In conditiile in care mai putin de 20% din consumatorii casnici din mediul urban detin un aparat de aer conditionat, putem vorbi despre o piata nesaturata, cu mari oportunitati de dezvoltare. Impartita in doua mari segmente - rezidential (retailul fiind, in acest caz, principalul canal de vanzare) si comercial (vanzari prin canale specializate) -, piata locala beneficiaza de prezenta activa a majoritatii producatorilor internationali de instalatii/echipamente/aparate de cond
In conditiile in care mai putin de 20% din consumatorii casnici din mediul urban detin un aparat de aer conditionat, putem vorbi despre o piata nesaturata, cu mari oportunitati de dezvoltare.
Impartita in doua mari segmente – rezidential (retailul fiind, in acest caz, principalul canal de vanzare) si comercial (vanzari prin canale specializate) -, piata locala beneficiaza de prezenta activa a majoritatii producatorilor internationali de instalatii/echipamente/aparate de conditionare a aerului, fie direct, prin propriile sucursale, fie prin importatori si distribuitori exclusivi. Cea mai mare parte a acestor echipamente provin din Asia si, partial, din Europa, productia sau asamblarea in Romania fiind aproape inexistenta.
“Atat unitatile split, dedicate spatiilor mici, cat si cele profesionale, ce se adreseaza in special proiectelor mari, rezidentiale, comerciale etc. prezinta oportunitati. Piata creste an de an, cu un plus semnificativ pentru instalatiile profesionale, datorita investitiilor continue in constructii, in timp ce partea de split-uri este sezoniera si influentata foarte mult de vreme”, afirma Ovidiu Bejan, sales and marketing manager la Genco Trade, compania care distribuie pe piata locala marcile Samsung, Delonghi/Climaventa si, mai nou, Mitsubishi.
Consumatorii casnici detin o pondere numerica semnificativa in piata, insa din punct de vedere valoric, segmentul aparatelor pentru companii, institutii, spatii comerciale etc. depaseste vanzarile din retail. Constructorii care realizeaza proiecte rezidentiale de anvergura sunt interesati sa includa aparatele de aer conditionat in oferta lor imobiliara, casele finisate fiind vandute cu astfel de echipamente deja instalate, ne spune Andrei Florin Nestor, reprezentantul Whirlpool Romania. Hotelurile aflate in renovare si cladirile de birouri care se modernizeaza reprezinta, de asemenea, oportunitati importante de dezvoltare pentru producatori.
“Operam pe o piata care este inca sensibila la pret, desi se remarca o evolutie clara a preferintelor consumatorilor, acestia indreptandu-se tot mai des catre aparatele complexe, care controleaza calitatea aerului, includ filtre de purificare si pot incalzi pana la 30 de grade Celsius, in conditiile unei temperaturi de minus 20 de grade Celsius. Pretul, caracteristicile tehnice si marca sunt cele trei criterii principale de achizitie pentru consumatorii casnici. In ceea ce priveste segmentul clientilor constituit din companii si institutii, se remarca o mai mare aplecare catre serviciile asociate – asistenta, instalare, intretinere, service – acestea fiind argumente forte in alegerea unui anume producator de aparate de aer conditionat”, mentioneaza Andrei Florin Nestor, customer service manager Central Europe.
In afara deciziei bazate in primul rand pe pret, piata romaneasca de climatizare (de retail) se deosebeste de celelalte piete europene prin includerea in pretul de raft a tarifului de instalare standard.
“Desi la prima vedere aceasta “gaselnita” a fost un succes de piata, oferind consumatorului o asa-numita “siguranta”, precum si un pret al serviciului destul de performant, parerea unanima a reprezentantilor brandurilor cu traditie este ca acest obicei se dovedeste destul de pagubos pentru toti cei antrenati in el. Dintr-un avantaj, se transforma treptat in haos generator de nemultumiri, dar momentan, regulile pietei de retail obliga toti furnizorii sa se plieze pe aceasta tipologie”, afirma Liviu Caton Paltineanu, director national de vanzari climatizare la LG Electronics.
Tratand separat cele doua segmente ale pietei, respectiv echipamentele rezidentiale (monosplit) si cele comerciale (centralizate), interlocutorul nostru apreciaza ca, in primul caz, dinamismul este mai bine reprezentat in acest moment de consumatorii casnici. Pentru al doilea segment, reprezentantii sectorului imobiliar, companiile in dezvoltare si utilizatorii casnici din patura medium – high inregistreaza cresterea cea mai mare si, in acelasi timp, cea mai buna rata de absorbtie a tehnologiilor de ultima ora.
“Piata romaneasca a evoluat catre o abordare treptat mai matura si exigenta a ofertei disponibile; eforturile unor branduri cu renume pentru educarea consumatorilor romani nu au ramas fara efect, rezultatele observandu-se usor din trendul ultimilor ani. Cu toate acestea, piata are, inca, un potential imens, cu precadere in afara marilor aglomerari urbane”, este de parere Liviu Caton Paltineanu.
Zonele rurale, cu o pondere a populatiei foarte importanta la nivel national, nu au parte momentan de resurse financiare suficiente si nici de campanii educationale agresive care sa duca la “explozia” vanzarilor de aparate de aer conditionat. Pe de alta parte, pentru segmentul profesional de echipamente, planurile de dezvoltare a noi proiecte rezidentiale si de business, inerente sub presiunea integrarii europene, ne determina sa asteptam o crestere semnificativa a pietei.
Particularitatile pietei locale
• Consumatorii romani nu sunt inca familiarizati cu intreaga gama de functii pe care le pot regasi intr-un aparat de aer conditionat performant.
• Aceste produse sunt inca strict asociate cu functia de racire; pe langa aceasta, mai exista alte trei functii de baza: incalzire, dezumidificare si ventilare, la care se adauga si diverse tipuri de filtre pentru purificarea aerului.
• Desi aparatele de aer conditionat controleaza calitatea aerului – ionizeaza, elimina microorganismele si praful etc. -, cei mai multi dintre romani nu se gandesc sa le achizitioneze decat atunci cand temperatura depaseste 40 de grade Celsius.
• Unii utilizatori nu apeleaza la specialisti, ci isi monteaza singuri aparatul achizitionat, ceea ce face ca acesta sa functioneze defectuos sau sa consume mai multa energie electrica.
• In lipsa unei consilieri adecvate, exista riscul ca utilizatorul sa achizitioneze un produs, de altfel foarte bun, dar care sa-l dezamageasca prin performante, din cauza unei dimensionari gresite, de exemplu.
• Faza de intretinere a aparatului este adesea ignorata, astfel ca operatiunea de curatare si igienizare nu se mai executa conform indicatiilor, desi gradul de poluare din Romania este ridicat. Un aparat care nu este intretinut corespunzator nu va functiona la standardele si la capacitatea la care a fost gandit, iar utilizatorul ar putea da vina pe producator.
Sursa: Whirlpool Romania