rezidenţial sau în clădirea de birouri. Diferenţa de tarif constă în configurarea pachetului de servicii – de numărul şi complexitatea lor, de cât personal este alocat complexului şi de frecvenţa operaţiunilor efectuate de angajaţi“, explică Lucian Anghel, managing partner la Building Support Services (BSS). Această firmă percepe între 0,35 euro/mp/ lună + TVA şi un euro/mp/lună + TVA, în funcţie de mărimea pachetului de servicii, şi deţine un portofoliu impresionant de clienţi. Printre clădirile administrate se numără ambasadele Greciei şi Ucrainei, spaţiile de birouri de la Europe House, TBI Building, Novo Park, Cefin Park, care are spaţii industriale şi birouri, dar şi Washington Residence, un complex cu apartamente de lux.
În acest moment, reprezentanţii BSS poartă negocieri pentru preluarea altor imobile, unele existente, altele încă în lucru. Printre acestea, se află şi complexul de apartamente Asmita Gardens, unde primele blocuri se vor da în folosinţă abia anul viitor.

Atenţie însă, tarifele pentru servicii sunt numai nota de plată a firmei, şi nu reprezintă costul total al întreţinerii. Facturile la energie, gaze, apă curentă mai aduc în plus circa 0,5 euro/mp construit/lună, pentru apartamente, şi până în trei euro pe metru pătrat construit pe lună, pentru spaţiile de birouri. Ceea ce înseamnă că, pentru un apartament de lux de 200 mp, un proprietar plăteşte lunar circa 160 euro/lună pe întreţinere, servicii plus utilităţi. Pentru aceşti bani beneficiază de nişte facilităţi de lux, printre care se află şi reflectoare care luminează în permanenţă noaptea spaţiile comune, garajele subterane iluminate permanent, pentru a spori siguranţa locatarilor.

Sunt foarte puţini concurenţi pe piaţă – doar două mari firme au strâns portofolii serioase, care depăşesc o suprafaţă totală de 200.000 mp construiţi, acestea fiind BBS şi MT&T. Mai nou intraţi pe piaţă sunt reprezentanţii firmei DTZ, care deţin în administrare clădirea Charles de Gaulle Plaza şi care mai negociază preluarea altor câteva mari imobile din Bucureşti. DTZ, pentru că este o divizie a unei agenţii imobiliare, le oferă clienţilor şi servicii de control al bugetului şi de negociere a contractelor de închiriere.
Această piaţă se dublează anual. „Estimăm că în 2007 vom dubla stocul de spaţii pe care le avem în administrare şi vom avea şi primele clădiri din afara Capitalei“, declară Lucian Anghel.
În 2007, se vor da în folosinţă peste 200.000 mp de clădiri de birouri numai în Bucureşti şi peste 6.000 apartamente noi, jumătate aflându-se în ansambluri rezidenţiale cu peste 200 unităţi, care necesită o administrare unitară. La acestea, se adaugă şi spaţiile industriale, care pot fi şi ele administrate de firme specializate.
În acest context, este de aşteptat ca numărul firmelor care oferă servicii complete să crească. Este puţin probabil că vor scădea tarifele, din cauza creşterii continue a preţurilor la utilităţi şi a costurilor cu forţa de muncă. 

Cum lungeşti viaţa clădirilor
«Locuinţele se degradează rapid dacă nu urmăreşti garanţiile constructorilor şi nu le întreţii. Ca proprietar, este o greşeală să laşi să administreze firma care a construit clădirile, pentru că va „acoperi“ defecţiunile, până după perioada de garanţie.»
Lucian Anghel, managing partner la Building Support Services


Servicii care pot intra Într-un pachet

1. Administrare, operare Şi ÎntreŢinere (Property Management)
• Administrarea contractelor de utilităţi, repartizarea costurilor pentru spaţiile comune
• Monitorizarea subcontractorilor de servicii
• Repartizarea costurilor cu energia
• Monitorizarea garanţiilor şi a serviciilor de întreţinere
• Reprezentarea proprietarilor în relaţia cu chiriaşii (încasarea chiriilor), dar şi cu autorităţile locale (la controale ale Poliţiei, pompierilor etc.)

2. Administrarea tehnicĂ a clĂdirii Şi a sistemelor de tip nou (Facility Management)
• Întreţinerea tehnică a clădirii, inspecţii preventive, dar şi reparaţii curente
• Recepţia
• Dispecerat tehnic (pentru clădirile care au puncte de monitorizare a sistemelor de încălzire, supraveghere video etc.)
• Echipă de intervenţie

3. Servicii de curăţenie (Cleaning)

4. Grădinărit, întreţinerea spaţiilor verzi

5. Pază (Care reprezintă circa 1/4 din costurile totale ale serviciilor de întreţinere)

6. Întreţinerea piscinei, atunci când este cazul