Afacere cu banii din bursa de studiu: Cum ajungi om de afaceri la 22 de ani

Să ne gândim. Ce face un tânăr de 22 de ani? În mare, există două variante: unul mai preocupat de viitorul lui face o facultate și încearcă să-și construiască o carieră cât mai sigură prin multinaționale, în timpul ce altul ar putea să-și mai acorde niște timp din viață, făcând nopți albe prin cluburi, iar zilele stând pe “mess” și Facebook. Asta pentru că la 22 ani ai tot timpul din lume.

Nu îți este dat să vezi prea des un tânăr de 22 ani care are în cap un singur cuvânt: “business”.
Este cazul lui Alexandru Alecu, un masterand care și-a tocit coatele pe băncile unei școli de afaceri din România, după care s-a apucat să-și construiască un mic business, care să nu presupună investiții inițiale mari, să fie în trend și, mai ales, să exploreze o nișă pe care alții nu au descoperit-o încă.
Un „blue ocean”, cum i-ar fi spus profesorul de la cursul de Strategii în afaceri. Nu a fost angajat nici măcar o zi și nici nu-și dorește să lucreze pentru alții, deși a primit oferte de angajare.
Astfel, Alexandru a pariat pe online și la doar 22 de ani și-a făcut un site care vinde ochelari. “Cum să-mi cumpăr ochelari de pe internet?”, vă veți întreba. Ei bine, atunci când vrei ca firma de la care îți iei ochelarii să nu te jupoaie de bani pentru că în preț sunt incluse și chiria și salariile și profitul, atunci este simplu. Mai ales, că majoritatea celor care își cumpără ochelari, în mare, știu cam ce vor.
La 22 ani, Alex știe cam tot ce mișcă pe piața ochelarilor de la noi și e în stare să vorbească o jumătate de oră despre prețuri, cote de piață și randamente. Știe care sunt marii jucători, știe că piața a căzut mult și știe de ce sunt atât de scumpe ramele și lentilele de ochelari din magazinele clasice. 
În general, magazinele se grăbesc să-ți ofere lentile sofisticate, de care utilizatorul nu are neapărată nevoie, ne explică Alex, care insistă pe ideea că, de obicei, magazinele încearcă să ia cât mai mult de la un client de ochelari pentru că produsul este unul pe care nu îl cumperi în fiecare zi. De asemenea, marjele de profit sunt mari tocmai pentru că ochelarii nu sunt un produs care să se vândă zilnic în mii de exemplare, însă costurile unui magazine, amplasat de obicei stradal, sunt destul de mari.
“Din nefericire, în firmele românești, predomină lipsa de etică. Sunt prea mulți cei care doresc să obțină profit pe termen scurt, oferind clientului prețuri mari și produse îndoielnice calitativ sau de care nici macar nu au nevoie”, arată „omul de afaceri” de 22 de ani.
Cum i-a venit ideea?  A realizat, la un moment dat, că are probleme de vedere. A probat o pereche de ochelari.  „După ce am pășit pragul unor magazine de specialitate, am constatat că nu-mi permit o pereche bună de ochelari, ci doar o consultație oftalmologică. Am început să îmi adresez diferite întrebări şi să caut pe internet. Atunci am gasit câteva site-uri din străinatate care comercializează rame și lentile și te consiliază”, spune Alex.
Așa a apărut videt.ro, prima optică online din România, a cărei investiție, ce nu a depășit 3000 de euro, a fost acoperită din bursa de studiu și din banii primiți cu ocazia diferitelor sărbatori de la părinți și rude.
A luat legătura cu Essilor România, reprezentanța locală a celui mai mare producător de lentile optice, daca luam în considerare vânzările la nivel mondial. Acestora le-a plăcut ideea și a oferit un training pentru videt.ro, si, în consecință, se ocupă de montajul ochelarilor. “Calitatea lentilelor Essilor este recunoscută la nivel mondial și de aceea colaborez numai cu ei”, spune Alex.
Ce își propune

Obiectivul videt.ro pentru acest an este să ajungă la un număr de 300 de clienți loiali pentru lentilele de contact (ce achiziționează de 2-3 ori pe an) și 200 de clienți, care să achiziționeze fie numai lentile pentru ramele de vedere, pe care le dețin deja sau le cumpără dintr-un magazin fizic, fie lentile, respectiv rame din magazinul Videt.
„De fapt nu facem altceva decat sa oferim același produs ca într-o optică cu produse foarte bune, însă la un preț mai mic cu aproximativ 20-30%.” Deși în planul inițial nu apărea, serviciul “Videt Upgrade” are, în momentul de față, cel mare succes.
“Oamenii au înțeles că e foarte simplu să-și înlocuiască lentilele de la perechea actuală de rame sau să-și cumpere ramele din magazin (în cazul în care vor sa le probeze), iar apoi noi să le montăm lentilele. Este simplu: clienții ne sună, noi preluăm ramele, înapoiem ochelarii, iar clienții economisesc bani”, explică Alex conceptul pe care l-a creat el însuși.
FLASH
Liderul preferat: Steve Jobs
Cartea preferată: The Four Steps to the Epiphany de Steven Gary Blank