AEP anunță că încep înregistrările pentru votul la alegeri

Un comunicat al Autorității Electorale Permanente (AEP) anunță faptul că, începând de luni, 1 aprilie, cetățenii români care doresc să-și exprime votul în cadrul alegerilor prezidențiale și/sau parlamentare din acest an, fie prin corespondență, fie la o secție de votare din străinătate mai aproape de domiciliul sau reședința lor, au posibilitatea să se înregistreze online prin intermediul portalului www.votstrainatate.ro.

Platforma web este structurată în două secțiuni principale:

  • Alegerea Președintelui României și
  • Alegerea Senatului și a Camerei Deputaților.

Fiecare secțiune este subdivizată în două categorii distincte:

  • Alegător în străinătate la o secție de votare
  • Alegător în străinătate prin corespondență.

Persoana care dorește să se înregistreze pentru votul prin corespondență trebuie să completeze un formular online în care să furnizeze următoarele informații:

  • nume
  • prenume
  • cod numeric personal
  • adresă de domiciliu sau reședință
  • adresă de e-mail
  • opțiunea de transmitere a votului fie în țară, fie la reprezentanța diplomatică, în cazul votului exprimat prin corespondență.

Trebuie atașată o copie a actului de identitate

În plus, alegătorul trebuie să atașeze o copie scanată sau o fotografie a actului de identitatea documentului care confirmă dreptul de ședere eliberat de autoritățile străine.

Documentele acceptate pentru a atesta reședința în străinătate sunt enumerate în Ordinul ministrului afacerilor externe nr. 373/2024 referitor la documentele care confirmă reședința în străinătate pentru exercitarea dreptului de vot prin corespondență la alegerile prezidențiale sau parlamentare și pentru exercitarea dreptului de vot la alegerile parlamentare.

Persoana care dorește să se înregistreze pentru votul prin corespondență trebuie să completeze un formular online în care să furnizeze următoarele informații:

  • nume
  • prenume
  • cod numeric personal
  • adresă de domiciliu sau reședință
  • adresă de e-mail
  • opțiunea de transmitere a votului, fie în țară, fie la reprezentanța diplomatică, în cazul votului exprimat prin corespondență.

În plus, alegătorul trebuie să atașeze o copie scanată sau o fotografie a actului de identitate și a documentului care confirmă dreptul de ședere eliberat de autoritățile străine.

Documentele acceptate pentru a atesta reședința în străinătate sunt enumerate în Ordinul ministrului afacerilor externe nr. 373/2024 referitor la documentele care confirmă reședința în străinătate pentru exercitarea dreptului de vot prin corespondență la alegerile prezidențiale sau parlamentare și pentru exercitarea dreptului de vot la alegerile parlamentare.

AEP adaugă că, conform legislației în vigoare, opțiunea votului prin corespondență este permisă doar pentru alegerile prezidențiale și pentru alegerile parlamentare, respectiv pentru Senat și Camera Deputaților. Întrebări sau sesizări legate de procedura de înregistrare pot fi trimise la adresa de e-mail contact@vostrainatate.ro.