AEP a publicat ghidul privind etichetarea materialelor publicitare de propagandă electorală
Pentru buna informare a publicului în contextul campaniei electorale aferente alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025, Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a publicat ghidul privind etichetarea materialelor publicitare politice/materialelor de propagandă electorală, care prezintă într-o manieră accesibilă regulile privind etichetarea materialelor publicitare politice/materialelor de propagandă electorală în perioada campaniei.
Ghidul precizează că actorii politici pot pregăti, plasa, promova, publica, distribui sau difuza, prin orice mijloace, materiale publicitare politice doar pentru candidaţii proprii propuşi de către formaţiunile politice. Ghidul prezintă într-o manieră accesibilă regulile privind etichetarea materialelor publicitare politice/materialelor de propagandă electorală în perioada campaniei electorale, fundamentându-se pe actele normative incidente organizării şi desfăşurării alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025, enumerate în preambulul acestuia.
În campania electorală, candidaţii, partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, precum şi cetăţenii cu drept de vot au dreptul să îşi exprime opiniile în mod liber şi fără nicio discriminare prin mitinguri, adunări, comunicare directă cu alegătorii, utilizare a televiziunii, a radioului, a presei scrise, a mijloacelor electronice şi a celorlalte mijloace de informare în masă, cu respectarea prevederilor legale.
Ce prevede legea?
Conform prevederilor legale în vigoare, în campania electorală, publicitatea politică înseamnă pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea, prin orice mijloace, a unui mesaj, în mod normal în schimbul unei remuneraţii sau prin activităţi interne sau ca parte a unei campanii de publicitate politică, de către un actor politic, în numele competitorului electoral sau pentru acesta.
Totodată, în temeiul dispoziţiilor legale incidente campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2025, sunt consideraţi actori politici partidele politice, organizaţia cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, candidaţii acestora sau candidaţii independenţi, orice membru de partid care deţine un mandat electiv şi care promovează formaţiunea pe care o reprezintă (consilier local, primar, consilier judeţean, preşedinte al consiliului judeţean, deputat, senator, europarlamentar, un membru din cadrul administraţiei de la nivel naţional sau local) şi orice persoană fizică sau juridică, care reprezintă sau acţionează în numele oricăreia dintre persoanele sau organizaţiile menţionate anterior şi care promovează obiectivele politice ale oricăreia dintre aceste persoane sau organizaţii.
Ghidul precizează că actorii politici pot pregăti, plasa, promova, publica, distribui sau difuza, prin orice mijloace, materiale publicitare politice doar pentru candidaţii proprii propuşi de către formaţiunile politice şi ale căror candidaturi au rămas definitive, astfel cum se regăsesc pe site-ul Biroului Electoral Central. Producerea şi difuzarea de materiale publicitare politice/materiale de propagandă electorală în alte condiţii decât cele prevăzute de Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 1/2025 şi de Legea nr. 334/2006 sunt interzise.
Totodată, competitorii electorali nu pot produce materiale publicitare politice/materiale de propagandă electorală în regie proprie. Ghidul privind etichetarea materialelor publicitare politice/materialelor de propagandă electorală poate fi accesat pe pagina web a AEP www.finantarepartide.ro.