Ca structura, piata aparatelor/echipamentelor/instalatiilor de aer conditionat poate fi abordata din nenumarate unghiuri. Oferta existenta in comert difera, in primul rand, in functie de puterea de racire a aparatelor (masurata in BTU), de numarul de unitati interioare (una sau doua), respectiv de numarul de compresoare care asigura racirea – fiecare dintre aceste variante fiind indicata pentru un anumit spatiu.
Din punctul de vedere al costurilor, piata este impartita in doua mari categorii: echipamente de calitate superioara, cu nume sonore si preturi pe masura, si aparate care ofera o calitate acceptabila pentru un pret atractiv. Intre acesti doi poli se afla produsele cu pret mediu, de obicei fabricate in Coreea sau China.
De asemenea, din perspectiva publicului tinta, piata de profil presupune doua categorii generice de echipamente: industriale si pentru uz casnic/rezidential. Ca provenienta, 90% sunt importuri, in majoritate din Asia, restul fiind asamblate pe plan local.
Pentru ca vorbim despre produse complexe, cu o durata lunga de viata, oferta difera si in functie de serviciile post-cumparare. Este foarte important ca aceste servicii sa existe si sa fie de calitate. Altfel, consumatorii sunt pusi in situatia de a selecta singuri modalitatea de instalare – de multe ori nu intr-un mod fericit – si de a cauta un specialist pentru reparatii atunci cand apar defectiuni.
Potentialul pietei este urias, dar si obstacolele sunt nenumarate. Trebuie sa recunoastem totusi ca acest domeniu a avut o evolutie interesanta in ultimii doi ani, influentata fiind de mai multi factori. Pe de o parte, tot mai multe companii au inceput sa-si doteze sediile cu aceste echipamente. Pe de alta parte, standardele occidentale de viata, in care confortul personal ocupa un loc important, tind sa fie adoptate de un numar tot mai mare de romani. Datorita diversificarii sistemelor de credit pentru consum, acestia sunt dispusi sa investeasca in bunuri de folosinta indelungata. si nu numai in frigidere si masini de spalat automate, ci si in aparate de aer conditionat – articole considerate, pana nu de mult, de lux. Incalzirea climei a stimulat, la randul ei, nivelul vanzarilor, starea de inconfort termic manifestata in cursul verii conducand la o crestere a cererii in randul persoanelor fizice.
Daca in anul 2000 piata era de aproximativ 20.000 de unitati, anul trecut volumul vanzarilor a fost aproape de trei ori mai mare, iar pana la sfarsitul acestui an se estimeaza o cerere de 80.000 de unitati. Asadar, sunt premise ca, intr-un viitor mai mult sau mai putin apropiat, aparatul de aer conditionat sa devina si pentru romani un produs de larg consum si sa se vanda ca atare.

O piata axata mai mult pe pret decat pe calitate

„Nu pot spune despre consumatorul roman ca este pragmatic si ca-si pregateste aceasta achizitie din timp, ci ca actioneaza inca sub impulsul emotional datorat caldurii, pretului si chiar spiritului de imitatie”, afirma Anca Rosu, director de marketing la Daewoo Electronics. „Romania ramane inca o piata atipica. Pana acum, pentru acest produs nu a contat decat pretul, garantia si instalarea gratuita, nu si notorietatea brandului si avantajele oferite de acesta, cum era normal. Marcile consacrate au ramas inca in expectativa, deoarece nu au putut oferi aceleasi conditii de pret – majoritatea au decontul importului in euro, iar chinezii in USD – dar ele vor avea ultimul cuvant de spus si vor regla in curand piata”, este de parere Anca Rosu.
Potrivit interlocutoarei noastre, anul trecut Daewoo Electronics a vandut 10.000 de unitati, cifra care, conform planificarilor, se va repeta si in acest an, accentul fiind pus pe mono splituri.
In ceea ce priveste echipamentele de aer conditionat marca Whirlpool, volumul vanzarilor a depasit, anul trecut, 4.000 de unitati. Pentru primele cinci luni ale acestui an, cresterea a fost cu 20% mai mare, comparativ cu perioada ianuarie – mai 2002.
„In acest an, principala dificultate intampinata pe piata locala este acoperirea cererii, mult mai mare decat cea de anul trecut”, ne spune Mircea Dobre, Managing Director la Whirlpool Romania. „In continuare, piata de aer conditionat are premise favorabile de extindere, daca tinem cont de dezvoltarea puternica a industriei constructiilor, a afacerilor imobiliare si, nu in ultimul rand, a industriei hoteliere. De asemenea, categoria consumatorilor casnici va ocupa un segment de piata din ce in ce mai important in urmatorii ani, deoarece se constata deja o schimbare in bine a perceptiei lor vizavi de acest produs”, conchide Mircea Dobre.

Costul energiei electrice, una din piedicile pietei locale

Genco Electric Romania este unic distribuitor al produselor Samsung. De asemenea, reprezinta si vinde aparatele de aer conditionat marca General Electric tip split si sistemele italiene Climaveneta de tip „chillers” si „fancoils”. Anul trecut, Genco a vandut aproximativ 7.000 de aparate de aer conditionat tip split.
Ovidiu Bejan, Marketing and Sales Manager la Genco Electric Romania, mentioneaza ca particularitate a pietei romanesti faptul ca aparatele de tip split sunt inca utilizate pentru birouri, in timp ce in alte tari se utilizeaza sisteme VRV sau „chiller”.
Ana Electronics importa si distribuie doua marci de echipamente de aer conditionat: Akai si Gala, clientul tinta fiind consumatorul casnic din mediul urban, cu venituri medii si peste medie, cu varsta cuprinsa intre 30 si 45 de ani. si pentru aceasta societate vanzarile inregistrate pana la inceputul lunii iunie a.c. au fost peste asteptari, dupa cum ne informeaza Gheorghe Hudici, Expert Marketing Electrocasnice Ana Electronic. In opinia sa potentialul pietei este enorm, daca ne referim numai la numarul cetatenilor romani care locuiesc la bloc in marile concentrari urbane. Singurele motive pentru care cresterea nu poate fi exploziva constau in puterea scazuta de cumparare a acestora si in costurile adiacente rezultate din consumul de energie electrica.
Firma Aston este distribuitorul echipamentelor Fujitsu, General, Fuji Electric, dar si al unor aparate fabricate in China, adresate „clientilor sensibili la pret”. Ca si ceilalti interlocutori, Costin Chiliment, presedintele Aston, este optimist in ceea ce priveste viitorul acestei piete.
De asemenea, considera ca in maximum doi ani, beneficiarii nu vor mai fi satisfacuti de echipamentele achizitionate la preturi mici. Disconfortul creat de vizitele echipelor de service si, eventual, de o reinstalare, vor atarna mult in decizia de cumparare. Ca atare, echipamentele de calitate vor incepe sa recastige din procentajele pierdute pe piata de aer conditionat din Romania.

Structura vanzarilor, pe trimestre, in 2002

nr. bucati
trimestrul I    2.000
trimestrul II    9.000
trimestrul II    13.000
trimestrul IV    1.200