Într-un moment în care piaţa de construcţii este total blocată, firmele specializate în producţia şi importul de echipamente de protecţia muncii caută salvarea într-o soluţie de nişă: producţia de echipament personalizat pentru sindicatele care au ajuns la capătul răbdării şi au ieşit în stradă începând de azi. Numai pentru pregătirea mitingului de azi de la Guvern confederaţiile au cheltuit câteva sute de milioane de lei vechi în arsenalul de luptă sindicală.
Mii de oameni protestează azi în faţa Guvernului cerând creşterea salariului minim pe economie la nivel naţional, refacerea grilelor de legea unică de salarizare, susţinerea unităţilor economice, crearea de locuri de muncă, protecţia lucrătorilor, pensii decente. Sute dintre ei au venit de departe, din ţară, din marile oraşe. N-au venit oricum: s-au pregătit cum se cuvine, astfel încât acţiunea lor să fie văzută şi auzită până acasă, acolo unde a rămas grosul sindicaliştilor.
Grigore Pop, şeful Cartel Alfa Cluj, spune că ţine la faptul ca oamenii săi să aibă o imagine cât mai bună când ies în stradă, „să se vadă că suntem pe baricade”. „Fiecare confederaţie sindicală are propria sa culoare şi propriul simbol. S-a mai întâmplat ca unele sindicate să se laude că au ieşit cu mii de oameni în stradă şi, de fapt, să negocieze cu guvernul în acel moment. Am păţit-o în 1994, şi atunci ne-am zis că trebuie să avem un arsenal care să ne evidenţieze printre ceilalţi manifestanţi”, explică Pop pentru capital.ro.
Chiar înainte să pornească spre Bucureşti cu autocarele, sindicaliştii clujeni şi-au probat noul „arsenal sindical” comandat cu câteva zile înainte. „Ne-am făcut 500 de bucăţi de şepcuţe şi de veste albastre, în culorile confederaţiei din care facem parte, nişte steaguri şi fluiere, aşa că suntem pregătiţi de miting”, explică şeful Cartel Alfa Cluj, care recunoaşte că investeşte cam 5.000 de lei pe an în dotările specifice mişcărilor sindicale.
Bugete anuale de zeci de mii de lei pentru fiecare sindicat naţional
Dacă la nivel local sindicatele cheltuie sume de ordinul zecilor de mii de lei vechi, la nivel naţional bugetele investite în pancarte, steaguri şi echipament personalizat pentru mitinguri se ridică la sute de mii de lei noi. Numai Cartel Alfa cheltuie anual peste 30.000 de lei în înnoirea dotărilor necesare grevelor. În contextul crizei şi al mişcărilor sindicale tot mai vocale din ultima vreme, oportunitatea de afaceri a făcut cu ochiul în primul rând firmelor de publicitate, dar şi unor companii care, obligate de lipsa comenzilor obişnuite, şi-au modificat obiectul de activitate.
Firma clujeană River Trade a fost printre primele specializate în echipamente de protecţia muncii de pe piaţa locală. „Criza i-a afectat foarte tare pe clienţii noştri tradiţionali. 80% dintre firmele cu care colaboram erau din domeniul construcţiilor, aşa că ne-am gândit că trebuie să ne găsim o nişă pentru a putea menţine cifra de afaceri de anul trecut”, povesteşte Mircea Krişan, directorul executiv al companiei. Nişa găsită are în vedere sindicatele: mulţi dintre foştii colaboratori sunt acum implicaţi în proteste. River Trade a semnat deja două contracte, unul cu Federaţia Sindicatelor din Administraţia Publică Cluj, unul cu Cartel Alfa Cluj şi negociază şi cu alte confederaţii.
„Avantajul e că avem parte de comenzi mari, pentru mulţi oameni. Noi încercăm să ţinem la calitate, astfel încât sindicatele să poată să poată refolosi echipamentele şi la alte mitinguri. Facem şorţuleţe, şepcuţe, bannere şi steguleţe şi intermediem contractarea de aşa-numitele surse de zgomot – fluiere, megafoane etc”, spune Krişan.
De la echipamente de protecţia muncii la echipamente pentru greve
Valer Suciu, liderul Sindicatului Civitas de la Primăria Cluj-Napoca, colabora de mai multă vreme cu cei la River Trade, de la care cumpăra echipamente necesare instituţiei. „Am fost tot timpul mulţumit de materialele pe care le-am luat de la ei, aşa că am comandat recent şi echipamente pentru organizaţia sindicală pe care o conduc. Am comandat şi acum câţiva ani, iar acum, pentru că a crescut numărul membrilor de sindicat, am mai comandat 250 de echipamente: nişte veste imprimate cu sigla sindicatului, şepcuţe personalizate şi 50 de fluiere”, a povestit pentru capital.ro Valer Suciu, ai cărui sindicalişti s-au alăturat şi ei protestului de azi din Piaţa Victoriei.
La rândul său, Lucia Cojocaru, liderul Sindicatului Liber din Învăţământul Preuniversitar Cluj (SLIPC), pune accent pe importanţa organizării până în ultimele detalii grevelor şi mitingurilor: „Profesorii noştri sunt experţi în ticluirea de sloganuri care mai de mai interesante. Dincolo de ingeniozitatea fiecăruia, o imagine de forţă e dată şi de felul în care ne prezentăm la mitinguri. De aceea, mizăm pe echipamente personalizate cu sigla sindicatului nostru local, dar şi cu însemnele confederaţiei din care facem parte”. Dacă materialele în culorile confederaţiei sunt negociate şi achiziţionate de la Bucureşti, pentru materialele necesare protestelor pe plan local SLIPC apelează la serviciile agenşiei de publicitate Vitrina Advertising din Cluj-Napoca.
FOTO: Mediafax Foto, monitorulcj.ro