Peste 235.000 de vizitatori, 1.153 de expozanţi din 47 de ţări, mii de exponate şi contracte de 16,5 miliarde de dolari. Este bilanţul Expoziţiei Aeronautice din acest an de la Berlin.
Desfăşurată la jumătatea lunii iunie, Expoziţia Aeronautică de la Berlin (ILA) 2010 se află în cel de-al 100-lea an de existenţă. Deşi nu este încă un rival pe măsura mai cunoscutelor saloane de la Le Bourget din Franţa sau Farnborough din Marea Britanie, ILA se poate lăuda, în acest an, cu cele mai noi cuceriri ale industriei aeronautice mondiale. Impozantul Airbus A380, controversatul Airbus A400M, Eurofighter, Saab Gripen, Grob G520 Egrett, Dornier 228 NG, dar şi elicoptere militare sau civile, cum sunt CH-53GA, Sikorsky S-434, Bell 429 ori vedeta din filmul Golden Eye, NH 90 Tiger, au fost doar câteva dintre starurile expoziţiei. Pentru prima dată în istorie, puternicele industrii aeronautice din Satele Unite, Europa şi Rusia şi-au prezentat împreună cele mai noi modele, dar şi proiectele de viitor. O singură absenţă notabilă: divizia civilă a gigantului Boeing.
Airbus şi Emirates, cap de afiş
Cel mai căutat exponat a fost, fără doar şi poate, măreţul Airbus A380, la scara căruia cozi lungi de vizitatori aşteptau zilnic pentru un tur oferit de compania producătoare. Dar nu numai vizitatorii obişnuiţi s-au arătat interesaţi de gigantica aeronavă. Compania Emirates, reprezentată de şeicul Ahmed bin Saeed Al-Maktoum, a lansat una dintre cele mai mari comenzi din istoria aviaţiei civile: 32 de avioane, în valoare totală de 11,5 miliarde de dolari. „Nu facem colecţie. Avem în plan construirea unui aeroport care poate găzdui simultan până la 25 de avioane A380“, a declarat zâmbind preşedintele Emirates, şeicul Al-Maktoum. Dacă adăugăm şi că, pe lângă această comandă impresionantă, Airbus a mai semnat la ILA antecontracte în valoare de 3,8 miliarde de dolari, este destul de limpede motivul pentru care americanii de la Boeing nu au fost prea încântaţi să participe la expoziţie. Airbus a reuşit până acum să încheie contracte pentru 234 de unităţi A380, dintre care 90 pentru Emirates, 20 pentru Qantas şi 19 pentru Singapore. Europenii de la Lufthansa şi Air France comandaseră şi ei 15 şi, respectiv, 12 aeronave. În acest timp, lansarea Boeing 787 încă este aşteptată de clienţi.
Americanii însă au avut ce arăta în zona militară. Un interes special au stârnit noile fortăreţe zburătoare Boeing B-1, Lockheed Martin C5 Galaxy şi Hercules C-130J. În ciuda crizei, foarte vizitată a fost zona avioanelor destinate oamenilor de afaceri, câteva unităţi Hawker 750, Learjet C21-A, Daher Socata TBM 850 sau Beechcraft Premier 1a găsindu-şi viitorii stăpâni. În segmentul UAV-urilor (Unmanned Aerial Vehicle), a impresionat Camcopter S-100, un elicopter fără pilot produs de Diehl, care lasă „spionilor“ Heron şi Luna puţine şanse de a atrage clienţi.
Tehnologia, înainte de toate
Ca la orice expoziţie în care sunt implicaţi mari consumatori de energie şi, prin urmare, mari poluatori, la ILA 2010 au fost prezentate o mulţime de studii şi echipamente destinate reducerii emisiilor de noxe. Vizitatorii au putut admira noua soluţie găsită de Centrul Aerospaţial German (DLR) şi Airbus pentru a mişca un A320 pe pistă utilizând un propulsor complet nepoluant. De asemenea, majoritatea producătorilor de motoare de avion au prezentat noi propulsoare, mai puţin gurmande şi, prin urmare, mai puţin poluante.
Una dintre surprizele de la ILA 2010 a fost larga participare a industriei ruse. Irkut Corp a prezentat detaliile viitorului avion de pasageri MC-21, care se anunţă un rival pentru A320 sau Boeing 737. Russian Helicopters JSC a expus noul elicopter de transport Mi-171M, dar şi studiul unui elicopter de mare viteză, Mi-X. Desigur, nu au lipsit nici aparate MiG.
Graţie vechimii sale de 100 de ani, dar şi influenţei tot mai puternice a industriei aeronautice germane, ILA se impune drept un concurent respectabil al marilor expoziţii mondiale de profil.
În baza afacerilor derulate la ediţia din acest an, pot spune că ILA Berlin a intrat în galeria marilor expoziţii aeronautice internaţionale.
Thomas Enders, preşedinte BDLI şi director executiv Airbus
11,5 miliarde de dolari este valoarea comenzii făcute de Emirates pentru 32 unităţi Airbus A 320 la ILA 2010. Lufthansa are deja comenzi pentru 15 unităţi