Afacere de peste 20 de milioane de euro din vânzările de flori, în perioada Mărțișorului și de Ziua Femeii

În perioada Mărțișorului și de Ziua Femeii, importatorii și vânzătorii vor încasa peste 20 de milioane de euro. Piața florilor este un business cu potențial, pentru cei care știu să exploateze acest domeniu.

De 1 Martie și de Ziua Femeii, vânzările de flori vor aduce importatorilor și florăriilor o cifră de afaceri de peste 20 de milioane de euro, arată o analiză Frames. Cele mai căutate flori, în această perioadă, sunt cele specifice primăverii, precum ghioceii, freziile, zambilele, lalelele sau narcisele. Cele mai apreciate sunt însă trandafirii, considerați simbolul iubirii, al afecțiunii.

Pentru firmele din domeniu, vânzările de 1 și 8 Martie reprezintă o mare parte din cifra de afaceri la nivelul întregului an. O analiză realizată de compania de consultanță Frames pe baza datelor statistice de la INS, Registrul Comerțului, Ministerul Finanțelor și a estimărilor companiilor din acest sector arată că, în numai 8 zile, florăriile din mediul urban vor încasa aproape 20 de milioane de euro.

Peste 90% din flori se vând la oraș

Estimarea ia în calcul că la oraș, mediul în care se vând peste 90% din flori, locuiesc 4,56 de milioane de femei cu vârsta de peste 18 ani și că măcar jumătate dintre doamne și domnișoare vor primi un buchet de flori în această periodă, la un preț mediu de 40 de lei.

,,Estimările Frames, confirmate de o serie de companii din domeniu, indică vânzări de peste 2,28 de milioane de buchete de flori în perioada 1-8 Martie, cu o marjă de plus-minus 20%. Asta înseamnă o cifră de afaceri de peste 100 de milioane de lei în 8 zile, luând în calcul și vânzările din supermaketuri și alte magazine nespecializate’’, afirmă analiștii de la Frames.

Potrivit acestora, 2020 se anunță a fi, astfel, cel mai bun an din istorie pentru piața de flori din România. Datele preliminarii arată că, în 2019, business-ul cu flori din țara noastră a depășit 1,5 miliarde de lei, o cifră mai mult decât dublă față de 2010 (399,1 mil.lei).

Firmele din domeniu au raportat afaceri de 1,4 miliarde de lei

În 2018, cele 3091 de firme active în acest sector (coduri CAEN 4622/4776) raportau afaceri de 1,4 miliarde de lei, în creștere cu 170 milioane de lei față de anul anterior. Și profitabilitatea sectorului a crescut semnificativ, de la 14,7 milioane lei în 2010 la 99,5 milioane lei în 2018.

Potrivit datelor Frames, în sectorul comerțului cu ridicata al florilor și al plantelor (CAEN 4622) erau înregistrate, în 2018, 473 de firme în funcțiune, care raportau afaceri de aproape 400 mil.lei. Numărul firmelor era aproape dublu față de cel din 2010 (232), semn al interesului investitorilor pentru acest sector.

În sectorul comerțului cu amănuntul al florilor, plantelor și semințelor (CAEN 4776) activau, în 2018, 2618 companii, față de 1048 în 2010. Afacerile acestora se situau în 2018, conform datelor de la Ministerul Finanțelor, la 1,04 miliarde de lei.

,,Piața florilor din România, care include importatorii, producătorii autohtoni și comercianții de flori, se află în plină expansiune. Creșterea veniturilor românilor și investițiile semnificative în marketing și publicitate au impulsionat consumul de flori, atât în magazinele specializate, în special din mediul urban, cât și în mediul online’’, afirmă analiștii.

Unde se află cele mai multe firme din acest sector?

Cele mai multe firme specializate se aflau, în 2018, în București (616), Cluj (183), Ilfov (146), Constanța (145), Brașov (139), Timișoara (129), Bihor (109), iar cele mai puține în Mehedinți (7), Vaslui (22), Tulcea (23), Olt și Ialomița (27).

Printre cei mai importanți jucători din sectorul comerțului cu ridicata al florilor și al plantelor se află Flowers Market Holland SRL, cu afaceri de 26,1 milioane de lei în 2018, Flor de Los Andes SRL, cu un business de 17,6 milioane de lei, Tria’s Amway SRL (14,3 mil.lei), Hortigala SRL (11,3 mil.lei), Stanjenel SRL (11,3 mil.lei), Floria International Wholesale SRL (10,6 mil.lei), TMT Flowers SRL (10,2 mil.lei), B&P Floral Connection SRL (9,8 mil.lei), Eralbi Dream Flowers (9,5 mil.lei) și City Garden Distribution (6,8 mil.lei).

În sectorul comerțului cu amănuntul al florilor, plantelor și semințelor, printre principalii jucători se află Comgaby Moln SRL ( Florăriile Magnolia), cu afaceri de 31,6 mil.lei în 2018, Floria Retail SRL (Florăriile Floria) cu 7,2 mil.lei și Florăria Iris SRL (7,1 mil.lei).

În sectorul importului, producției și vânzărilor de flori lucrau, în 2018, 5382 de angajați față de 2861 în 2010.

,,Marea majoritate a companiilor din sectorul florilor din România fac parte din zona de microîntreprinderi și firme mici, cu o medie de 2 angajați, o cifră de afaceri de 415.000 lei (medie) și un profit de 29.000 lei (mediu). Cu excepția unor jucători mari, care au investit în deschiderea unor rețele de florării, cele mai multe florării sunt independente și au o putere financiară redusă. Pentru acestea, evenimentele precum 1 și 8 Martie acoperă mare parte din profitul pe întregul an’’, arată analiza.

Piața florilor, un business cu potențial

Potrivit analiștilor, piața florilor are un potențial semnificativ, în ton cu creșterea veniturilor populației și cu extinderea obiceiurilor de consum.

,,Dezvoltarea unor francize în piața de flori din România, cum de altfel au început să apară, poate reprezenta un business cu un potențial semnificativ, având în vedere că majoritatea micilor florării din mediul urban se confruntă cu probleme financiare și sunt dispuse la infuzii de capital. Există deja inițiative în acest sector, unii investitori dezvoltând, de exemplu, market-uri online prin intermediul cărora încearcă să atragă ofertele de servicii ale acestor mici jucători și să le ofere sub brandul propriu’’, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

 

Nevoia de investiții se vede, cel mai bine, în datele financiare ale companiilor. 1382 dintre firmele din acest sector prezintă un risc investițional foarte mare și numai 635 au un risc investițional scăzut.

Această situație este cauzata de lipsa capitalului investițional care le face, pe cele mai multe, vulnerabile în caz de criză, orice blocaj pe lanțul comercial fiind de natură să le creeze dificultăți operationale.

Potrivit datelor Frames, firmele din acest sector raportau în 2018 datorii de peste 740 de milioane de lei, în creștere cu aproape 100 milioane de lei față de anul precedent și cu aproape 500 milioane de lei mai mari față de 2010.

,,Cum marfa este una perisabilă, iar transportul și depozitarea sunt esențiale, firmele care au investit semnificativ în domeniu au ajuns să realizeze mare parte din vânzări, atât în florăriile clasice cât și online’’, spun specialiștii.

Florăriile online, în trend

Un boost semnificativ pentru piața florilor este dat, în prezent, de creșterea semnificativă a numărului florăriilor online, care sunt capabile să livreze buchete de flori prin curier, în maxim 24 de ore, în toată țara.

,,Comerțul cu flori din România s-a diversificat foarte mult în privința ofertei de servicii. De la florăriile de cartier s-a ajuns la site-uri web și aplicații de smartphone prin intermediul cărora poți comanda oriunde o gamă largă de flori și produse asociate din zona cadourilor. De la clasicele buchete s-a ajuns la aranjamente florale spectaculoase, personalizate, în ton cu sezonalitatea, cu momentele speciale din viața celor care le primesc’’, spun analiștii.

Floridelux și Floria sunt doar două dintre cele mai cunoscute exemple de business-uri cu flori pe internet care au investit semnificativ în dezvoltarea unor platforme de comenzi online și în centre de distribuție la nivel național.

,,Sunt tot mai multe companii care au început să livreze flori pe internet, deși nu au codul caen asociat acestora și funcționează pe CAEN 4791 – comerțul cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet. Sunt platforme web care vând, în general, o gamă mai largă de produse, de la buchete la cadouri personalizate, produse de patiserie și alte servicii. Piața de flori, așa cum este definită de legislație, se află în plin proces de transformare, iar dezvoltarea comerțului online, creșterea încrederii românilor în tranzacțiile pe internet, sunt de natură să ofere un boost semnificativ acestui business în viitor’’, mai arată analiza Frames.

Ce flori se vând de 1 și 8 Martie?

Potrivit estimărilor comercianților, citați de analiștii de la Frames, în 2020 cele mai căutate vor fi florile de primăvară.

,,Cele mai căutate flori, în această perioadă, sunt ghioceii, freziile, zambilele, lalelele sau narcisele. Asta mai cu seamă că și vremea a fost favorabilă, astfel că producția autohtonă de flori de primăvară se află la un nivel foarte bun. Dincolo de florile de sezon, la mare căutare rămân, în continuare, trandafirii, considerați simbolul iubirii. În ceea ce privește forma de prezentare, clasicele buchete simple, cu flori de primăvară, se anunță a fi cele mai vândute. Există însă și o cerere tot mai mare de buchete personalizate, care includ diverse cadouri și elemente de decor din plante și flori exotice. Internetul, trendurile de consum, disponibilitățile financiare mai ridicate față de anii trecuți i-au îndemnat pe mulți români să caute produse tot mai sofisticate, chiar din zona de lux, în tentativa de a-și dovedi afecțiunea față de persoanele feminine din viața lor’’, afirmă analiștii Frames.

Analiza Frames privind business-ul din piața florilor din România a fost realizată pe baza datelor financiare comunicate de companiile având codurile CAEN 4622 (comerțul cu ridicata al florilor și al plantelor) și 4776 (comerțul cu amănuntul al florilor, plantelor și semințelor) la Ministerul Finanțelor, datelor statistice privind dinamica firmelor de la Registrul Comerțului și informațiilor de la Institutul Național de Statistică.

Estimările privind vânzările de 1 și 8 Martie aparțin Frames și au fost realizate pornind de la discuțiile cu companiile din sector.

Analiza nu include datele financiare privind comerțul cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet (CAEN 4791), cultivarea altor plante din culturi nepermanente (0119) și comerțul cu amănuntul al bunurilor de ocazie vândute prin magazine (4779), considerând că acestea, având în vedere diversitatea produselor și a serviciilor, sunt de natură să prezinte o imagine distorsionată a pieței de flori din România.