publicitara AdPrint intrase intr-un con de umbra. Voci mai mult sau mai putin autorizate s-au grabit sa-i prevada o moarte iminenta. Editia din acest an, cea de-a VI-a, desfasurata la Poiana Brasov, nu numai ca a infirmat diagnozele fatale, dar a adus festivalului sange proaspat. „Pacientul AdPrint” a fost salvat. Proiectul s-a repozitionat: AdPrint – primul festival european de publicitate din Romania. A doua noutate foarte importanta este ca, spre deosebire de majoritatea competitiilor care aduna lucrari ale agentiilor, la AdPrint-ul din acest an jucatorii au fost echipele de creatie. Astfel, in centrul evenimentului au fost asezate echipele de creatie, si nu agentiile. Asa incat lucrarile echipelor din aceeasi agentiei au avut posibilitatea sa concureze, fara sa se tina cont ca ele lupta sub „steagul” unei agentii mari sau mici. Relevanta in acest sens a fost Sectiunea C, stabilita de organizatori, in care au concurat portofolii de lucrari (minimum doua si maximum cinci) ale echipelor de creatie. La AdPrint au fost inscrise 259 de lucrari a 79 de echipe de creatie din 13 tari. Din Romania au participat 38 de echipe, in timp ce din strainatate au venit 41.In ciuda acestor noutati, AdPrint 2004 nu a reusit sa atraga numele grele si titrate ale echipelor de creatie din Romania. Ca si in anii precedenti, au lipsit Leo Burnett&Target, McCann-Erickson Romania, Tempo Advertising, Headvertising, Graffiti/BBDO. Dar romanii prezenti au avut ocazia sa concureze pe „teren propriu” cu importante agentii din Europa. Este riscant sa apreciem ca ai nostri „au mancat bataie” sau ca „adversarii straini si-au dorit mai mult victoria”. Cert este ca echipele de la McCann-Erickson Italia, de exemplu, au castigat cinci premii din cele 32 de sectiuni ale Categoriei A (categorie in care echipele si-au inscris singure lucrarile) si doua premii la Categoria C (cel mai bun artdirector, cea mai buna fotografie).Andrei Bortun, presedintele AdPrint si director general al firmei organizatoare Millenium Communications, ne-a declarat: „Editia a VI-a confirma doua premise excelente pentru viitorul festivalului”. In opinia lui Bortun, prima premisa este componenta juriului, „format din oameni pe care orice festival european de publicitate si-ar dori sa-i aiba alaturi”, condus de Craig Davis, un creativ cu un palmares de 450 de premii castigate pana acum. „A doua premisa este valoarea incontestabila a campaniilor nominalizate si castigatoare, aceasta lista fiind cel mai bun instrument de comunicare pe care AdPrint il va folosi in Europa”, afirma directorul general Millenium Communications. Cu aceste doua premise, Andrei Bortun respinge ideea ca AdPrint a fost resuscitat. „Noi nu am resuscitat AdPrint, ci am gasit un urmas al acestuia: AdPrint European Festival”. Echipele romanesti nu au reusit sa castige nici un premiu la Categoria A, dar „onoarea” autohtona a fost salvata de echipa de creatie Olaru-Tufa-Cohn din agentia Cohn&Jansen, care a obtinut un important trofeu: „Golden Angel”. „Dupa ce am vazut lucrarile din expozitie, nu ma asteptam sa castigam”, ne-a declarat Andrei Cohn, directorul de creatie al agentiei. Cohn spune ca „este irelevant daca au participat sau nu marile agentii din Romania, de vreme ce mult mai galonatele lor surori de retea au participat si au si castigat”. La Categoria A, desi echipa Olaru-Tufa-Cohn a obtinut doar doua nominalizari, la Categoria C, lucrarile de portofoliu ale echipei au fost apreciate cu „Golden Angel”, pentru care au primit 200 de puncte in clasamentul general. „Punctajul mare dat pentru aceasta categorie se explica prin faptul ca festivalul isi propune sa premieze in primul rand echipele de creatie”, ne-a declarat Andreea Iovan, reprezentantul Millenium.Daca Cohn&Partners se poate bucura de premiu, pentru cei de la Lowe&Partners Romania premiul a fost… o teapa. Mihai Coliban, directorul de creatie al agentiei, marturiseste: „Vineri seara am primit un telefon de la un organizator, cum ca am luat un premiu cu campania „Citeste o carte”. Am trimis autorii de urgenta la Brasov sa-si ia premiul, dar la festivitate au constatat ca nu am fost decat nominalizati. Mi s-a parut o dovada de diletantism romanesc din partea organizatorilor.”
De ce am participat la AdPrint 2004?
Andrei Cohn, Creative Director Cohn&Jansen: „Particip la acest festival de la prima editie, asa ca am participat si la aceasta. Mai mult decat atat, este un festival european si ai ocazia sa te confrunti cu lucrari tari si sa fii judecat de un juriu si mai tare – toate astea la doar doua ore distanta de Bucuresti.”
Mihai Coliban, Creative Director Lowe&Partners: „In primul rand, pentru ca a avut un juriu cel putin la fel de bun ca juriul de la Golden Drum si mult peste Ad’Or 2004, iar apoi lucrarile cu adevarat bune merita orice sansa, la orice festival. Da, e clar ca AdPrint este deja festivalul agentiilor mici si mijlocii, dar iata ca ne-am luptat cu toata Europa, nu doar cu tarile din jur, deci a fost un test foarte bun.”
De ce nu am participat la AdPrint 2004?
Bogdan Naumovici, Creative Director Leo Burnett & Target: „Leo Burnett Romania si-a propus in ultimii ani sa-si compare produsul creativ doar cu standardele internationale in domeniu. De aceea, participam doar la un numar restrans de festivaluri de top din Europa sau din lume. Nu va ascund ca in selectia festivalurilor intra in calcul si elementul financiar. Leo Burnett are multe lucrari valoroase, iar asta inseamna sume deloc neglijabile investite in participarea la festivalurile de creatie. Din aceste doua considerente, selectia festivalurilor la care participam devine destul de riguroasa. Leo Burnett Romania a castigat de fiecare data in ultimii doi ani premiul pentru cel mai bun Print al Anului la Ad’Or, iar la Portoroz am avut cinci printuri finaliste si singurele trei premii pe print luate de vreo agentie romaneasca. AdPrint, cu mai putin de o treime din numarul lucrarilor inscrise la Portoroz si mai ales fara nume intr-adevar mari de agentii europene care sa participe cu cele mai bune lucrari ale lor, pur si simplu, nu ne ofera inca nivelul competitional pe care ni-l dorim. Daca AdPrint este un festival romanesc, atunci el este – si nu numai pentru noi – mult mai putin interesant decat Ad’Or. Daca este un festival european, trebuie sa-l comparam cu celelalte festivaluri europene, atunci cand luam decizia de a participa sau nu. Intre D&AD, Epica, Eurobest si AdPrint – cam la aceleasi costuri de participare – preferam, din motive evidente, participarea la primele.”
Adrian Preda, Creative Director Graffiti/BBDO: „Motivul este extrem de simplu: am decis sa participam numai la festivalurile mari. Cele care aduc puncte retelei BBDO in Gunn Report (Portoroz, Epica, New York, Cannes) sau Ad’Or, unde ne batem cu cele mai bune agentii din Romania. Desi anul acesta s-a incercat europenizarea sa, AdPrint-ul mai are mult pana sa scape de aerul de sora mai mica si mai saraca a Ad’Or-ului.”
Clasamentul* agenTiilor la AdPrint 2004
McCann Erickson (Italia) – 440 puncte
Cohn&Jansen (Romania) – 280 puncte
Leo Burnett Paris – 220 puncte
J. Walter Thompson (Portugalia), Lorenzo, Marini&Associati – 130 puncte
Leo Burnett BGS (Italia) – 110 puncte
Leo Burnett (Italia) – 100 puncte
Agencija Imelda, d.o.o. (Slovenia) – 60 puncte
* Clasament intocmit pe baza punctelor obtinute de echipele lor de creatie
Cele mai bune echipe de creaTie
The Agency of Angels 2004 – McCann Erickson (Italia)
Trofeul Golden Angel
Echipa: Olaru, Tufa si Andrei Cohn (Cohn&Jansen – Romania)
Trofeul Silver Angel
Echipa: Fohr si Barthuel (Leo Burnett Paris)
Trofeul Bronze Angel
Echipa: Marini si Pallisero (Lorenzo Marini & Asociatti)