Capital: O intrebare naiva, dar serioasa: cum se fac banii in publicitate?Adrian Dura: Ca sa-i castigi, trebuie sa muncesti foarte mult. Oamenii privesc publicitatea ca pe un taram fascinant, in care se intampla numai lucruri frumoase. In spatele acestei imagini exista insa foarte multa munca, dar nu numai la ADDV, ci si in alte agentii. Programul de lucru nu este niciodata un 9-17. Este o campaniei, continua, in care produsul clientului tau se lupta pe piata cu alte produse.Capital: Dar se cast
Capital: O intrebare naiva, dar serioasa: cum se fac banii in publicitate?
Adrian Dura: Ca sa-i castigi, trebuie sa muncesti foarte mult. Oamenii privesc publicitatea ca pe un taram fascinant, in care se intampla numai lucruri frumoase. In spatele acestei imagini exista insa foarte multa munca, dar nu numai la ADDV, ci si in alte agentii. Programul de lucru nu este niciodata un 9-17. Este o campaniei, continua, in care produsul clientului tau se lupta pe piata cu alte produse.
Capital: Dar se castiga pe masura volumul de munca?
Adrian Dura: Da. Cred ca este unul dintre putinele domenii din industria serviciilor in care munca e recompensata corect. Noi incercam sa-i convingem pe clienti sa accepte ca munca de creatie este un serviciu important si trebuie recompensat ca atare.
Capital: De cand castigati bani in aceasta industrie?
Adrian Dura: Lucrez in publicitate din 1996. Am fost partener la agentia Tempo Advertising. M-am despartit de Tempo in noiembrie 1998. In martie 1999, am infiintat ADDV impreuna cu cei patru parteneri ai mei care au avut, nu-i nici un secret, legaturi cu Tempo: Adrian Mateescu, Dinu Teretean, Dorian Pascuci si Vlad Damboviceanu.
Capital: A fost o despartire tensionata?
Adrian Dura: Nu, n-as putea spune asta. Despartirea de Tempo n-a fost neaparat un lucru planuit sau n-am pornit cu ideea de a merge singuri. Dar viziunea noastra despre publicitate a fost usor diferita fata de a lui Dragos Grigoriu.
Capital: Ati plecat cu clienti de la Tempo?
Adrian Dura: Nu, sub nici o forma. Am pornit de la zero.
Capital: Cum a reusit ADDV sa realizeze in opt luni, din martie pana-n decembrie 1999, o cifra de afaceri de 1,2 milioane de dolari intr-o piata pe care nu se lafaie bugetele de publicitate?
Adrian Dura: Primul „pitch” (licitatie) l-am castigat la AIG Life, dupa opt zile de la infiintarea agentiei. Toti aveam experienta in publicitate, dar era greu sa pui un portofoliu pe masa clientului. Totusi, propunerile noastre au fost rezonabile, iar partea de creatie si abordarea fata de produs au placut clientului. Castigarea acestui contract de circa 200.000 de dolari ne-a dat foarte multa incredere. Dupa aceasta bucurie, ni s-a parut natural sa ne continuam drumul. Tin sa precizez ca toti cei cinci parteneri care am infiintat ADDV suntem in business cel putin din 1996. N-am avut probleme sa ne introducem in aceasta lume, pentru ca eram cunoscuti ca profesionisti.
Capital: si cum v-ati gasit nisa pe piata?
Adrian Dura: Nu suntem o companie de nisa. Ne-am considerat din prima zi o agentie la fel ca cele care existau pe piata. Ne-am dus la picth-uri firesc, ca si cum existam de patru-cinci ani. Modul cum agentia ADDV s-a dezvoltat reflecta tocmai lucrul in echipa. Fiecare fondator acopera un domeniu specific al publicitatii. In jurul acestei echipe de cinci parteneri si
o secretara, am incercat sa construim scheletul viitoarei agentii.
Capital: ADDV este o agentie speciala si din punctul de vedere al actionariatului. Sunteti cinci actionari care pun osul la treaba pe propria mosie. Ati incercat sa adaptati in capitalismul romanesc vechea lozinca „proprietar, producator, beneficiar”?
Adrian Dura: Nu, este cu totul altceva. Esenta acestei asocieri consta in faptul ca cei cinci parteneri suntem complementari in ceea ce facem. Functia mea este de director, deci functie administrativa. In afara de asta, job-ul meu este de director client-service si de new-business. Iar ceilalti patru parteneri acopera foarte bine partea de media, de creatie si de productie. Ar fi fost o afacere schioapa daca ar fi lipsit unul dintre noi.
Capital: Acest statut nu conduce uneori la reprosuri de genul: „Adriane, eu sunt actionar aici, dar muncesc mai mult decat partenerul meu!”
Adrian Dura: Actionariatul exprima o forma de proprietate asupra societatii. Pentru munca depusa in cadrul companiei fiecare este remunerat. Nu amestecam statutul de actionar cu cel de salariat. Suntem totusi cinci oameni care ne cunoastem de multa vreme si comunicarea dintre noi se rezolva usor. Nu trebuie sa notificam prin posta ca sa aiba loc o sedinta AGA la ADDV. Toti stim unde trebuie sa ducem compania. In Romania, din cate stiu eu, ADDV, in acesta formula de actionariat, este o agentie unica. Dar, din perspectiva istorica a publicitatii internationale, numele unei agentii format din initialele fondatorilor nu este o noutate. Modul cum am pornit noi este tipic pentru nivelul de dezvoltare a pietei in Romania. Acest lucru s-a intamplat in SUA inainte de 1900.
Capital: Citez din prezentarea agentiei ADDV: „Creativitatea este singura cale de a servi un client”. Ce intelegeti prin creativitate?
Adrian Dura: Nu incercam sa fim creativi de dragul creativitatii sau pentru a fi apreciati de cei din industria publicitatii. Am incercat sa nu mergem pe caile batatorite de toata lumea si sa gasim acele solutii care se potrivesc cel mai bine companiei respective, produsului care trebuie vandut si consumatorilor. Fara o analiza profunda nu poti sa propui ceva valoros. Incercam sa intelegem cat mai mult din business-ul clientilor nostri si sa nu ne abatem de la regulile de bun-simt sau universal valabile, de dragul unui castig pe termen scurt. De asemenea, este usor sa faci lucruri de „gura clientului”, da, incasez niste bani pe media, ii pun ce vrea el acolo si gata! Acest lucru iti afecteaza imaginea.
Capital: Functional, in ce consta asocierea ADDV la reteaua internationala Euro RSSG New Europe?
Adrian Dura: Pe baza contractului de asociere, noi servim clientii Euro RSCG New Europe in Romania si avem dreptul de a folosi exclusiv numele Euro RSCG in tara noastra. Am pastrat in continuare numele agentiei ADDV, pentru ca este important pentru noi, nu dintr-o mandrie prost inteleasa. Noi am lucrat la impunerea ADDV, piata ne stie. Contractul de asociere nu afecteaza in nici un fel actionariatul, managementul si nici partea de decizie locala. Evident ca ne vom consulta cum sa abordam strategia pentru Romania a unui client international si avem tot sprijinul retelei Euro RSCG. Contractul de asociere inseamna o relatie pe termen lung. Pana acum, aceasta retea internationala a fost mai slab reprezentata in Romania. Sper ca de acum incolo Euro RSCG sa faca ce si-a propus in Romania, cu ajutorul nostru.
Agentia ADDV
Anul infiintarii: martie 1999
Actionari: – Adrian Dura, director general
– Adrian Mateescu, director de productie
– Dinu Teretean, director de media
– Dorian Pascuci, director de creatie
– Vlad Damboviceanu, Senior Copywriter
Cifra de afaceri 1999: 1,2 milioane dolari
Clienti: Adidas, AIG Life, Austral, Audi, Aventis-Pasteur, East European Partner, Johnson&Johnson (Tylenol), LEVIS, Nova Brasilia, Regie Radio Music, Radio 21, Radio Europa FM, Raduio Total, Telemobil, UGBI Bank, United Colours of Benetton.
Premii: – Pemiul pentru Cel mai bun Ad de presa si premiul pentru Cel mai bun billboard la Festivalul Ad Print 1999
– Nominalizari pentru Agentia anului 1999, pentru Cea mai buna campanie si Cea mai buna fotografie.