Pătrunderea unei firme româneşti pe piaţa automotive din Turcia este dificilă, aceasta fiind mai favorabilă pentru cei inovativi, a declarat, joi, Adrian Sandu, secretarul executiv al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), prezent la Automechanika Istanbul, târg internaţional dedicat componentelor auto, dotărilor pentru service şi staţii de alimentare cu combustibil, IT-ului pentru domeniul auto, serviciilor şi tuning-ului.
'Este dificil de intrat (pe piaţa turcă – n. r). Ar trebui să vină o firmă autohtonă cu mentalitate turcă, ceea ce este puţin mai dificil. Deja sunt foarte mulţi furnizori pe tot felul de componente auto. Poate cei inovativi, da, cei care să aducă ceva nou, da, şi ceea ce nu se găseşte pe piaţa respectivă, dar în rest este foarte greu. Eventual, colaborări, joint-venture-uri, poate şi colaborări în distribuţie, atât de o parte, cât şi de cealaltă', a spus Sandu.
Cu Turcia, România are o colaborare extrem de importantă, datorită prezenţei producătorilor Renault şi Ford în ambele ţări.
'Există furnizori comuni pentru Dacia în România şi pentru Renault în Turcia, dar şi pentru Ford în uzina de la Craiova, cât şi uzinele din Turcia. Sunt multe firme turceşti care au venit în România să producă direct pentru Dacia, dar mai puţine firme româneşti care au venit în Turcia să producă pentru producătorii de automobile şi de vehicule de aici. La târgul Automechanika participă opt companii producătoare de componente auto (sub pavilionul naţional – n.r.), dar şi furnizori de servicii, informatică, software pentru design de componente auto'', a explicat reprezentantul ACAROM.
El a atras atenţia asupra faptului că, în Turcia, există deja o industrie a automobilului foarte dezvoltată, de foarte mult timp.
'Ei produc nu numai autovehicule, ci şi camioane şi autobuze şi autocare. Au deja un număr foarte mare de companii care produc componente auto. România are o prezenţă oarecum simbolică pe această piaţă a producţiei. Pe partea de componente şi piese, suntem puţin mai prezenţi, dar pe partea producţiei nu. Din câte avem informaţii, nu există producători români care să se fi stabilit în Turcia să producă pentru firmele turceşti', a detaliat Adrian Sandu.
Pentru a ajuta în special firmele producătoare de componente auto şi cele din industria conexă, ACAROM a făcut demersuri în vederea participării României la ediţia din septembrie a târgului Automechanika, ce se va desfăşura la Frankfurt.
'În septembrie, Asociaţia Constructorilor de Automobile din România deja a făcut demersuri să participăm tot cu un pavilion naţional la Automechanika Frankfurt, care este cel mai mare târg dedicat industriei de componente auto din lume. În plus, anul viitor intenţionăm să accesăm şi alte târguri tot sub brandul Automechanika, gen cel din Argentina, respectiv Automechanika Buenos Aires, sau chiar Automechanika Shanghai. În funcţie de interesul firmelor, vom vedea cât de mare va fi standul şi disponibilitatea', a precizat acesta.
Secretarul executiv al ACAROM a subliniat că este prima oară când România este prezentă la târgul internaţional Automechanika Istanbul şi, dacă feed-back-ul va fi pozitiv, anul viitor participarea ar putea fi mai extinsă.
'Aceasta este prima participare (la Automechanika Istanbul – n.r.). Dacă feed – back-ul va fi pozitiv, cu siguranţă vor participa mult mai multe firme anul viitor', a spus el.
În România, activează în jur de 600 de firme de producţie de automobile, componente auto, furnizori de rang 1 şi 2.
'Cei de rang 3 sunt deja foarte diluaţi şi sunt mult mai mulţi', a încheiat Adrian Sandu.
Un număr de nouă companii româneşti reprezintă, pentru prima dată, România la Automechanika Istanbul, târg internaţional de componente auto, dotări pentru service şi staţii de alimentare cu combustibil, IT pentru domeniul auto, servicii şi tuning, care se va desfăşura în perioada 10 – 13 aprilie.
Standul românesc din Hala 3 are o suprafaţă de 90 de metri pătraţi şi în cadrul său expun opt companii naţionale, în timp ce a noua companie, Conex Distribution, are stand propriu. Firmele cu participare colectivă sunt Mefin Sinaia, Componente Auto, Euro Sandow, Total Diesel, Aeromold, IUS Braşov, B&J Trading şi Ada Computers.
Târgul Automechanika Istanbul s-a deschis, joi, cu un număr – record de participanţi, aproximativ 1.500, care au ocupat o suprafaţă de circa 35.000 de metri pătraţi, în creştere cu aproape 25% comparativ cu cea alocată în 2013.
Un număr de 739 de expozanţi provin din Turcia (709 anul trecut), în timp ce în jur de 736 de participanţi vin din 39 de ţări. În 2013, prezenţa internaţională a fost de 536 de expozanţi, din 35 de ţări.
Târgul internaţional Automechanika Istanbul are loc din 2001, fiind organizat la Tuyap Fair de doi dintre cei mai mari organizatori de târguri: Messe Frankfurt şi Deutsche Messe.
Anul trecut, evenimentul a reunit peste 1.245 de expozanţi, numărul vizitatorilor apropiindu-se de 44.000, din 110 ţări. Din total, 31.453 au fost vizitatori din Turcia, iar 12.359 din străinătate. Suprafaţa totală de expunere a fost de 27.688 de metri pătraţi. Automechanika Istanbul 2013 a înregistrat o creştere de peste 10%, comparativ cu ediţia precedentă.
Industria automotive este una dintre cele patru 'locomotive' ale economiei Turciei. Aici activează unii dintre cei mai mari exportatori din ţară şi reprezintă una dintre cele mai importante industrii pentru investitori.
SURSA: Agerpres